Apropå Sverige, förresten …

100% svensk torde vara en praktisk omöjlighet, med tanke på den blodsblandning som förekommit genom århundradena. Och ‘svensk’? Sverige grundades ju inte förrän efter slaget vi Lena (har jag för mig) och Jarl-släkten hade väl från början norska anor, om man går tillbaka till vikingatid. Sen kom, i nämnd ordning, följande influx av vad som skulle dana den svenska rasen:

danskar
norrmän
mer danskar
finnar
fler finnar
ännu fler finnar
balter
ännu fler balter
ännu mer danskar
tyskar
fler tyskar
ännu fler tyskar
en hel drös med tyskar
mängder av tyskar
statslösa judar (vilka blev svenskar om de betalade 2000 daler i lödigt silver; å andra sidan fick de fullständiga rättigheter)
fransmän (åtminstone en fransman – Descartes)
skottar (vi är nu framme vid 1640-talet, när skotska legoknektar fick ‘medborgarskap’, s as, i Sverige som tack för hjälpen under 30-åriga kriget; släkterna Hamilton och Douglas, t ex)
fler tyskar…
tyskar *gäsp*
tyskar
belgare (eller, ja – valloner)
holländare (eller, ja – valloner)
tyskar… *suck*
turkar (en liten turkisk delegation försökte få Sverige att betala tillbaka vad vi var skyldiga, men lyckades inte så bra har jag för mig. Omkring 1720.)
tyskar…
ryssar (ockuperade b la Norrköping och ställde till många barn på bygden)
danskar…
finnar…
norrmän…
fransmän (whoo-hoo! Nu är vi framme vid 1800-talets början!)
fransmän
fransmän
tyskar (omkring 1920)
finnar (från 1920 och framåt)
judar (1940-talet)
finnar…
greker
turkar
/—/

Därmed är vi framme vid modern tid. Och så, mina vänner, kan vi konstatera att en 100% svensk är en människa med pangeografiskt blod i sina ådror.

Stolt svensk? Jo jag tackar jag …

2 thoughts on “Apropå Sverige, förresten …

Kommentera

