Body Count: 999 999 [Counter errror]

Jag blir beklämd över vilka nivåer av ondska människan har uppnått genom historiens gång, och fortfarande uppnår. Av en slump råkade jag på Wikipedia på en lista över terrorattentat och därifrån hittade jag vidare till en lista över massakrer. Tanken slog mig att jag skulle summera antalet döda, men redan efter ett par tre rader ned i massakerlistan tappade jag lusten. Det blev … en överdos av död.

Kanske är jag för känslig. Kanske beror det på mitt nuvarande sinnestillstånd, vilket pendlar mellan bitterhet och allmän hopplöshet. Eller kanske är min reaktion tämligen sund; vem vid sina sinnens fulla bruk skulle egentligen kunna läsa en lista över massakrer utan att känna ens en antydan till illamående?

Jag får den här äckelkänslan, stanken av miljontals döda kroppar ligger på lur i min fantasi. Ibland, det här är ett sådant fall, förbannar jag den där min goda fantasi. Den gör mig sjuk, speciell när jag läser såna här listor. Meningslösheten i vår existens verkar då aldrig så gravt bevisad.

Det är lika bra att vi koks, allihop, under global uppvärmning. För fan, släng på några kärnvapen så går det snabbare!

Men, så klart …

Vem skulle då sammanställa den sista posten i den där massakerlistan?

February 2007: App. 6 billion people killed in global nuclear conflict.

2 thoughts on “Body Count: 999 999 [Counter errror]

  1. Jag tror definitivt att det tyder på diverse mänskliga drag att du gav upp din räkneövning (låt oss hoppa över att ifrågasätta vad som motiverade att påbörja den…). Och instämmer även i dina funderingar kring meningslösheten – är vi människor inte större än så här?

  2. Pingback: StumbleUpon « Herr Klokboks Kollektion

Kommentera

