Hur Läsvärd Är Du?

Härförleden överantvardades av ren slump, måhända någon sorts kasualitetsprincip, en länk till LIX läsbarhetsindex under det att undertecknad av synbart normala internetskäl framgled å nätets vågor. LIX läsbarhetsindex sägs kunna för korrespondentören kunna ge en huvudsaklig uppfattning om en texts läsbarhet – från enkel och tämligen plebejartad text till bemyndigandeauktoritativ kanslisvenska (gemenligen benämnd ‘byråkratsvenska‘).

Detta weblogginlägg á den 13 mars 2006 renderade 61 i läsbarhet (Mycket svår, byråkratsvenska) enligt LIX läsbarhetsindex.

(Alltså, för er som int’ begrip’: Medan jag slösurfade runt på diverse bloggar råkade jag av en ren slump hamna på LIX läsbarhetsindex. Jag blev nyfiken, tänkte utmana min fetish för kanslisvenska och nu, tja – nu sitter jag här med kåtslag över min egen förmåga 😛

Det kan nämnas i sammanhanget att de flesta texter på den här bloggen, utifrån ett ovetenskapligt försök med en av dem, ger ett läsbarhetsindex på cirka 30 – 40, det vill säga från lättläst skönlitteratur till normal tidningssvenska. Min bok ‘Recept för Domedagen’ ger ett värde av 33, så egentligen – vad väntar du på? Spring iväg och köp den, läs den. Gör det!

Men prova LIX först. Det är skitskoj! Och dessutom kan det få en att lära om hur man skriver. Kanske. Om man vill. Jag kanske borde börja skriva under alla mina inlägg med LIX värdemätare?

Denna texts Läsbarhetsindex (LIX = Lm + Lo): 29 – Tolkning: < 30, Mycket lättläst, barnböcker)

2 thoughts on “Hur Läsvärd Är Du?

  1. Ha, ha – min megablogg om Sovjet fick 27. Dvs mindre än 30 = Mycket lättläst, barnböcker.

    Så då borde bloggen duga som lästräning för förstaklassare – eller?

    Ska kolla ett annat blogginlägg…

    Kollade Judith och Holofernes – den fick 40 – dvs mellan Lättläst, skönlitteratur, populärtidningar och Medelsvår, normal tidningstext.

    Skönt att veta – att jag kan skriva svårt – om jag vill – men jag vill inte…

Kommentera

