Möss och männis… förlåt, tonåringar.

Jag skulle vilja utnämna följande formulering till Årets Bästa:

”Forskarna har än så länge endast undersökt möss, men de menar att dessa har tillräckligt stora likheter med tonåringar för att kunna dra slutsatsen att det aktuella hormonet är boven i dramat.”

(Ur artikeln ‘Tonåringars humör förklarat‘ i dagens DN.)

För de läsare vilka inte vet vad en mus eller tonåring är, följer nedan en definition.

Mus – en energisk liten varelse som kilar omkring på jakt efter mat och sex.

Tonåring – en energisk och ofta liten (en del är större än andra) varelse som kilar omkring på jakt efter mat och sex.

(Fotnot: Jag har inga tonåringar. Eller möss. Jag har varit en, dock. Tonåring alltså. Inte mus.)

8 thoughts on “Möss och männis… förlåt, tonåringar.

  1. Min son är ingen mus – han är 18 och rör sig inte ur fläcken från sin dator – inte ens för att få mat – så han blir slöare och slöare.

    Han är nog en muräna som slött väntar på att maten ska simma förbi på något vis.

    Men det simmar ingen mat omkring i vår lägenhet – eller i hans studentrum, så en gång om dagen hasar han slött iväg på jakt efter vad som helst att stoppa i munnen.
    Oftast blir det en kopp cholkad, innan han långsamt hasar tillbaks till sin murängrotta.

  2. Han kanske är en katt :o)?

    Fast muräna-analogin är kanske bättre, eventuellt beror det på hans dåliga perifera seende, som ju en Känd Professor slog fast, är en ‘manlig egenskap’.

    Prova att stänga av datorn och se vad som händer :o)

  3. Jag tror att hormonen kan ha stor inverkan på de flesta tonåringarna men i vissa fall ligger mer bakom.

    Själv har jag märkt att jag bara blir surare och surare nu när min mamma kommenterat och tar upp minst en gång i veckan att jag kommer bli ett monster och tiltalat mig som om jag vore en bebis.

    Att mina hormoner kommer spela mig spratt och att jag alltid kan gå till kuratorn om jag vill prata om något.

    Några riktiga humörsvängningar har jag inte och nu under vintern är hon riktigt grälsjuk och börjar bråka om att jag INTE är arg.

    Ni vuxna kanske skulle kunna ge mig några förslag på hur jag utan att bli osams, får henne att sluta?

  4. ni ska bara veta att bara för att NI tror att vi är som möss så är vi inte de!Vi är inga kryp som bara är på jakt efter mat och sex!Där har ni helt fel!!Jag tycker att det är kränkande att skriva en sån artikel..Den första var kanske inte så farlig men den andra sen där man beskriver möss och tonåringar som lika! tänk på när ni va tonåringar! jag tror inte att ni bara tänkte på mat och sex? Nej just de!Så om ni nu ska skriva artiklar om sådana här saker måste det i alla fall vara sant! // arg tonåring! 8(

  5. Det här är vådan av satiriska texter, att någon någonstans tar det på allvar.

    Jag har också varit mus, tonåring menar jag. Och även om det var ett tag sen så blir jag fortfarande lika uppbragt när någon dissar mig bara p ga min ålder. Artikeln var nu inte alldeles allvarligt menad, vilket i sig kanske kan uppfattas som förminskande, vilket inte alls är meningen(utan ett utslag av social inkompetens.)

    Så, en eloge till Frida för att hon sa ifrån och stampade mig på tårna.

    Rock on! :o)

Kommentera

