Uruk Hai

(En intervju inspirerad av länk bbspot.com och Mary Gentles ’Grunts’)

Förord:
Ett par veckor efter att jag redan före (1) hade lagt upp en novell betitlad ’Bitterhetens Barn’ här på bloggen, var jag på väg hem sent en kväll. Alldeles som jag passerade förbi ett buskage, rörde sig buskarna – och framför mig … Stod en nära två meter lång och riktigt otäck typ. Först trodde jag att det var någon från FRA, men sen insåg jag att FRA-agenter nog inte bär grovsmidda svärd och talar med låg, skorrigt morrig röst. De har definitivt inte rastafrisyr och rustning.

Han hette Kurtz. Sa han. Och var överste i 1:a Dol Guldurbataljonen (senare omdöpt till AFA, AntiFantastisk Aktion). Efter att Kurtz mest av gammal vana först hotat mig med svärdet och sen blivit distraherad av ett gäng förbipasserande alver (2), stillade han sig, lutade sig fram och …

Något senare, när jag vaknat till igen (3) och Kurtz oroligt klappade mig på ena handen medan den vita handen långsamt rann av hans kinder i ett ohejdbart flöde av tårar, förklarade han varför han hade skrämt mig. Eller, ja – inte skrämt. ’Zükt kontzaktz’ var hans ord, vilket jag antog betydde ’skrämt mig’. (Språkbarriären till trots kom vi att gradvis förstå varandra, bara jag tänkte på honom som full tysk.)

Kurtz och hans klan hade läst min novell (4). De hade, efter viss diskussion där motståndarna till Kurtz idé hade fallit olyckligt (5), beslutat sig för att kontakta mig. Detta för att de i mig, en oansenlig människa, funnit ett ’zprükrür’. Eller talesman. Kurtz erbjöd sig att visa mig klanens gömställe och efter viss tvekan (medveten om att orcher … inte är så gästvänliga) accepterade jag. Efter en mindre skogspromenad släpptes jag så in i klanens högkvarter och Kurtz bad mig ställa frågor, helst i hörnet (6). Under ett par nästföljande dagar och nätter (7) intervjuade jag Kurtz, Coltz och Tessie (reformerad uruk haiska, numer boende i Tensta och företrädare för folkbildnings/politiska partiet OI! – Orchiskt Initiativ (8) ). Intervjun ser ni här:

——-
Fotnötter:
1: Kurtz förklarade det så här: Eftersom orcher i allmänhet och uruk hai i synnerhet, genom sitt intima samarbete med Saruman, rör sig i en inte helt enkel tidsdimension där allt som kommer att hända redan har hän och händer … Här tystnade Kurtz, funderade länge, sprang iväg en hastig minut och kom tillbaka med en halväten alvburgare i mungipan. Sen sa han:

– Jo, vi vet redan vad som kommer att hända redan innan det har hänt. Därför att Det Är Så. Vi vet redan på förhand att vi kommer att få stryk, och påså sätt vet vi allt om allt. Redan innan allt ens vet om sig självt. Vi borde förstås utnyttja det här, men sen kom det där med ringen i vägen och det, liksom, rann ut i sanden. Och sen, tja – sen så hade vi inte tid att tänka på vad som redan har hänt som kommer att hända just nu, eftersom det som hände just då/nu var att vi helt enkelt behövde överleva.

2: Det var inte alver. Det var en grupp blonda tonåringar på väg till innebandyträning. Men det visste inte Kurtz, vars enda erfarenhet av blonda män innefattar alver, pilbågar och (av en besynnelig aneledning han senare skyllde på Helms Klyfta post traumatisk stress) – skateboards.

3: Det allra första steget till samhällelig acceptans av Uruk Hai är: En grundläggande dentalhygien, gratis Listerine och Lush-sponsrade bad.

4: Det hade tagit tid. Närmare bestämt en tio år. Först hade de ägnat lång tid åt att hitta en dator som inte exploderade när de petade på den med sina svärd. Sen hade de varit tvungna att lösa en dispyt över vem som skulle hämta Jolt. Jolt är deras adopterade troll. Han kan det där med internet, för där har han trollat en hel del, och dessutom är han ovanligt kvicktänkt för att vara fyra meter lång med små ögon och jättelik träklubba. Jolt skylle det hela på integration och ’sviktande marknad för levande murbräckor’.

5: Varvid levern skiljts från kroppen, njuarna försvunnit och minst ett huvud kommit att byta plats med knäskålarna.

6: Det är en kulturell sedvänja; frågor ställs i hörnen, ungefär där driftiga uruk hai visar var det blå skåpet ska stå. Det blå skåpet, p ga sin myckenhet exkrement, bör inte flyttas.

7: Uruk Hai kan, till skillnad från den nu utdöda arten Snaga, vistas i solljus utan större problem än kronisk migrän. Vilket, förstås, förklarar varför de är så snarstuckna …

8: OI! Fick noll (0) röster i senaste valet, detta därför att Uruk Hai fortfarande försöker greppa konceptet diktatur, den politiska efterbörden av barbari. Kurtz hade glömt att nämna för sina undersåtar att de skulle rösta. Han had dock inte glömt att utfärda dödsstraff för dem som röstade … och orcher är, vad vi än tror, riktigt smarta.

5 thoughts on “Uruk Hai

  1. Helt underbar!!!FÅR jag kopiera den?Inte för att använda utan för att kuna läsa när jag vill, även när elaka son har snott kabeln, så att jag inte kommer ut.

  2. Goodie :o)

    Just nu letar jag efter någon alv som också vill bli intervjuad, men de tycker att en ‘morch’inte kan ge en opartisk beskrivning av deras rasrena, ädla, av gudarna givna samhälle som förfulades när den ondskefulla människan (för att inte tala om dvärgen) dök upp …

    (Jag försöker sluta röka. Det går inget bra. Jag blir på tok för satirisk :S )

  3. Lycka till med att hitta en alv som nedlåter sig till att intervjuas av en ickealv, du… 😉

    Tycker mig ha märkt att din satiriska sida har blommat upp ytterliggare, ja.
    Om inte annat så när jag läste härskarteknikinlägget. 😀

    Jag tycks ha blivit mer sarkastisk än vanligt, ser jag på min inledning och ändå gör jag inget så onaturligt som att (oh the horror)sluta röka?!

    Det måste vara middagsbjudningen igår och det faktum att jag har tvättat idag, en kombination som, tydligen, gör mig alvilsken?!

    Önskar dig dock, helt osarkastiskt, lycka till med din rökavvänjning. 🙂

Kommentera

