Gulp – en Girlie!

Årets glassar från det frusna skummjölkskonsortiet GB Glace bjuder på sedvanligt vis till överraskning. I år, kanske visa av förra årets (?) skandal kring den svarta glassen Nigger eh, Nogger har man valt en helt ny approach.

Könsroller. Via bloggen Hansi – Like jesus but evil hittade jag fram till den, Girlie. Den näpna lilla stjärnformade glassen med hallonsmak. Det här är ett väldigt smart drag av GB, för nu kan CMR
Centrum Mot Rasism inte säga ett förbannat knyst. Möjligen skulle man, med lite välvilja, kunna hitta något rasbiologiskt inslag i t ex Pepe, också en glass, eller kanske Magnum Colombia, men mer om konspirationsteorier lite senare. Åter till snärtan förlåt, Girlie.

”Äntligen!”, som Gert Fylking säger. Äntligen en glass med aluminium i sig! Och Polethylen Terephtalat, och Polyurethan Symbol (0,2 gram)! Nu ska jag försöka undvika att bli stämd av GB här, eller möjligen få betalt av dem för att jag reklamerar, eller jag menar gör reklam för, deras glassar, men, ähm (mycket lite, pyttepyttepyttelite) metall? I glass? I en rosa glass? Med glitter?

Vad hände egentligen med Igloo, om ni kommer ihåg den Coca Cola-smakande dubbelpinniga isglassen, den där kapitalistiska drömmen för små snuskkapitalister som mig? Jo, jag köpte Igloo, bröt itu den och sålde ena halvan för två kronor till b la min bror; jag har för mig att den kostade runt fem kronor, men hey! Ekonomi har aldrig varit min starka sida 😛

Piggelin finns dock kvar, den minns jag också den smakade päron, tyckte jag. Fast jag var en Igloofil och dissade allt anant (utom Storstrut och GB Sandwich; först långt långt senare fick jag freudianska tolkningar av GB Sandwich, men det är nog en porrskada.)

”Det är nya tider nu, baron”, som någon säger i Hedebyborna. Nya tider, ingen mer isglass, nepp, nu är det Girlie som gäller, med rosa överdrag. Girlie smakar hallon enligt GB, så riktigt vad det där rödbetskoncentratet gör där vet jag inte. Det vet nog GB:s forskare. Jag undrar hur glassforskare ser ut?

Nu kommer vi in på konspirationsteorier. Nästan. Snart. Först måste jag bli lite lagom paranoid, vilket brukar ta runt två minuter efter att jag har besökt en sida om Denver International Airport (en mer seriös (?) sida om flygplatsen hittar ni här). Så ja, nu är jag lagom skrämd (vill ni bli riktigt rädda för hur det står till med mänskligheten iaf en av dem kan ni kila vidare, jag menar gå in på, www.davidicke.com; überkonspiratören av alla konspiratörer). Så glass. Jag tror att GB i hemlighet styrs av Åhus Glass. Hur jag vet det? Jag sa ju att jag tror, jag vet inte bestämt, men jag är ganska säker på det! Om ni vill ha bevis så ska jag visa er … Så här: GB Glace innehåller ett ‘L’, det gör Åhus Glass också! Smart va? Sådana där
sublima signaler är så lätt att missa, men den där bokstaven, som återfinns inte bara i GB och Åhus utan också i andra glassbolags namn, säger en hel del! L L är Det Hemliga Tecknet, glassmurarnas hemliga handslag, den enda lilla länk som binder samman glasstillverkarna i en hemlig Bilderberggrupp, ett konglomerat av mejeriprodukter, kylsystem och gruvbolag! Gissa – LKAB, ett gruvbolag, och Electrolux, som tillverkar kylsystem (i skåpform) L! L! L!

L är den genomgående röda tråden ser ni? Om ni inte såg det förut, så har ni sett det nu! Sanningen ska göra er fria, som konspirationsteoretiker så gärna ropar ut! Sanningen ska göra er fria! Men ät en glass under tiden.

(I den här texten finns sublim reklam för min bok, Recept för Domedagen har ni hittat den 😉 ?)

6 thoughts on “Gulp – en Girlie!

  1. Varför skrev du den där sista meningen?

    Det hade Hemmingway och Pink Floyd aldrig gjort – de hade låtit läsarna och lyssna få räkna ut det och känna sig lite smarta för att de var först…

    Vet du på vilken skiva man kan hitta Pink Floyds fanclub-adress genom att spela skivan baklänges?

    Tyvärr fungerar den vanlige cd-spelaren inte så bra för såna diaboliska övningar. Satan också…

    Ja, jag såg alla tankstrecken – hade förresten räckt med ett – och bara för att du skrev den där sista meningen så tänker inte jag köpa boken – så det så…

    *vänder sin buttra rygg åt författaren*

  2. Ett enda streck är för lite för att sublimera med (dessutom hade jag tråkigt och det förtog en halvtimmes tråkighet att redigera ihop det :o) ).

    Fast din idé är iofs värd att fundera på, månne jag borde uppdatera?

    Angående spela skivor baklänges var Judas Priest inför rättsskranket för ett jag tror det är ett tiotal år sen. De blev, vad jag vet, frikända.

  3. Du ser – sammanträffandena bara haglar…

    Försökte hitta radioprogrammet som handlade om Bo Hansson – och som spelades samma dag – eller dagen efter att jag skrivit om Bo Hansson i din blogg om böcker.

    Hittade inte det.

    Scary – jag ser en konspiration – först sänder de ett program om en person jag just skrivit om – sen suddar de ut alla spår – så att jag ska verka opålitlig…

  4. Är du tillbaka efter ditt datorinköp?
    Även jag minns Piggelin, fick en treveckors noja på den när jag väntade son och det var värmebölja.

    Nu ska du inte begära att (glass)forskare, som lever helt i sin värld, ska se skillnad på en rödbeta och ett hallon, det är aaalldeles för komplicerat.;-)

    Tänk bara på Uppsalaproffesorn som, året runt, knatade stan runt iförd : badbrallor, sandaler och (uppfällt) paraply!
    Troligen för att ingen hade lyckats låna hans öra tillräckligt länge för att upplysa honom om att vi här i landet har både årstider, skiftande väder samt temperaturskillnader…

    I övrigt, är jag lite lätt allergisk mot alltför lösa konspirationsteorier, förmodligen avlyssningsskada från åren i Rumänien, där det enda oavlyssnade rummet var…just det, badrummet, i sann klassisk deckarstil.

    Inte på grund av blygsam eller anständighetsskäl, utan för att de mikrofoner som tillhandahälls av Moder Ryssland, var av så usel kvalité, att de inte hade en chans när någon kran stod på. 😀

Kommentera

