Vådan av en stor bokhylla

Vådan av att ha en stor bokhylla (där man inte hunnit med att läsa alla titlar*) är att när man släpper lös på bokrean, speciellt den nätbaserade och snuskigt billiga, upptäcker man vid en liten biblioteksinventering att …

Den där hade jag förut, den där med, och den här … Har jag.’

Så nu står två exemplar av Margret Atwoods ‘the Handmaids Tale‘ bredvid Terry Pratchetts ‘Eric‘.

Vilken tur att det snart är jul 😀 **

(Å bafatt ja typ e så jääla ego/emo, dårå – typ en bok va: länk.

———–
*: Om man inte läst alla böcker man har i sin bokhylla har man, detta har jag blivit upplyst av av ingen mindre än Torsten Ehrenmark, inte en bokhylla – utan ett bibliotek. Om än lite mindre än de vanliga boklagren.

Jag brukar f övr alltid bestämma en människas karaktär utifrån vilka böcker som står i personens bokhylla. Om jag bara hittar ‘Sportgrodor’, Italienska Ligans 1000 Bästa Mål‘ och ‘Vildsvinsjakt Med Trebuchet***’ kommer jag förmodligen ha väldigt tråkigt i den personens sällskap. Möjligen med undantag för det där med trebuchetjakt :o)

**: ”God Jul och gott Nytt År;
Med denna lilla gåva till en bror
som alltid varit stor
blir bror aldrig mer en tok,
utan lika klok, som en …”)

***: Det här är en trebuchet; jag tror inte man ska jaga vildsvin med sådana … Dock har jag faktiskt gjort det. Det trodde ni inte va!?

Det var i och för sig i Age of Empire – the Age of Kings, men …

4 thoughts on “Vådan av en stor bokhylla

  1. En stor bokhylla?

    En?

    Tunnis…

    Jag har 11 – fast alla är inte helt överfulla – så räkna 9 effektivt utnyttjade. (+ barnens 4)
    Då blir man inte förvånad när man upptäcker att man redan äger boken man köpt på bokrean. Det är när man inser att man redan har två ex av den som det börjar bli något att fundera på.
    Jag får helt enkelt gilla läget o skänker böcker varje gång jag har en kompis på besök.
    Har förnärvarande två ex av Marion Schreibers ”Rebeller i det tysta” – jag råkade beställa den från Bokus och adlibris samtidigt. *hoppsan*

    Vi genier har inte tid med såna världsliga ting som att hålla reda på vilka böcker man redan har…

    Och jag har som sagt några luckor i hyllorna – så jag kan nog pressa in både Italienska ligans 1000 bästa och vildsvinsjakt med trebuchet (själv jagar jag vildsvinen med musen – trots förbudet)

  2. Pingback: Lamp Store

Kommentera

