OMG We’re All Gonna Die!

Gång efter annan händer det att jag får möjlighet att utbrista i detta utmärkt alarmistiska uttryck. Jag höjer händerna till kinderna och ser ut som ett skrämt fågelbo – och ropar.

I dagens DN kan vi nu läsa om att forskare lyckats utvinna protein ur ett 68 miljoner år gammal lårben från en Tyrannosaurus Rex, som hittades 2003 i Montana, USA. Paleontologen Mary Schweitzer lyckades med den unika bedriften att hitta mjukdelar i ett fossilerat lårben, kontaktade biokemiexperter – och på den vägen är det.

Det ska en kvinna till att göra det, he he.

DN intervjuade Hans Ellgren, professor i evolutionsbiologi vid Uppsala Universitet, angående fyndet. Ellgren påpekar bestämt att vi inte kommer att få se dinosaurier på en ö i Stilla Havet (eller ens på våra gator, om ni kommer ihåg den gamla reklamfilmen för If Skadeförsäkring, där en jättelik Godzillafot trampar sönder någons bil).

Dumma professorer, som ska ta glädjen ur allt. Just när livet höll på att bli lite spännande … För jag såg framför mig hur orienteringstävlingar blev en kamp på liv och död mellan orienterare med karta, kompass och färgglada träningskläder, och flockar av snabba Veloiraptors i Smålands undervegetation. Jag såg framför mig hur man, förutom jacka och skor, plockade på sig grovkalibriga skjutvapen för att kunna skydda sig mot alla dinosaurier på ens väg mot centrum för att köpa mat. Jag såg framför mig hotfulla tidningsrubriker, som:

KAMPRAPTORER ÅT UPP PITBULL!

och

UTAH RAPTORS USAS HEMLIGA VAPEN I JAKTEN PÅ TERRORISTER I IRAK

och

MONA SAHLIN UPPRÖRD ÖVER REINFELDTS ‘DINOSAURIEKLIV’ I A-KASSEFRÅGAN

Jag tänkte att just när vi kunde få lite spänning, så ska allt skjutas i sank av krass, kall vetenskap. Darned.
Och jag som tänkte byta ut mina katter mot två exemplar av Brontosaurusungar …

*går min väg med ett djupt snyft*

3 thoughts on “OMG We’re All Gonna Die!

  1. Så fin bloggen blivit.

    Själv såg jag framför mig hur tjuvjakt på dinosaurier blivit ett problem.

    ”Var är mamma?” Treceratopsbarnens förtvivlade rop på sin mor.
    Tre triceratopsungar funna i de värmländska skogarna av svampplockare under lördagseftermiddagen. Ungarna flögs till terrariet på Kolmårdens djurpark.
    Jordbruksverkets dinosaurieavdelning misstänker att samma tjyvskyttar ligger bakom detta meningslösa dåd, som de övriga två som skett den senaste tiden i samma område.
    Reptilexperter eniga; den fredliga triceratopsen måste skyddas. Allmänheten har för liten kännedom am den fredliga triceratopsens levnadssätt.

    Fårägare Tommy Abrahamsson, Filipstad: ”Triceratopsen har rivit tre av mina får.”

    Reptilexpert Annika Elg: ”Omöjligt, triceratopsen är en vegetarian, och har käkar och tänder som inte är anpassade för köttätande.”

    Men en stressad vegetarian kan ge sig på mindre bytesdjur. Till och med kannibalism har rapporterats. Detta har hittills endast gällt kor i fångenskap, men att även triceratopser under stark stress skulle kunna döda ett får ser inte jägmästare Bertil Falck som uteslutet.

Kommentera

