Ernst Hugo hade rätt

ernstVad sägs om en liten konspirationsteori?

När jag för en gångs skull ser på fotboll och nästan uppför mig hur manligt som helst (jag råkade dricka vin, inte öl, men jag är ovan vid det här med idrott) visar det sig att matchen jag ser faktiskt är riktigt spännande. Fylld av fina mål och allt sånt där. Och snygga män, jag menar bra fotbollspelare. Men så, just som jag tröttnat därför att svennarna tydligen inte kommer att vinna i alla fall, så händer det!

En dansk supporter springer in på planen och försöker knocka domaren. Domaren, en tysk vad jag förstår, blir lite putt. Kanske kom han ihåg att danskarna minsann inte brukar försöka klocka tyskar – i alla fall inte förr. Runt 1940 alltså. Så domaren bryter matchen. Ja, ni vet säkert allt det där. Ni såg säkert matchen. Hur det än var slutade den med 3-0 till Sverige, allt på grund av löst folk på plan, såna som rimligen borde ha hållit sig på läktaren.

DN skriver om det. SvD med. Och Aftonbladet och Expressen. Och den danska tidningen Ekstrabladet. Det är utan tvekan en av de allra största nyheterna det här dygnet. Till och med kravallerna i Rostock kommer på skam. För vad är 150 skadade poliser mot en handfull danskdödare?

Det är intressant, det här. För hitills har epitetet ‘danskdödare‘ varit förbehållet svenska fotbollsspelare (någon på 30-talet, och så någon 2002). Och vad som är än mer intresant är … att slagskämpen som försökte knocka domaren, bor i Sverige. Här är stoff för en konspirationsteori, gott folk. För tänk om …

Sverige i hemlighet har köpt och utbildat en handfull utländska supportrar, vilka i utbyte mot svenskt medborgarskap måste motprestera genom att med vilka medel som helst se till att Sverige vinner sina utländska matcher. Det här var generalrepetitionen, vänta bara … Nästa match mot vem den nu blir, tänk om en supporter rusar ut på planen och försöker knocka domaren? Tänk om? Lagerbäck kanske är mer machiavellisk än vi vill tro *viftar menande med ögonbryn*. Sanningen kommer aldrig att avslöjas, såvida inte SÄPO är inblandat (och då råkar nog SÄPO avslöja det själva). Men tänk om, ändå? Det här är nog något för Fox Moulder och Dana Scully att bita i! Glöm UFO:n och Cancermän – koncentrera er på sporten!

Fast jag tycker inte att vi ska vara orättvisa mot de danska supportrarna. Vi borde faktiskt ge dem ett hurrarop och en kamratlig klapp i ryggen. För de lyckades med vad Sverige inte lyckades med. Att vinna matchen. Kanske finns där en plats för snubben som försökte knocka domaren, kanske som en sån där maskot? Håll med om att en dansk i lejonkostym, som dansar framför publiken, skulle vara ganska trevligt?

En sak är i alla fall säker. I natt instämmer nog större delen av Danmark i Ernst Hugo Järegårds odödliga ord från sjukhustaket i Lars von Triers kultserie ‘Riget‘:

”Danskjävlar!”

7 thoughts on “Ernst Hugo hade rätt

  1. Vad menar du med:
    ”Kanske kom han ihåg att danskarna minsann inte brukar försöka klocka tyskar – i alla fall inte förr. Runt 1940 alltså.”

    För du minns väl att danskarna minsann inte kröp för några nazister – att den danske kungen öppet beklagade att det av Tyskland ockuperade Danmark råkat ut för bråkstakar som förstörde en synagoga – och att dessa nazister dömdes till fängelse av dansk domstol. Trots att Danmark var ockuperat av Tyskland.

    Förövrigt hade jag bara tänkt att gratulera dig till den goda placeringen bland WordPress mest växande bloggar i Sverige.
    Jag passar dessutom på att gratulera mig själv till en rätt bra placering på samma lista – trots att min blogg endast är några dagar gammal.

    *Champagnekorkarna slår i taket*

    …och öl till den manlige fotbollssnubben…
    😉

  2. Det var klumpigt formulerat, håller med. Jag tänkte mig nog någon sorts långsökt metareferens till själva det militära angreppet, men det gick nog inte fram *skämmas lite*

    Och jag har inte så stor erfarenhet av att skriva om sport, så 😛

  3. Tja, att bli militärt angripen är ju inte detsamma som att inte göra motstånd. Men det visste du ju redan – så klokbok du är…

    PS: Det är min andra blogg som placerat sig på snabbastväxande-listan, alltså http://kronbergskrattarochler.wordpress.com/

    Leta guldkorn tar det lugnt och är icke driven av nån låg tävlingslystnad inte…

    Men lite lullig av champagnen – det blev vi vischt…

  4. Jag får skylla på den sena timmen när bloggposten skapades. Ibland är jag inte det minsta klok, utan mer … öhm … det motsatta 😛

    Dock är det glädjande med rankingen. Få se om den står sig 🙂

  5. Pingback: Top Posts « WordPress.com

Kommentera

