StumbleUpon

Jag ska dela med mig av ett Fantastiskt Tips! Någon har nämligen tipsat mig om www.stumbleupon.com, en slumpgenerator för ens surfande på nätet. Med en liten insticksmodul som dyker upp som ett verktygsfält i menyn (iaf i Mozilla Firefox) kan man, med ett enkelt knapptryck, kasta sig ut i en hejdlös orgie av fullständigt och förbluffande och gravt beroendeframkallande sidhoppande! Det här är fan i mig det bästa som har hänt internet sen … Sen det uppfanns! Och vill ni veta allt om internet så ska ni definitivt klicka här. Apropå internet finns för övrigt en kanske inte alldeles snäll sida om hur amerikaner betraktar internet på www.satirewire.com;

”You’d think these Internet people would know that,” Barker added. ”I mean, that’s why the Internet is called America Online, right? It’s supposed to be about America.”

De mest fantastiska sidor kan dyka upp tack vare StumbleUpon. Jag har till och med haft nytta av det: Länge har jag sökt efter den här klassikern, syndlistan och hur mosaisk lag fungerar i modern praktik:

”I would like to sell my daughter into slavery, as sanctioned in Exodus 21:7. In this day and age, what do you think would be a fair price for her? I know that I am allowed no contact with a woman while she is in her period of menstrual uncleanliness – Lev.15:19- 24. The problem is, how do I tell? I have tried asking, but most women take offense.”

Den hittade jag fram till, så klicka här för hela listan.

På StumbleUpon kan man utifrån en personaliserad profil begränsa sin slump en aning. Ett av mina intressen är satir, och inom ramen för detta begrepp hittade jag lite överraskande en skarp varning om det farliga gifter Dihydrogenmonoxid, DHMO, vars användningsområden och risker utförligt gås igenom – och därtill får vi veta att DHMO används av ”both the KKK and the NAACP during rallies and marches”.
Oumbärligt!

Lika oumbärligt är det här … fullkomnade nörderiet, eller vad sägs om Star Wars, i ASCII-version? Eller varför inte, nu när jag är inne på ASCII, ett verkligt bra textäventyr (kommer ni ihåg dem? De där man satt med i timmar och klurade över varför det hängde en kalender med dadlar på väggen?). Liftarens Guide Till Galaxen som textäventyr!

Den som händelsevis går vilse kan vända sig till den kompletta onlineuppslagsboken för Liftarens Guide Till Galaxen. Tänk vad di kan hitte på, di där som gör hemsidor … Som till exempel en H P Lovecraftinspirerad version av sökmotorn Google – Cthuugle. De Äldre har gett sig in i internetbranschen, vi är dömda till undergång! Undergång!

(Som en ickerelaterad StumbleUpon-länk vill jag slå ett slag för ‘the Unspeakable Vault of Doom’, vilket också behandlar Chtulhu mythosen – fast på ett … annorlunda sätt.)

Apropå Chtulhu. En av de fasansfulla abominationerna ur abyssen bortom eoners putrescenta paradigm påminner fruktansvärt mycket om SpagettiMonstret, en gudom och kanske vår frälsare som till och med har en egen kyrka, Church of the Flying Spagetti Monster. Alldeles uppenbart är det en legitim trosuppfattning, till och med Wikipedia skriver om den! På Wikipedia hittade jag också denna guldkplimp för de … lätt morbida. Wikipedia list of unusual deaths. Relaterat till denna finns också en lista om toalettmissöden. Det hela påminner om en annan wikilista jag bloggade om för en tid sedan.

Nu har jag absolut inte tid att tipsa er mer. Jag måste fortsätta att snubbla in på de mest besynnerliga sidor!

– – – –
Andra bloggar om: , ,

4 thoughts on “StumbleUpon

  1. Har haft en sida där sedan 2004 som legat orörd sedan 206 och min enda kommentar är,piss och skit om hela det stället!.

  2. Pingback: Tråksurfning med StumbleUpon « Herr Klokboks Kollektion

Kommentera

