Face the fact ..?

Facebook … Jag förstår inte riktigt hypen kring Facebook. Nu har jag ägnat ett par timmar åt at slösurfa runt på fullständigt okända människors profiler och, tja …

Liksom, som Ministry sjunger:

So what!?

Vad är grejen? Det är som att sitta på ett pendeltåg och betrakta folks ansikten, okända (möjligen att folk ler mer på Facebook än pendeln). Vad är det jag ska göra? Vad är meningen?

Ska jag skicka ‘tja, knulla?’ till folk? Det kan jag göra lika bra på Spraydate med samma resultat.

Ska jag skicka ett blygt ‘hej där …’? Det kan jag göra på Vilda.

Ska jag peta på någon? Det kan jag göra på pendeltåget – och sen får jag förmodligen springa utav helvete.

Vad ska jag göra på Facebook?

När jag ser på min lista över vänner inser jag hur fullständigt socialt inkompetent jag är, för jag har bara en (och jag har knappt nån kontakt med snubben, vilket iofs är en jävla pain in the ass vad det gäller dåligt samvete, men jag har en del hang-ups. En av dem är ‘ingen vill vara kompis med en tråkig fattiglapp’).

Vad gör ni på Facebook? Om ni är där? Samlar ni på vänner, zombies, grupper, poäng, äppelpajer eller vad som helst? Det finns ingen ände på skiten!

För närvarande framstår Facebook som precis samma hjärndöda substanslösa sörja av Php-kod som allt annat på det här jävla nätet. Det är fan snart nog så att den enda behållning man egentligen har av det är porr.

Wow, vad snyggt det där blev då … Men, ska man bränna sina broar så ska man inte bara bränna dem, utan explodera dem 2000.

(Jag har en existensiell kris. Det får jag alltid när jag har börjat på en ny bok. Mest av allt känner jag mig som Arne Anka just nu 😦 )

Men OM ni nu råkar ha vägarna förbi på Facebook, så finns jag här. Vem vet – jag kanske ändrar uppfattning 🙂

Andra bloggar om: ,

64 thoughts on “Face the fact ..?

  1. Du bestämde dig alltså, för att inte lida i ensamhet, utan dra in även mig i det?!
    Schysst hörru… 😀

    Håll ut, du v e t att dina (bok) existensiella kriser, är av övergående natur!
    Kram 🙂

  2. De tenderar att gå över. Det är bara att det går längre och längre mellan dagarna.

    I vilket fall som helst så har ett nygammalt monster fötts i min hjärna.

    Järnhammaren.

    (Mer om den tar vi på gmail, om du så önskar. Jag vill copyrighta mina idéer nämligen.)

  3. Ärlighet varar längst 🙂

    Nu har jag befunnit mig på Facebook en kort tid och samlat på mig en jäkla massa mystiska funktioner jag A) inte har en aning om vad de är och B) antagligen inte kommer att använda.

    Vilket … känns ungefär som hur större delen av västvärlden egentligen är: Jag har t ex en elektrisk kaffekvarn, som jag nästan aldrig använt. Så har jag en hel drös adapters, varav hälften inte längre behövs eftersom den gamla mobben/mojängen inte längre finns närvarande.

    Men, ah … Just det. Jag måste ju vara cool … och facebooka. Jag borde avregistrera mig, men då … smyger sig tanken in: Tänk om jag missar något?

    Så därför blir jag kvar, med sidan nerlusad av adapters jag aldrig kommer att använda.

  4. Det påstås det, ja… 🙂

    Det…har…jag…också…och…det..är…ditt…fel! 😉

    Ilandsproblem, kallas det där… *S*

    Inte ”cool”, kära du…svår…det var ju svår du skulle vara!
    Vilket iochförsig kan vara svår, när man, nedlusad med adapters, tillåter sig synas på ”populäraste communityn”… 😀

  5. Men… Järnhammaren!

    Mary ”Can I have another elf, mine’s split’ Gentle och Francis ”Say hello to my little Friend” Ford Coppola är väl iofs vad jag hade väntat av dig. 🙂

  6. Jag experimenterade lite, men sen så kom en massa annat i vägen – uppdatering av Norton och springa tillbaka till jobbet för att hämta en mus som fungerar – ivägen.

    Tänk alltså, att Microsoft gör egna möss som slutar fungera efter ett par månader – med _deras_ op.sys!

    Logitech kan man iaf lita på 🙂

  7. Erm…vill bara påpeka att övertecknad är ohejdad Macanvändare, sedan…ja, alltså sedan jag blev med dator.

    Har inte märkt att detta, på något sätt, påverkat eller haft att göra med min sexuella läggning…

    Dessutom, slipper du virus, HA!

    😀

  8. Förresten, vet du inte att Mac är snudd på obigatoriskt för alla som anser sig vara kulturella?
    Va va VA!

    Den kulturella Macen, är snart lika oundviklig som kulturbrillorna är för kä…flåt damerna och den rakade R.Danielsson-skallen samt svarta skinnjackan är för herrarna.

    😉

  9. Isf är jag djupt okulturell, som inte bara läser kulturelitförräderskan Maja Lundgrens ‘Myggor och Tigrar’, utan även tänker skaffa långt hår.

    Boken, Lundgrens alltså, är förbannat bra. Läs den.

  10. Mac? Den riktige kulturrebellen använder förstås Linux. Det är gratis (så man får råd att hänga nere på kafeet och dryga ut sitt te genom att pressa ur sista unset av smak efter tredje användningen av tepåsen).

    Eller som epistel nr 192 sade:

    Glimmande skärm! blixtrande öga!
    Sväfvande Pingvin på bokborden höga!
    Menlösa styrka!
    Kom, kom nu at dyrka,
    Vid et smalt och utsläckt ljus,
    Datorns Gud, vår Morpheus.
    Luckan ren stängd, Porten tilsluten,
    Natthufvan ren din hjässa kringknuten,
    Den Microsoft skiv-redux
    ej blå hänger på sin skärm.
    Nog, somnar ej vid min Linux. :||:

    Detta ur hans Okända Epistlar, förstås.

  11. Borde jag ha räknat ut, ja…klart du ska vara motvalls.

    Ska du inte anlägga helskägg också, typ till knäna, när du ändå är igång?
    😀

    Jodå, jag ska…blev nyfiken på den redan innan den släpptes men lyckades glömma bort, ska absolut skaffa den.

    Snyggt det blev härinne.

  12. Hursomhelst. Ingen fattig poet som tyngs av samtidens absurditeter som att man inte får röka sina Galouises på sin egen balkong längre, och som lider av att musan rymt med en Hells Angelsmedlem därför att hon inte får nog med stimulans i tillvaron, har råd med en Mac.

    Så det så. 🙂

  13. Björn.Isses, var det ”JJ” du hade som förebild för den meningen?!

    Det kunde jag aaaldrig anat…
    😉

    Visst ä r det ett bra uttryck!

    (Låtsas alls inte om Mac/plånboksantydningen, selektivt läsande)

    😀

  14. Man är väl kulturell! Varför skulle man annars hänga på Big J’s blog?

    Jag förstod väl att det skulle bli selektiv läsande i vissa stycken av min tidigare inlaga i frågan. 🙂

  15. Björn.Där slöt sig cirkeln…om du är kulturell, är det ju Mac som gäller!

    *Tappar hakan i mållös beundran av din djupa förmåga för förståelse*

    😀

  16. OJ!
    Vad har hänt här? Jisses, vilken renovering. Allt som fattas är gyllne badkarskranar;-).

    Självklart skrivet på en: ålderdomlig men (bortsett från mitt gamla vanligg!a kännemärke, det trilskande ”G”:et) fullt fungerande Mac. Vit och skir! Fådd mot en ringa gentjänst. Hehe. Av Wilbur, the Technician.
    Det är med datorer som med bilar: nya har ingen SJÄL. Köp begagnat! Köp Mac! Undvik möss i huset!

    Nu måste jag försöka läsa in mig på allt jag försummat här, sedan Joakim fick jobb och först försvann men nu dyker upp i nya, råcoola, superintellektuella, svarta Matrix-solgasögon. Vå egen HusNeo, om man får säga så.

  17. Gyllene badkarskranar :O !?

    Slikt kitsch kommer inte över min tröskel!*

    *: Undantaget familjen Starks hushåll … the Sims2, alltså – en excess av putrifierande mischmaschkitsch.

  18. Hmm… Den malvafärgade schäslongen då, tillsammans med djupt veckade, blytunga sammmetsgardiner av Mouline Rouge-typ? De stearindroppade silverkandelabrarna? Den magnifika kristallkronan? Den lilla mopsen som heter Fifi?

  19. Och så Joakim som ligger på schäslongen med Fifi under ena armen och ett långt svartlackerat cigarettmunstycke i den andra… Givetvis har han en sammetsröd rökrock på sig.

  20. FILTTOFFLOR!!!

    Sid har FILT-tofflor!

    Så det så!

    Ah … eh … ni menar visst mig? Men, ähm … jag är väl ingen bög? Utom på onsdagar då, förstås … och måndagar. Och söndagar. och ibland är jag lite på tisdag och torsdag också. Och på fredagen … Ha!

    Mina lördagar är så straighta så jag, jag … Jag *tänka*

    Äsch.

  21. Joakim.Men, lägg dig inte i, har vi ju redan sagt båda två!

    Nu har jag sagt att det ska vara broderade svarta sammetstofflor, och då är det så!
    😀

    Sid får ha sina gamla filt-tofflor för sig själv, så det SÅ!

    Se där ja…gack genast åstad, med mopsen under armen, och köp en mac!
    😉

  22. Joakim.Ja, det är mycket bättre att du går och sover, än att du sitter där och har synpunkter på hur vi vill att du ska vara klädd…
    😀
    Godnatt och sov gott, med eller utan guppileende.
    🙂

  23. Joakim.Så bra.

    Va?Ingen Fifi!

    Alltså, nu trodde jag ju att björn och jag var överens, om hur du skulle vara klädd (trots viss oenighet om rökrockens utseende och vissas försök att förtarvliga de broderade sammetstofflorna) hur ditt hem skulle vara inrett, eller åtminstone ett av rummen (tidsbrist och timmen var sen) samt att du skulle ha en mops vid namn Fifi!

    H u r kan du dra fötterna efter dig på detta sättet och vara så senfärdig med dessa enkla anskaffningar?!

    ”Mopp”.

    *Fnyser*

    😀

  24. Jag ska bli straight.

    Jag har läst på nätet hur man gör. Det är fem steg:

    1) Bli frireligiös
    2) Bli sportintresserad (speciellt av fysiska kontaktsporter med unga, välmuskulerade män med kropparna glänsande av svett och massageolja med små kläder i glada färger och gärna ett smycke i örat)
    3) Dricka öl ur burken (det gör jag redan iofs, men … se punkt 4)
    4) Införskaffa nätudnertröja eller en lätt fläckad wifebeater
    5) Börja prenumerera på FHM och Muscle Magazine; helst det förra, eftersom den innehåller så många välmuskulerade män med kropparna glänsande av svett och massageolja.

  25. Jag har tyvärr drabbats av arbete någon dag. Jag är ett offer, således, om man läser tidningarna. Därför har jag inte följt Joakims utveckling så noga.

    Men sammet motstår ju cigarettglöd bättre än siden. Måste ju tänka på brandsäkerheten. Men broderade tofflor måste det ju vara. Men frågan är väl om Chesterfieldfåtöljen ska stå bakom schäslongen eller bredvid.

  26. Björn.Ack du arme…ett sådant elände!

    Men siden faller snyggare och dessutom håller det sig snyggt längre, om det sköts ordentligt!

    Bredvid såklart, det är hans privata salong ju, inte någon jäkla psykiatikers behandlingsrum!

    Bild?
    Vadå bild?
    Ser absolut ingen som helst bild, vare stingfull eller mesig?!

  27. Hur FASEN avregistrerar man sig. Det finns ingen info om det nånstans! Vill inte vara med längre och vet inte hur jag ”tar bort mig”. HJÄLP NU!

Kommentera

