En fadd smak av hyckleri

En slags fadd smak infinner sig då och då – ofta – när jag tar mig i kragen och blir lite politisk. Det är den unkna smaken av hyckleri. Häromdagen gav Kurdo Baksi integrationsministern Nyamko Sabuni en lavett med moderiktiga förtecken (han hängde upp sig på hennes svarta klänning) och drog upp religiösa friskolor. Enligt Baksi finns en dold agenda för att stoppa muslimska sådana friskolor – han skriver:

”Sabuni vill sätta stopp för religiösa skolor med den dolda agendan att förhindra muslimska barn att gå på muslimska skolor.”

Kurdo Baksi höjer således ett varnande pekfinger framför ögonen på alliansens ‘husneger’ och brännmärker henne som en viljelös karriärist som är opålitlig, islamofobisk – och händelsevis snyggt klädd.

Och så … Marita Ulvskogs utspel, vars hårda ordalydelse visserligen inte får medhåll från Mona Sahlin, men väl själva sakfrågan. Nämligen – häpp! – att religiösa friskolor bör stoppas. Vad var det Baksi sa?

”Sabuni vill sätta stopp för religiösa skolor med den dolda agendan att förhindra muslimska barn att gå på muslimska skolor.”

Baksi får väl antas att stå bakom oppositionen, ehuru frispråkig debattör och med en slags air av arg medelålders man. Så hur ställer han sig då till att folk i hans närhet uttrycker samma sak som Sabuni? No feckin’ idea – och det är inte heller vad jag finner mest intressant. För kvintessensen, det fina kvittret, rondellhundens kärna, är inte friskolor – utan att Baksi prickar in 5 av de 5 härskarteknikerna (en gång fastställda av Berit Ås).

* förlöjligande och misstänkliggörande (rubriken – ‘Regeringens perfekta alibi’ – säger egentligen allt, men för att accentuera att Sabuni inte är värd att ta på allvar nämns också hennes utseende och hennes karriärism; karriär är något mycket fult, som ni vet)

* undanhållande av information (Sabuni är inte den ende som vill stoppa religiösa friskolor; Baksis hejdukar Ulvskog och Sahlin är innte på samma linje, men om det säger han inget),

* dubbelbestraffning (oavsett vad Sabuni säger och gör är det fel, därför att hon A) är kvinna, B) sitter i regeringen)

* påförande av skuld och skam (insinuationer om en dold agenda, ett tämligen oförblommerat angrepp på hennes karaktär och så den här brasklappen:

”Den 6 oktober 2006 förvandlades Nyamko Sabuni till en av de tre viktigaste fienderna till den svenska integrationspolitiken.”

Något mer skamligt än det står nog inte att finna – möjligen att man, som den nye handelsministern, kör en lila Porsche).

En slags fadd smak infinner sig då och då – ofta – när jag tar mig i kragen och blir lite politisk.

Det är den unkna smaken av hyckleri.

Intressant?

Andra bloggar om: , , , , , ,

7 thoughts on “En fadd smak av hyckleri

  1. Vad mysko … Det står att jag inte har några kommentarer alls, men det har jag ju.

    Min självkritiska tröskel är dock en av de störe trösklarna i världen, det erkännes.

  2. WordPress som strular, igen…
    Inatt hade nästan hela min (och andras) blogroll smusslats undan.

    Jo, det är ju så…tror att den endast överträffas av wordpress (igen) de gånger inte bara våra kommentarer utan våra egna i n l ä g g placerar sig i ”Akismet”, istället för på bloggsidan?!

    Vadå litteraturkänsliga bloggmedvetanden…
    😉

  3. Har lyst med min frånvaro om nu detta är rätt uttryck? Men kikade in regelbundet länge, tills du verkade ha gått i ide i Skogås och sen har jag inte glömt bort dig, men visste inte att du nu skrivit massor, och, det jag ska be att få påpeka: som jag tycker, bättre än någonsin!
    (Utan att därmed vilja säga att du hade varit sämre förr;=)
    Gäller ej bara denna artikel, men den här tyckte jag särskilt om!
    Nu måste jag läsa mera här hos dig och annorstädes…tror jag har en blog för mycket: till exempel Facebook, som jag fullkomligt ignorerar.
    Skriv på, du verkar som Nina säger, vara i absolut högform. Vasst och träffande, roligt och inspirerande, kort sagt utmärkt läsning!

  4. I dessa rafuseringens dagar är dina ord som söt balsam för ett sargat (äh fan, jag är inte alls sargad; vill inte ett förlag ha mig så vill andra säkert ha mig 🙂 ) ego.

    *refusering, ska det vara, men jag orkade inte använda bakslagstangenten.

    ** Jag har btw vant mig vid bärbardatortangentbord nu.

    *** Det ska inte vara några mellanslag i det där ordet ovan, bärbardatortangentbord, så det så.

Kommentera

