Sverigedemokraternas gurkvatten

Eriks Politiska, en blogg för den sverigedemokratiske politikern Erik Hellsborn (han är faktiskt ganska söt), har nått en viss framgång i sin kamp mot vattenflaskorna. Om detta läser jag först och det ger faktiskt SD en mycket liten ökning i förtroende från min sida. Bra jobbat, liksom.

Men … Men så hittar jag det här:

”Vem ska man tro på? Jag tror på Annica Dahlström. Om det hade varit en fråga om kultur som Dahl hävdar hade det ju utan tvekan varit väldigt stora skillnader i synen på manligt och kvinnligt i olika kulturer. Men det är det ju inte. Kvinnan är den som sköter hem och barn. Mannen är jägare, krigare och försörjare. Detta mönster har gått igen i alla tider, i alla kulturer världen över.”

Tänk att det ska vara så förgjort för S att förvalta sitt förtroendekapital. Nyss har de sparkat en spritsmugglare och så vinner de lite mark med vattenflaskorna – för att stoppa foten i munnen och försöka säga något smart.

Erik, så här är det – och eftersom jag är man tar jag mig friheten att peka med hela handen, för det är vad män gör och jag vet att du uppskattar sånt beteende. Sånt får man lära sig redan på dagis – eller … hade fått lära sig, innan Tittmyran.

Det går inte att dra några definitiva slutsatser om vad som är manligt och kvinnligt, undantaget rent fysiska företräden (inklusive hjärnan). Ta mig som exempel. Jag är man (mes säger somliga). Som man borde jag alltså, utifrån din utmärkta analys:

* Trivas i skogen
* Trivas med jakt
* Trivas med att slåss
* Trivas med att arbeta

Well … Jag är pollenallergiker. Jag nyser så fort jag ser ett träd, även om det är vinter (jag lider av prepanisk pollenallergi, se punkten insekter). Om jag inte nyser så går jag vilse. Jag svär! Häromdagen var jag ute och gick en promenad, hittade en konstig sak jag var tvungen att titta närmare på och vips! Så var jag i en skog. En mycket liten skog, erkännes, stor som en fotbollsplan ungefär, men dock en skog. Och jag gick vilse. Hade skogen varit större skulle jag nog vara kvar där än.

I skogen finns det smådjur, för att parafrasera Cornelis Vresvijk. Insekter! Jag hatar de små krypen! De krälar och bits och sticks och rivs och kryper och slingrar och ålar och kråmar och suger och gnager och nafsar och bits lite till och kryper, kryper, kryper … helst med många och långa ben, som spindlar. Jag avskyr insekter – hur manligt är det? Tänk dig, krigaren Klokbok i skogen med svärd i hand och sköld på rygg på span efter Den Lede Fi. Och just som Fi dyker upp så … ”Iiiiiiiih! En spindel! Rädda mig!” Så nej, insekter går fetbort. Allihop, trots att jag är man (sist jag kollade). Usch för insekter! Utom myror. Myror är fina … Men bortsett från dem – jag hatar mycket lite i världen, bortsett från dumhet, men en sak är säker: Om SD lade som förslag att utrota alla insekter skulle jag sträcka upp högerhanden så … här högt. Och sen skriva på. Kattfisk? Fast jag tycker inte om spindlar … eller löss.

Jag är dessutom djurvän, näst intill absurdum. Jag har katter, fördrar hundar och blir lite lyrisk och lagom jollrig om jag råkar se ett rådjur eller en älg. Naturfilmer är mitt opium (eftersom jag så lätt går vilse i skogen – där det finns insekter – törs jag inte titta på djur på riktigt). Inte kan man väl skjuta en älg, den som är så söt? Och björn? Och varg? Såna djur, de är ju rent fornnordiska – och mycket kan man säga om SD, men ni högaktar i alla fall vår nations historia. Och dess djur. Så … Jakt – big no no (stort nej nej).

Krig uppstår när politiker önskar utföra militärers arbete. Så sa jag tror det var von Klausewitz (eller möjligen var det Hindenburg, snubben med schysstare musche än några av era medlemmars idol). Krig är dessutom den sista utvägen för civilisationen att bli av med misshagliga element. Krig är, bortsett från de rent politiska ramifikationerna, ett ganska obehagligt värv. Visst ser det läckert ut på film när 89:e hoppar över utkanterna av en holländsk stad, men det behövs inte mycket för att känna vad de kände. Hardu gått vilse i skogen någon gång så anar du lite. Och ska vi snacka Stalingrad? Vet du vad de åt?

Krig är ett helvete. De enda som önskar krig är, ursäkta ordvalet, idioter. Eftersom idiotin har gripit världen har krig blivit mer av en hobby, en kitschig detalj på kvällsnyheterna, inte vad det är. Blood and guts. Så nej – att slåss går fetbort. Vänd andra kinden till? Jag lovar – till och med en islamist skulle bli lite förvånad om du istället för att börja veva gav honom ett leende och sa: ”Känner du Lars Vilks?”

Den sista punkten kan jag hålla med om, nästan. För det beror på vad det är för arbete. Det finns en hel mängd arbeten folk inte trivs med – kabeldragare och däcknubbare och systemanalytiker och statsminister och kommunfullmäktigeodförande. Många jobb, jobbiga jobb, såna där som skulle få en att längta efter köttbullar á la Stalingrad (150 gram hästkött med ett par dagar på nacken och sågspån). Eller dagisfröken, eller vårdbiträde, eller dyngspridare, eller … Ja – sprismugglare. Tunga arbeten, såna som kräver sin man (vilket är orsaken till att det är så många kvinnor som utför samhällets skitgöra).

Du nämner också något om att kvinnor och män är lika i alla kulturer. Jag citerar Mel Gibson i ‘Lethal Weapon’: Meeeeeh! Wrong answer!

I vissa afrikanska kulturer är det sed att könsstympa unga kvinnor. I andra kulturer, som vår, är det sed att könsympa unga kvinnor, inte minst genom reklam. Där finns en kultur som finner hög status i långa kvinnohalsar, vilka uppnås medelst mässingsringar. Så finns det en kultur som finner hög status i så smala kvinnor som möjligt – händelsevis vår kultur. Kort sagt (nu har jag inte ens tagit upp den kultur som anser att kvinnor behöver ett kok stryk, men et par av era – före detta – högdjur var visst anhängare av den kulturyttringen) – kort sagt:

Det finns X miljoner olika kulturer, ingen av dem är den andre lik, varje kultur har olika förväntningar på män respektive kvinnor. Det enda samtliga (nu existerande) kulturer har gemensamt är att kvinnan är underställd mannen. Ibland behövs det hårdföra medel för de små liven att förstå det, men så är det.

Eftersom du sannolikt redan tröttnat på min svada och sträckt dig efter telefonen för att ringa Jimmie Åkesson, tänker jag avslutningsvis fatta mig kort. Annica Dahlströms forskning är kraftigt ifrågasatt, eftersom hon inte hållit sig till vetenskap utan valt att politisera sina ‘upptäckter’. Ja, där finns skillnader i mäns och kvinnors hjärnor, men skillnaderna är obetydliga. Googla, så hittar du mer, eftersom jag skulle vara kortfattad.

Men, kort sagt, Erik. Du har fel. Men grattis till gurkvattnet.

Intressant?

Andra bloggar om: , , , , ,

5 thoughts on “Sverigedemokraternas gurkvatten

  1. Precis, individer är olika och kulturer är olika.
    Kul att hen tar upp Dahl, hen är min föreläsare på Genusvetenskap A

    Hmm… jag kanske börjar RSS-prenumerera på den här bloggen…

Kommentera

