Jävla Borg … are

(Varning: Denna blogpost innehåller sensmoral.)

”Mexitegel-Svensson är inte ledarskribent. Han vill vakna upp i samma land han gick till sängs i. Det är för honom den här regeringen arbetar, och det är i relation till hans förändringsbenägenhet reformerna måste vara avvägda. I år kommer han att kunna köpa både ny tvättmaskin och tv, se grannen gå till jobbet, och skjutsa barnen till skolan utan att ha ont i magen.”

skriver Per Gudmundson på SVD:s ledarsida. Det där stämmer alldeles säkert – såvida man inte är

”En bilburen, deltidsarbetslös rökare med hem-pc är den stora förloraren i budgeten för 2008.”

som Expressen/Dinapengar.se uttrycker det. Det är då själva fan, va? Att här har de där jävla borgarna gått till val på lycka till alla och vad gör de? Straffar ut raggare i Överkalix med en dator köpt på Blocket.

Så här säger Sonny Eriksson till mig när jag ringer upp honom på hans Nokia:

”Vaihelvete!? Ska de där jävla borgarna höja snuset och ciggen med 1.5 miljarder!? Hur fan ska jag ha råd att röka då!?”

Sonny Eriksson lugnar sig lite när jag förklarar att det inte är _priset_, utan skatten, som ska höjas. Han säger:

”Det är så jävla typiskt de där jävla borgarna! Bara höja skatterna hela tiden, fy fan! Nä, tacka vet jag sossarna, det är reko grabbar det. Dem kan man lita på!”

När Sonny Eriksson får veta att Mona Sahlin numer är partiledare för sossarna blir han tyst, en lång stund, innan han säger lite försiktigt?

”Är inte det hon … chokladtanten?” Där hörs en djup suck. ”Jävla sossar, förbannade ministfittor hela bunten eller vad fan det heter. Nä fy fan, nästa val ska jag fan i mig rösta bort dem. Den där jävla Renfält eller vad fan han heter kan få min röst, eller Sverigedomkraterna. Jävla muslimer. Vad har de egentligen emot hundar!? Min Butch – egentligen heter hon Tiina, enligt uppfödar’n, är ju hur snäll som helst, har inte bitt en svarting i hela sitt liv. Nu har vi inte så många muslimer här uppe vad jag vet, men Jon på Nippakoski har visst en av de där tyska vahetere fleischlit eller nåt, en sjömansfitta. Och det är ju lite utländskt, men ingen jävel litar på han för han _har_ faktiskt släkt i Torneå. Och så röstade han visst på Vänstern, jävla kommunist. Det är som de där jävla ryssarna, de bara kommer hit och säljer sina fruar. Fy fan, ska man behandal människor så, va? Va!?”

Sonny Eriksson tystnar ännu igen en lång stund när jag påtalar att borgarna redan sitter vid makten och att sossarna är i opposition (vilket är ungefär som att vara en Jon från Nippakoski, någon alla tycker synd om och gärna ser att det går lite bättre för, men inte riktigt litar på ändå). När Sonny får veta att en undersökning för en tid sen pekade ut lågutbildade män i glesbygd som vanligaste sverigedemokraten blir han glad, innan han säger oroligt:

”Men alltså, jag är inte rasist va, förstår du? Jag menar – min kompis Pekka var i Danmark i höstas, på fotboll? Så jag känner ju liksom … Folk som har varit liksom, där. I Umbabumbaland?”

När jag frågar Sonny Eriksson vad han tycker om regeringens miljöbudget får jag inget svar. I alla fall inget tydligt svar, bara ett svävande läte som visserligen börjar med ett ‘jävla borgare!’ men sen försvinner i något mummel där det bara går att urskilja ‘renjakt’ och ‘björnkorv’. Eller om det var tvärtom, Sonny Eriksson bli mer och mer otydlig, vilket han efter att ha tagit sig samman förklarar så här:

”Det är ryssarna. De kom förbi här häromdagen och jag köpte en låda vodka av dem. Jävla typiskt, de jävlarna kommer hit med sin sprit! Men vad ska man göra? Det är ju förbannat långt till bolaget! Och jag har inte hajat det där med hemkört; jag borde kanske ha vatt i plugget mer … Förr i tiden var det fan så mycket bättre, då kunde Manne i Kiskaluokta sälja hur mycket som helst. Det är den där jävla globaliseringens fel, jävla borgare. Nä fan, man borde ställa dom mot en vägg, allihop. Vi skulle ju få FRI SPRIT (!!!) när vi gick med i det där, eh … uh … EG, eller vad fan det heter! Och så istället höjer de priset på snus med 1 och en halv miljard!”

Olyckligtvis bryts samtalet här. Något senare får jag ett MMS av Sonny, där han stolt visar upp sin nya fru. Ivana, från Archangelsk.

Hon var tydligen ganska billig.

– – – – – – – – – –

Intressant?

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentera

