IDOL för bloggosfären, med alla de stora stjärnorna!

(Det här blev visst lite långt … :X )

‘Innan du klagar på grandet i din broders öga, ta ut bjälken ur ditt eget’. Så sa en långhårig kis en gång för länge sen. Ja, han fick rätt mycket däng för det; en slags Idoljury mobbade honom offentligt och på det hela taget blev det bra underhållning. I alla fall tills himlen mörknade och marken skalv, men det kanske var påkostade specialeffekter.

Men, jag har funderat kring en sak. Om Idoljuryn. Hur bra på att sjunga är de själva?

För att undvika att hamna i en rännstenspsykologi nu, där jag skulle kunna dra upp att deras mammor är en hamster och luktar fläderbär, ska jag istället välja en helt annan approach.

Jag ska agera Idoljury. Och det är ni som står på scen; med ni menar jag dem i listan nedanför. Redan på förhand vet jag att ni säkert kommer att bli förbannade, men hey! It’s show! Det är ju på skoj! Var en grabb och ta en smäll, för fan!

Tävlingen är mycket enkel. Jag läser er senaste blogpost och fäller sen ett avgörande om jag tycker att ni platsar eller ej. Se det som en slags blogosfärens motsvarighet till Drömmen Om En Musikartistkarriär. Jag kan mutas. Eftersom jag inte orkar vänta på att folk ska anmäla sig frivilligt, så använder jag mig av den romerska metoden – jag pekar ut er som frivilliga.

  • Tävlande:
  • Att vara Alex Schulman
  • BloggenBent
  • Blogge Bloggelito
  • Bokhora.com
  • Daniel Breitholz, Idoljurymedlem
  • Erik Lakso: På uppstuds
  • Esbatis Kommentarer
  • Intressant
  • Jinges web och fotoblogg
  • Promemorian – Jonas Morian
  • Tiarafeministen

Häng med!, som Robert Aschberg lär ha sagt. (Orkar inte scrolla? CTRL+F. I alla fall på PC. Mac vete katten 🙂 )

– – – – – – – – – –

Att vara Alex Schulman
Och vem är du då?

Bloggenbent
Vad har hänt med det anrika bondeförbundet!? De gamla centerpatriarkerna må studsa inför åsynen av den gröna färgen i kombination med orange! Liberalt så det förslår, jo jag tackar jag, men du, Bernt – Bent? Ska du lyckas i showbiz är det konservativa värderingar som gäller. Hade Schwarzenegger blivit både stjärna och californian blue-guvernör om han varit orange? Nä. Och sen är det det här med headern … Det är som en illustration till en nidskrift om bögar. Men lite positivt finns – det är i alla fall alltsomoftast genomtänkt material, även om kommentarerna är roligare än inläggen. Men det är i och för sig alltid roligare att se publiken göra bort sig, så. Du går – med tvekan – vidare. Kom ihåg att le, och säg gärna något om din svåra barndom också. Sånt älskar kvällspressen och visst vill du bli känd, lille vän?

Blogge Bloggelito
Det känns som att kliva rakt in i en snöstorm, för det är väldigt vitt. Faktum är att det är överraskande positivt, till och med den enorma svadan, som skulle göra vilken rappare som helst grön av avund, känns nästan uppfriskande. Efter så mycket snuttfiering kan det behövas en tung textuell motvikt och Blogge Bloggelito går tio ronder mot vilken tungviktare som helst. Och vinner. Fett. Fast det kinesiska? Liksom – do we care!? Men ändå … du går vidare. Kom ihåg att le, och säg gärna något om din svåra barndom också. Sånt älskar kvällspressen och visst vill du bli känd, lille vän?

Bokhora.com
En hel liten grupp av sex appeal och Dylanesque. Superlayout (nästan), coolt innehåll och en gemensam röst som drabbar en lika svårt som en cat 5-orkan. Det är faktiskt förvånande att inte paparazzis redan har stormat lokalen, men jag tror jag vet varför. Det är namnet … Alltså, inget illa menat, det är jättebra med små tjejer som slår sig fram och så där. Vi lever ju i 00-talet, liksom, och är ju jämställda? Men namnet. Det är kanske inte så smart. Ni vill väl inte bli tagna som feminister? Men, ändå … ni går – med tvekan – vidare. Kom ihåg att le, och säg gärna något om er svåra barndom också. Sånt älskar kvällspressen och visst vill ni bli kända, lille vän?

Daniel Breitholz, från Idoljuryn
Lilla vän, hur långt tror du att du ska komma i tävlingen om du ser ut så där? Jag tänker mer på din blogg nu alltså, än din nuna (som är ganska alldaglig; hade du inte varit jurymedlem skulle du blivit utskälld på en scen). Den här … futuristiska inramningen, med metallgrått och rundad logo och rörigt, rörigt – rörigt! Blinkande reklam och en söt apa. Det är som ett avsnitt av din den där TV-seriendramadokusåpan. Fulsnyggt förpackat utan innehåll. Tyvärr, du får nog lämna scenen, för ärligt talat är branschen redan full och behöver inte en diva till. Hur känns det nu? Ska du börja lipa? Gör det inför kamerorna, det blir bra TV.

Erik Lakso: På uppstuds
OMFG!!? Är den här sidan på riktigt!? Väx upp, du går inte på dagis längre. Fixa till både den där fula frisyren och den där hemska layouten. Det märks att du kommer från Tierp, bonnläpp. Det märks att du är sosse också, för din header är faktiskt ungefär lika tilltalande som Marit Paulsens glasögon. Lila var modernt på 80-talet, men som du kanske har märkt är det numer 00-tal? Byt slips, byt blogg, byt karriär. Jag har hört att de söker vårdbiträden. Fast allt är inte så illa: Även om förpackningen är lika tändande som en sur hög ved, är innehållet nästan gemytligt. Lite Göran Persson på buttert humör så där, nästan folkhemsaktigt. Det är som om man väntar sig en Tor Modén ska dyka upp i cape av en bordsduk med spiselkrok i ena handen och sjunga ‘jag är en mexikanare!’. Du går – med tvekan – vidare. Kom ihåg att le, och säg gärna något om din svåra barndom också. Sånt älskar kvällspressen och visst vill du bli känd, lille vän?

Esbatis Kommentarer
Det är svart. Det är hårt. Det är revolt och grus. Det är misär och grymkäft (och så har han humor också). Inte en punkt sitter fel. Till och med profilbilden är så där lagom eftertänksamt miserere miserere. Som Rhodins ‘Tänkaren’ eller en trött Che sitter han och … Eh … Håller om näsroten. Är det stanken från Riksdagen han försöker stänga ute, eller surret av alla hemsökande revolutionärers vålnader? För även om intentionen är god verkar inte revolutionen börja idag heller. Men, grattis – du går vidare. Kom ihåg att le, och säg gärna något om din svåra barndom också. Sånt älskar kvällspressen och visst vill du bli känd, lille vän?

Intressant, bloggportalen
Det är lika grått som en film av Roy Andersson … Jag är faktiskt förstummad över hur ni ens kunde nå så här långt. Ska det där vara intressant? Det enda intressanta är … Ja, ingenting. OM det nu inte vore så att jag figurerat hos er stundligen skulle ni gå fetbort, men ni går – med tvekan – vidare. Kom ihåg att le, och säg gärna något om er svåra barndom också. Sånt älskar kvällspressen och visst vill ni bli kända, lille vän?

Jinges web och fotoblogg
Alltså, inget illa menat, men ska man sticka ut lite så ska man se ut som Erik Lakso, färgglad. Du är bara en blekfis med tråkig layout – även om dina foton är rätt okej. Fast det är för lite porr. Det är faktiskt konstigt at du ens har läsare, med tanke på det kverulanta rapandet av uppstötta floskler. Och pinngvinen? Är det till att vara lite alternativ, kanske? Lite AFA light? Lite ‘jag är minsann ingen Windows-slav’? På den positiva sidan ska dock tilläggas att du för det mesta – trots den griniga ljudnivån – har ganska hyfsade åsikter. Ibland. Men ‘ibland’ gör ingen till en stjärna, antingen brinner du som en supernova eller så ebbar du ut. Men ändå … Du går – med tvekan – vidare. Kom ihåg att le, och säg gärna något om din svåra barndom också. Sånt älskar kvällspressen och visst vill du bli känd, lille vän?

Promemorian – Jonas Morian
Cleant. Postmodernt eklektiskt. Inte en avantgardeanfang så långt ögat kan se. Den enda färgklicken är de små bloggportaletiketterna och sen det där lite tråkiga men förtroendeingivande profilfotot. Det påminner om en sån där PR-bild för en politiker, lagom. Inte upprörande. Lite Frazier Crane ‘I’m listening’. Det går inte ens att se att det är en sosse. Innehållet är också så där genommysigt gemytligt ‘jag är din bäste vän i politiken’-aktigt. Det är fan så nära att SAP får min röst, men bara nästan. Men Morian får min röst – grattis, du går vidare. Kom ihåg att le, och säg gärna något om din svåra barndom också. Sånt älskar kvällspressen och visst vill du bli känd, lille vän?

Tiarafeministen
Ja, eller nä. Nej! Nej! Gah! Snälla någon, kan ingen ta ut den där sidan och skjuta den!? Kontrast, har någon hört talas om det!? Innehållet till trots – innehållet är utmärkt, för att vara av en kvinna – är förpackningen ungefär lika snygg som Daniel Breitholz skägg. Gör om, gör rätt, som de säger i lumpen. Men som ende öppne feminist går du vidare, grattis! Kom ihåg att le, och säg gärna något om din svåra barndom också. Sånt älskar kvällspressen och visst vill du bli känd, lille vän?

– – – – – – – – – –

//Biskop Brasks vanliga eftermäle:
If you can’t stand the heat, get out of the kitchen. Till alla som läst mig vill jag framföra ett tack, för efter den här posten lär jag väl bli avstängd, hånad, brännmärkt och utburen ur blogosfären på en räls. Eller kanske inte – ni har säkert humor. Ni är säkert skojiga typer, som uppskattar lite så där rekorderlig mobbing. Liksom – kan Hamas, så kan väl vi(lks)?//

– – – – – – – – – –

Intressant?

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

9 thoughts on “IDOL för bloggosfären, med alla de stora stjärnorna!

  1. Jag tackar och bugar för såväl nominering som hedersamma omnämnanden. Kul att du uppfattade fotot som ”en sån där PR-bild för en politiker” – för faktum är att den togs när jag just jobbade för PR-byrå för några år sedan. Och jo, jag hade en rent förskräcklig barndom. Hade knappt alls några kompisar. Men så gick jag med i SSU och sedan blev allt mycket bättre 😉

  2. Käre Biskop Brask *ASG*

    Jag hoppas innerligen att du varken blir brännmärkt eller utburen, skulle sakna dig något alldeles förskräckligt, trots ditt macmobbande…
    😉

    (Förresten, älskar Holy Gralesketchen, absolut favorit!)

  3. Men lite positivt finns – det är i alla fall alltsomoftast genomtänkt material

    Jag känner mig kränkt! Och mobbad! Jag ska åka ner till Björn Ranelid, och så kan vi sitta där och vara KRÄNKTA tillsammans.

    *fnys*

  4. Björn.Glöm inte att ta med dig rökrocken och mopsen, på din Ranelidska ”ja e ente sur” resa…

    Visst fasen, det var ju biskopens de där…

    Hm, ok, det var inget, bon voyage.
    🙂

  5. Björn – har du någonsin sett en Idoljury som varit snäll 😛 ?

    Läppen Ranelid kan vara hur jävla kränkt han vill. Fuckin’ hack.

    (Jag ska nog gå och sova nu … G’nite, mate!)

  6. På nästa profilbild ska jag ta på mig lantmannakepsen och skaffa mig en än djupare bonnläppsidentitet. Det finns många vilsna centerpartister som kanske kan nappa på det greppet. 😉
    Jag tror att publiken kommer rösta mig vidare för det är fortfarande inne med retro-retro-retro. 80-talet kommer slå fett i årets upplaga och juryn kommer stå med skammen i slutänden. Thor Modén-vibbar kommer också locka folkhemsnostalgikerna och det blir en superretro i kubik, slå det Morian!
    Min sjukt svåra barndom är så tragikomisk att jag gråter bara jag tänker på den, det kommer icke finnas ett öga torrt när allt läggs fram i ljuset. ”Nu är det tävling” som min vän Jan skulle sagt.

Kommentera

