Ett recept för Domedagen

Ett halvt ton honung och stora mängder sylt finns bland provianten en rysk separatistisk domedagssekt fört med sig till en grotta utanför byn Nikolskoje i Penza-regionen, cirka 50 mil sydost om Moskva. Enligt SvD gillar sekten vare sig ryska präster eller personnummer (eftersom olyckan kan vara framme och en siffra bli ‘666’). Sekten ledare är gripen, men resten av medlemmarna trycker i sin grotta. Med honung. Och sylt. I maj går jorden under.

Det här är bara för bra för att vara sant. Alltså, inte att en grupp människor antingen blir skjutna av Putins pojkar eller svälter ihjäl trots all honung, men nyheten. Nyheten! En domedagssekt, Twingly, SvD med ett par hundra tusen läsare. Om inte det är ett Recept för Domedagen, då vete katten vad ett Recept för Domedagen är. Mitt bidrag till kataklysmen kommer inte bara att ge mig en plats med Calcabrina och grabbarna, utan också orsaka en hel del rynkade pannor och bekymrade miner hos de hinsides krafterna. Kanske, om jag har tur, muttrar någon av dem – förmodligen en mansperson (?) med stort skägg, klädd i vitt – ”vad har jag gjort!?”.

Det är nästan synd att den här historien inte dök upp för några år sedan, när jag höll på att författa boken. Recept för Domedagen alltså. Jo, jag erkänner … Det är jag som har skrivit den, en efterlivsskröna med alla de stora namnen i ledande roller. Försåvitt man tycker att fans Mormor är ett stort namn då (vilket det är, liksom fans moster, fans svärmor och fan och alla hans mostrar; fans mamma måste ha många systrar, men endast en mor, ty en fans mormor är tillräckligt).

Kommentera

