Rise of the machines?

En av de söktermer någon helt nyligen använde för att kanske av en slump hitta till Herr Klokbok, var: ‘kan benrangel träna sin kropp’. En första tanke var förstås att det där var ett illa dolt personangrepp på mig, eftersom … ja – ni kan se mitt självporträtt i helfigur här nedan.

skeletor

(Jag krokiposerar för konstären Vesalius. Om ni råkar känna lite spritningar i kroppen, kontakta mig! Nej då, jag är inte desperat.)

Men så tänker jag ett steg längre … för så är bra att göra. Då slår det mig att söktermern är en ensam, nödställd människas rop i en kall och hård och oförsonlig värld där hemska sjukdomar grasserar. Senast idag hade DN en artikel om en hitills okänd men oerhört fasansfull epidemi – Metalosis Maligna. Det har gjorts en dokumentär om den. Dokumentären finns att tillgå på DN-länken.

Det slår mig att varför har ingen tidigare slagit larm om detta? När till och med filmstjärnor drabbas – utan att någon blir upprörd! – har väl ändå världen gått åt helvete? Å andra sidan är det kanske ett bevis för motsatsen: Oavsett om du är mer maskin än människa kan du bli guvernör i Kalifornien.

Förresten är inte Arnold Schwarzenegger den ende drabbade. Skådespelaren Robert Patrick är också en av de drabbade; och hos honom har sjukdomen gått mycket långt. Sammantaget verkar vi som mänsklighet stå på randen till undergång. Fast det har vi i och för sig alltid gjort – och Metalosis Maligna är inte en ny sjukdom. Redan på medeltiden grasserade den – en veritabel pest inom inte minst adel och högadel.

Vad gör regeringen åt detta? Och FN? Ska vi låta de drabbade lida i stillhet och slutligen utnyttja dem med nyliberal hänsynslöshet inom till exempel industrin? Eller ska vi visa vår medmänsklighet med dessa svårt sjuka och hjälpa dem till ett nytt – och något mer humant – liv? Oavsett vad vi gör måste vi agera nu, för en dag är det försent. Inte vill ni väl att er dotter ska komma hem från Japan-resan … så här?

– – – – –

Intressant?
Andra bloggar om: , , , , , ,

4 thoughts on “Rise of the machines?

  1. Jag är inte säker på om jag känner spritningar i kroppen – är det när man druckit sprit som man känner det?
    *Kunde inte motstå frestelsen att leka språkpolis – fast jag vet nog att jag kastar sten över bäcken och faller själv däri*

  2. Pingback: Sex, robot « Herr Klokboks Kollektion

Kommentera

