Ho ho ho – hörs ekot

Jag tänkte först vara en elak gosse och skriva något dumt om Tomten, medveten om att jag bara får strumpor i alla fall. Så är det att vara ‘vuxen’, kids; strumpor. Inte brandbilar, utan strumpor. Inte Lego, utan strumpor. Inte ens en Xbox 360 – utan strumpor. För ett tag sen hittade jag via Jan Kallberg en notis om hur ett amerikanskt bemanningsföretag med filial i Australien hade förbjudit (eller åtminstone ombett) sina tomteimitatörer att inte säga ‘Ho ho ho!’. Det kunde skrämma små barn, sas det, om Tomten gick omkring och ropade efter horor. Ho är amerikanskengelsk slang för just ‘prostituerad’. Eller möjligen ‘kvinna’, om du råkar vara rappare. Metro skrev också om det, men den definitivt roligaste mediakommentaren står theModerateVoice för – där finns en utförlig analys av tomteproblematiken*.

Så jag tänkte vara elak mot Tomten, men så slår det mig att det vore orättvist. Gubben har nyligen blivit portad i en småländsk kyrka, vaporiserats av sweco och pekas ut som en patriarkal despot i senaste SVT-julkalandern, så … Tomten har häcken full.

Dessutom finns ett helt annat intresse för prostituerade: Inte ho-ande tomtar, inte verbala intimitetsrekreativa konsulter**, inte ens omoderna australiska tomtar. För nu, just idag, riktas alla strålkastare mot … torskarna. I alla fall de välavlönade torskarna, åtminstone var de välavlönade på 70-talet (och jag tror inte att någon av dem trettio år senare tvingas äta blodpudding på grund av för liten pension).

Karl Gerhard sjöng:

”Allting går igen ur tidens grums och mögel
dyker upp ett skrämmande fantom.”***

Jazzgossen hade rätt. Jag undrar hur många förtroendevalda numer med de grå tinningarnas charm meriterade torskar som sitter i … ja, kanske inte stugor, men väl i större villor … och darrar? Eller – förstås, de darrar inte det minsta. Åtminstone inte av rädsla. Det behöver de inte, för de har alltjämt makten. Kanske … för tiderna har förändrats. Väl?

Alltså, numer mörkläggs ju inget. Inte som förr, då, när antingen dåligt minne eller kraftfulla dementier desarmerade potentiella politiska vätebomber. Till skillnad från förr är politiker inte längre bara folkvalda – utan dessutom hederl… Nåja. I alla fall fortfarande folkvalda.

Eftersom jag inledde med tanken att vara elak mot Tomten, borde jag kanske försöka knyta ihop Tomten med bordellmamman Doris Hopp, som kommit i mediaskenet igen. Men det enda indicium där egentligen finns att Tomten skulle finnas på samma lista som till exempel Olof Johansson, Thage G Peterson och Lennart Geijer, är just Tomtens touretteovana att ropa efter amerikanska horor. Och det är nog för svag bevisning till och med för en självutnämnd folkdomstol som jag 😛

I år får jag nog inga strumpor, inte efter den här blogposten. Å andra sidan är uteblivna strumpor definitivt en bättre julklapp än den några av våra gamla namnkunniga samhällstoppar har fått, nu idag, i förtid. Men hHav förtröstan, ni utpekade. Hav hopp – det hade ni ju på 70-talet. Jag misstänker att ingen vill få veta sanningen om det här, för sanningen hamnar i händerna på journalister, och journalister har en tendens att gräva vidare. Och ingen vill fångas med byxorna nere idag, med en estnisk slav på knä.

Stormen lär blåsa över för er, även denna gång – som alla andra.

– – – – – Fotnoter – – – – –

*:En kommentar på bloggen är för övrigt ganska lustig:

”Will the use of the term ‘manhole’ for street covers be banned next?

Next? How about 1990?

Sacramento city officials, having found the word ”manhole” sexist, have now come up with a new name for those utility holes in streets. Without fanfare, the City Council adopted the term ”maintenance hole” this week to replace ”manhole” on official maps and documents. Public works officials had proposed finding a non-sexist term in jest, but Mayor Anne Rudin liked the idea and the debate quickly spread.”

**: Eftersom en del av horstigmat antagligen hör ihop med orden ‘hora’ och ‘prostituerad’, slår jag ett slag för värdeneutralitet; intimitetsrekreativ konsult. Det låter mycket bättre och dessutom blir jag alltid lite pilsk av kanslisvenska. Glöm knähöga lackstövlar – viska ‘intimitetsrekreativ konsult’ och jag tömmer bankkontot med en gång!

***: Hela texten till ‘Hästen från Troja’ hittar du här.

– – – – –
Intressant?
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

8 thoughts on “Ho ho ho – hörs ekot

  1. 🙂

    Nädå, jag har absolut ingen prestationsångest nu. Shit no.

    *är det här roligt? Doh!
    Är det _här_ roligt? Doh!
    Är det _där_ roligt? Doh!

    Börjar skriva Den Stora Romanen istället. Igen.*

  2. Mormor!?

    :O

    (Jag lovar, jag ska bli jättemassahuperdupersuperreligiös, promiss, bombis å så alltså, helt sjukt klart alltså, typ fett ärligt helt seriöst å så då, alltså. Eh … På söndag. Kanske.

    Är det _väldigt_ varmt, du vet var? Huh?)

  3. Med tanke på hur jag än så länge uppfört mig i livet kommer det at krävas en hel del huvudbry från Minotaurus sida innan han kan vispa ned mig till rätt nivå med sin svans …

    😉

  4. jag tror att du inte behöver oroa dig för honom….vill minnas att Theseus tog hand om honom på ett adekvat sätt…gör det du är bäst på…tryck på dina tangenter och gör…mormor glad..;)

  5. Jag gör mitt bästa. Man kan inte göra mer … eller jo, man kan göra mer än sitt bästa, men det är innan man har kommit på att det är inte huvudsaken att komma etta, utan att vara bäst.

    Fan, nu fick jag nästan karriärstress.

Kommentera

