Lössen kryper ut ur väggarna

Lössen kryper ut ur väggarna när man minst av allt anar det. Bakom en ridå av intellektualisering stryker de ut rynkorna i den gamla svarta uniformen de noga gömt längst bak i åsiktsgarderoben. Men lockelsen blir kanske för stor, så som löss dras till en sovande, som flugor dras till homofobins ruttna kött, kommer de.

Stövelklackar mot gatsten. Hör ni dem? Dolda i en modern anonymitet försöker de gjuta gift i ådrorna. Den stinkande sörjan av hat, så försiktigt och omtåligt vårdat och så noga gömt bakom datorskärmen, exploderar. Men exploderar försiktigt. Allt som behövs är en misshandlad bög. Inte en politiker, en bög. Nyckelordet för den anonymiserade intellektintelligentsian börjar på B.

Sak samma vilken färg det är på deras yttre. Ljusrosa, oktarinfärgad och svårhanterlig, försiktigt undanglidande som en blek solkatt över en sommarväg. Sak samma. Ty hatets färg är svart – och när chansen kommer, så kryper de. Små, försiktiga rörelser, ömtåligt vårdande sina undflyenden. I sken av polemik kring en Viktig Fråga – homofobi, t ex – vässar de vargars tänder.

Skillnaden mellan mörkermännen och en australisk domare är inte överdrivet stor. Utgångspunkten är densamma: Vissa människor är tillräckligt ovärdiga för att antas sanningsenliga. ‘Det är klart att hon ville’. ‘Det var väl hans eget fel, som käftade emot’. ‘Det vet man ju hur såna är.’

Det är den ökända hästen från Troja, mobiliserad till femte kolonn. I internetslöjor sveper sig de raljanta, de Sanningsägande och Sannings-Sägande, självutnämnda den goda smakens och moralens demiurger. Järnskodda, i hemlighet, förstås.

Låt ingen se uniformen i garderoben. Inte ännu, men en dag ska den visas upp och någon fjollig politiker ska inte hindra det. Och varför inte? Den tysta massans tigande talkör och bortvända blick – Nobel och the Boss lockar ju – står bakom dem. Mörkermännen.

”Vilken normalt funtad människa som stöter på ett gäng unga, berusade och hotfulla killar väljer att börja predika för dem?”

I samma andetag, från samma åsiktskropp – en annan röst, ett annat tema men samma teknik; misstänkliggörande, ett ‘det vet man ju hur såna är’:

”Kvinnor kommer undan för lätt…”

Den största sorgen är inte de onda människornas brutalitet, utan de goda människornas tystnad. Var är de indignerade efter-köttfärsskandalen-körerna nu? Var är de dolda kamerorna, drevet, hundflocken i bakhasorna på Den Som Gjort Fel?

Mörker är en glidande skala, från det djupaste svarta till det städade röda.

”Mycket märkligt agerande från både polisens och Federleys sida”

Men vibrationen från stövletrampet är detsamma – härskarnas teknik, tyst i sin vrede för att inte locka den stumma massan till sina ord.

Misstänkliggörande är första steget till dehumanisering.

– – – – –
Intressant?
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

5 thoughts on “Lössen kryper ut ur väggarna

  1. Briljant språk, briljant post öht. Om nu bara blodet kunde sluta puttra efter att jag läst hos paradigm skulle jag vara nöjd.

    För övrigt måste Antifeminist/Alternativ vara den absolut sämsta, fulaste skitbloggen jag sett hittills, Alex Schulman framstår som rena svärmorsdrömmen i jämförelse. Maken till länkhoreri och meningslöst dravel!

    *svär i nattmörket*

  2. Klarade av att läsa hela Paradigms inlägg, men inte kommentera än, blev illamående!

    Jag blir rasande på dessa fördomsfulla människor som med mer eller mindre eleganta (antifeminist) formuleringar sprider sin dynga!

    Tack för denna texten, så välbehövlig!

  3. Hur illvilligt du än tolkar Irmeli Krans så kan du nog inte få henne till en del av ”mörkret”. Läste du mitt inlägg lika slarvigt?

  4. lilla pardigm…blir du ledsen för att folk tolkar ditt handlande på annat sätt än du avsett…

    ungefär som du tolkar federlys handlande….

    buhu…lallare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s