S7OMS**

Jag har blivit utmanad av En Yta Varpå Inget Fäster-minne att skriva ned sju sanningar om mig själv. Eftersom jag fortfarande har skrivkramp (okej då – jag simulerar!) blir det … he, sju sanningar. Men eftersom jag är lat – se punkt två – så rippar jag helt sonika första punkten från En Yta Varpå Inget Fäster-minne (med Liza Marklunds ord så stjäl jag av honom, dumma mig). Den stämmer nämligen på mig, också. Det han skriver.

1 – Jag är ett metaboliskt mirakel.
Jag behöver aldrig tänka på vad jag äter eller hur mycket jag äter, åtminstone inte för att ta hänsyn till vikten. Om jag känner för det kan jag äta hamburgare till frukost, pizza till lunch och en rejäl biffstek med en hink bearnaiesås till middag i en hel vecka utan att gå upp så mycket som ett halvkilo.

En egen reflektion angående En Yta Varpå Inget Fäster-minnes eventuella frukostvanor blir dock, eh … ett … åhfyffanjamåssspy! :O Frukost har jag inte riktigt lyckats fixa ännu; idag pinade jag i mig en smörgås klockan tio och den jäveln åkte bergochdalbana inom mig ända fram till eftermiddag. Frukostundantaget är om jag bor på hotell eller åker kryssningsfartyg – imagine that …

2 – Jag är lat.
Jo, det är sant. Om jag får välja mellan att skriva ett svavelosande inlägg om gurkors påverkan på växthuseffekten eller försöka köra ihjäl så många ur ryska maffian som möjligt, så väljer jag det senare. Det hänger i hop med punkt tre (och fyra, de två hänger ihop). Förresten är Grand Theft Auto II långt bortom kultförklarat – det är … Ja, det är ett arekologiskt storverk! och det finns att ladda ner här.

Helt ärligt, till och med. Rockstar har släppt tre av sina gamla godingar helt fria (förmodligen för att de tjänar grova pengar på GTAIII och snart GTAIV … Så vill ni fortfarande spela GTAII alldeles gratis – FILDELA INTE! 😛 Så mycket …

Fast lite jolmigt känns det, alltså. Det här med att tanka hem något helt lagligt. Liksom – vart fan är glädjen i det?)

3 – Jag är manisk.
Manin går i cykler. Den aktuella manin håller i sig i mellan två veckor och sex månader, under vilken jag i värsta fall glömmer bort i stort sett allt. I bästa fall blir jag manisk kring en oskriven bok och skriver den i rasande takt, ibland med två timmars sömn per dygn. I värsta fall rör det sig om mer frivola ting, som datorspel. För närvarande inkräktar GTAII på min dygnsrytm, men den här gången har jag det under kontroll. Nästan. Fruktflugorna i köket har grundat ett tusenårigt imperium och har nyss startat krig mot grannens kackerlackor. Ja, det senare är en överdrift (av ren självbevarelsedrift och med en panisk skräck för insekter håller jag hyfsad ordning på min disk). Se punkt fem.

4 – Jag är deprimerad.
Depressionen kommer också i cykler. Den aktuella depressionen håller i sig i mellan två veckor och sex månader, utom en gång. Då höll den i sig i tre år. Jag fick väldigt bra balans under den tiden. Det krävs, om man står tre millimeter från kanten på pendeltågsperrongen och tänker shopenhaueristiska tankar och vältrar sig i sin egen själs fekalier. För om åren var jag nästan stolt över att vara manodepressiv och misantrop, men även om intentionen var god – att överleva – var resultatet förödande. Vägen till helvetet är asfalterad med goda intentioner, som bekant … och att överleva är ett uselt sätt att leva.

5 – Jag är slarvig.
Både med stavvninng och disk. Och städning. Och mycket annat – räkningar, till exempel. Det senare är ett aber, eftersom det kommer surt efter. Likt förbannat är jag slarvig, vilket förmodligen hör ihop med punkt sex. Å andra sidan är jag detaljbög (nåja, detaljbi) när det gäller vad jag skriver och korrekturläser gång på gång innan jag publicerar något, till exempel här på bloggen.

6 – Jag är självdestruktiv.
Eller rättare sagt – jag har självdestruktiva tendenser. För länge sen (tio år sen) kvalade jag in på cirka femtio kilo kroppsvikt, vilket berodde på min diet – fast föda var fjärde dag, i övrigt kaffe, öl och cigaretter. Nu har jag slutat röka (så lite mindre självdestruktiv är jag) och börjat äta. Som om det hjälper … Se punkt ett. (Matchtvikt 20080121: sextiotre kilo, så jag har bättrat mig lite i alla fall).

7 – Jag är en drömmare.
Och för sådana finns det mycket lite plats i dagens effektiva samhälle, där alla antingen eftersträvar att vara en Hank Reardon elle en John Galt. Vem fan _är_ John Galt!?*

Den enda jag kan tänka mig anta den här utmaningen (man ska ju skicka sådana här vidare) är nog Kronberg Skrattar Och Ler. Och kanske Basin City Blues?

– – – – – Fotnot – – – – –

*: Ja, jag läser just nu Ayn Rand ‘Atlas Shrugged’. Får jag spö nu?

**: 7 Sanningar Om Mig Själv på MSN-ska.

7 thoughts on “S7OMS**

  1. Personligen vill jag vare sig vara John Galt eller Hank Reardon, men jag hade inte haft något emot en cliffnotesversion av den jävla boken. Den tog minst en vecka att läsa, och man blir ju helt hjärntvättad av Rands långa utvecklingar. Bläh.

    Ingen bok man skall läsa om man vill förhålla sig neutral. Jag blev omväxlande helt apatisk och skitförbannad.

  2. ”Ingen bok man skall läsa om man vill förhålla sig neutral. Jag blev omväxlande helt apatisk och skitförbannad.”

    Alldeles. För närvarande pendlar jag mellan att vilja strypa antingen författaren eller bara gå förbi henne (iofs är hon död, men wtf).

    Fast det är ingen dålig berättelse. Den är faktiskt ganska spännande tycker jag, kotnrasten mellan å ena sidan det uppgivan kollektivet med ett Metropolis-nerslitet samhälle där inget fungerar, å andra sidan visionärerna (som visserligen inte kommer att leva särskilt länge eftersom de aldrig har tid att sova eller skratta, men men).

  3. Ja, boken är bra, men den behöver definitivt inte vara så lång som den är. Vänta tills du kommer till avsnittet med det enormt långa talet som i princip är en utläggning om Rands filosofi. Det tog flera timmar att ta sig igenom. Hon hade mått bra av en redaktör. Eller två. Eller fem.

  4. Pingback: 16 sidor - för långt för en blogg « Herr Klokboks Kollektion

Kommentera

