Retrospekt

För på dagen – nästan – ett år sen skrev jag det här. Ett helt år och jag har fortfarande inte avslöjat min syn på Gud. Sorry, G. (Blir Du lite gladare om jag lägger in en idolbild?)

 

Big Jee

(Big Jee – Helluva guy!)

(För nytillkomna läsare kan jag meddela att Herr Klokbok, in persona, är kristen, dock ej dogmatiskt utövande religiös kristen – om än att jag fortfarande av födsel och ohejdad vana, samt en svägerska som är prästinna, är medlem i Svenska Kyrkan. Stundom begrubblar jag exakt vad en Gudstro innebär, vilket hjälper föga. Gud, ser ni, är en pajas: Hen vill inte att vi ska veta vem Hen är.

Hin vill dock hemskt gärna att vi ska veta vem Han är, för Hin är definitivt en man. Säg den kvinna som skulle ha bockfot? Det funkar inte, people – inte med sjucentimeters stilettklackar.

Big Jee, eh alltså Jesus, där ovan (ordvits!), är en reko kis. En av de där, som om man stötte på honom på en bar någonstans skulle lyssna till ens lamentationer, sucka lite urskuldande och sen säga:

”Du?”

”Ja?” skulle man svara, medveten om en slags förändring i atmosfären … en slags ‘hey, mitt liv är nog inte så jävligt trots allt’-känsla.

”Du. Har du någonsin hängt på ett kors?”

”Eh … alltså, om du råkar vara, typ, in to sånt … Alltså, granatformade analpluggar och dildos och jag ska bli medeltid på din stjärt-grejer … Så, eh … ”

”Du vet inte vad smärta innebär …”

”Okej, du? Killen? Jag ska nog … ställa mig här borta en stund.”

”Jag vill ha din själ …”

”Eh … ”

”Ska du ha en öl?”

”Ähvaffan, varför inte?”

Så … En dag, om säg en sjuttio år om jag har tur*, så hamnar jag i ett Hett Ställe, och just när någon ska bli verkligt medeltida på min stjärt så dyker Han upp. Big Jee. Och säger:

”Se! Jag kommer som en tjuv om natten!”

(Att han säger så beror på att han bär mörka kläder, så Han inte ska synas så bra i det Mörka Stället.)

Så, medan Barabariccia, Astaroth och Agares står där och tänker ‘vad i himlens namn hände!?‘, så kilar jag vidare till Där Ovan. Det tror jag på. Respektlöst? Kanske det, men Voltaire lär ha sagt, apropå Gud:

”Gud är en komiker som uppträder inför en publik, som inte vågar skratta.”

Yo! Listen up! Asgarva åt Gud! Det är det Hen vill.

– – – – – Fotnot – – – – –

*: Eller 24 timmar, om jag har riktig otur och någon grindcore … hardcore intolerant mothafucka upptäcker det här och blir lite putt.

– – – – –

Intressant?

Andra bloggar om:

Kommentera

