En rubrik tänkt att inte kränka någon

nuts(Detta inlägg innehåller nötter. Många nötter. Väldigt många nötter. Nötallergiker – eller folk som är nöt – bör klicka vidare. Eventuell anafylaktisk chock är helt oavsiktlig.)

Hur ska jag uttrycka mig för att inte någon ska bli kränkt? Nu när jag tagit mig för att skriva en liten passus (1:1) om Maciej Zarembas utmärkta artikelserie på DN, alltså. Första installationen (1:2) från den 17/2 (1:2:1) handlade om kränkningar i allmänhet, med tonvikt på rasistiska fördomar och möjliga förutfattade meningar om folks intelligens. Andra delen, den 18/2 (1:2:1), handlade om queerteori – om vilket föresten Fanny Ambjörnsson skrivit en utmärkt bok (2:1 – förlåt, 3:3).

Så hur uttrycker man sig okränkbart? Till att börja med ska man nog undvika att, i dessa dagar, nämna Maciej Zaremba och Lärarhögskolan i samma mening (4:4). Vidare blir det viktigt att i grunden förklara sig, helst på ett sådant sätt att inga oklarheter kan uppkomma. Jag ska ge ett exempel:

Idag skriver ministrarna Björklund och Sabuni på DN debatt om SFI – Svenska för Invandrare. Där finns nästan inget märkligt alls med texten, alla ord är rättstavade och kommer i rätt följd, till skillnad från vad en student ur Maciej Zarembas första artikel skrev:

”Läkare och sjukhuschefer domineras av män och även rektorer inom skolan.”

Nåväl! Björklund/Sabuni skriver om svenskkunskaper (5:5). Det är då det slår mig att Lärarhögskolans studenter – vissa av dem – kanske skulle behöva lite SFI? (7:7) Men, detta slag åsido, läser jag sen hur vissa bloggare läst artikeln som fan läst Bibeln (8:8:).

Kraven – bland annat tre årig SFI (9:9) – missuppfattades förstås. Dessutom finns varken ett feministiskt eller queerpolitiskt budskap någonstans i texten, vilket är osynliggörande både för kvinnor och fikusar – jag menar bög… icke heteronormativt sexuella individer av egalt kön.

Ni ser? Det är svårt – omöjligt – att inte kränka någon, särskilt om tröskeln för att bli kränkt numer är obefintlig.

För att inte skapa några missuppfattningar följer här de förklarande fotnötterna, vilka är tänkta att göra denna text okränkbar – och läsbar (se fotnot … ja, en av dem.)

– – – – – Fotnötter – – – – –

1:1 – Passus, enligt SAOB (1:2): ”ett mindre avsnitt (t. ex. ett par sam­manhängande ord l. meningar) av en skriftlig l. muntlig framställning, ”ställe” (i en bok o. d.), ”punkt” (av en 89019139553
framställning), passage.”

1:2: – I händelse av att ovanliga ord kan uppfattas som motbjudande, till exempel för personer av ickenationell härkomst, ska jag i möjligaste mån upphöra med ordekvilibristik … jag menar att använda ord med fler stavelser än 2. Eh, tre. Två kan vara kränkande för folk som är föräldralösa, eller inte har några vänner … och vänner är ett ord som implikerar heteronormativitet, vilket kan få bögar att bli sura, och flator, och transor, så jag ska sluta att använda vänner och nämna dem som ‘individer av en nerstående ickefysisk relation; gäller ej sexvänner, så kallade knullkompisar, med vilka en fysisk interaktion stundligen kan ske’. K-ordet ska dock strykas, då det kan kränka. I övrigt, se 1:2:1.

1:2:1 – För dyskalkyliker kan det kännas obehagligt att följa gamla heteronormativa matematiska hegemonier … och om ‘hegemonier’, se 1:1, andra meningen, alltså den som kommer efter avsnittet om SAOB … så, på förhand: Att ‘1’ följdes av ‘2’ är en estetisk fråga. Att följa nästlade fotnoter är svårt nog, utan att hoppa över 1:2 bara för att någon queer jävel kan bli kränkt. Så – fuck off, eller skaffa lite jävla intelligens. Jag vill dock be om ursäkt för den tidigare meningen. Vidare tänker jag sluta att använda siffror och ersätta dem med ‘Ey, kex!’ (Ey, kex!:Ey, kex!)

Ey, kex! – Jag ber ödmjukt om ursäkt för fotnot Ey, kex!:Ey, kex!:Ey, kex! och erkänner inte bara att jag var plump mot fiskmåsar, utan också mot dyskalkyliker., Därför – av respekt för de som uppfattar ‘Ey, kex!’ eller ‘Ey, kex!’ i kombination med ‘Ey, kex!’ som en kränkning, hoppar jag över fotnot Ey, kex!:Ey, kex! och går, som ni ser, direkt på Ey, kex!:Ey, kex! (Ey, kex!:Ey, kex!).

Ey, kex!:Ey, kex! – I händelse av att någon blir kränkt av fotnötter är det återigren en estetisk fråga: Sådana här tilläggsförklaringar skulle förstöra flödet i resten av texten, vilket skulle försvåra läsningen – inte minst för dyslektiker! – vilka därmed skulle kunna bli kränkta. Eftersom Ey, kex! kan uppfattas som kränkande för människor med bagerierfarenhet och/eller kvinnor av yngre modell, ska jag sluta använda uttrycket och – medveten om at det är en möjlig kränkning för dyskalkyliker! – återgå till siffror. Dock ej siffra ‘1’, ‘2’ eller ‘6’, som inte bara rimmar på ‘kex’ utan också uttalas ‘sex’, vilket kan anses stötande i en text, som kan läsas offentligt. Istället kommer dessa siffror att ersättas med ‘_’. Det påminner lite om en neutral smiley … glad gubbe. Engelska ä ett utländskt språk som inte behärskas av alla, varför jag ska sluta använda engelska uttryck.

3:3: Bok, en mycket gammal uppfinning bestående av ett antal blad av papper vilka bundits ihop och fyllts med text eller motsvarande. Analfabeter har sällan någon användning av böcker, inte heller studenter på Lärarhögskolan (3:3:3)

3:3:3 – Gäller ej alla studenter. I händelse av possibel kräkning utbreder jag min mantel, avtager mina skodon och flanerar bort i en CAnossavandring mumlades mea culpa, mea maxima culpa. För övrigt inser jag nu att jag nyss bröt mot vad jag fastslog i 1:2. Bummer … och där bröt jag mot Ey, kex!:Ey, kex!. Från och med nu kommer således all text att ersättas med: ‘_’. Resevation för eventuella asterisker.

4:4 – ‘_’*
*: Vilket betyder: Maciej Zaremba, vars namn kan kännas kränkande för etniskt svenska journalister, och Lärarhögskolan, vars studenter kan känna en kollektiv kräkning arbeta sig upp genom halsen vid omnämnande i DN – speciellt i sådana sammanhang som de nu aktuella -, kan komma att bli upprörda över den här förekommande satiren. För att minimera risken av kränkningar kommer jag därför att börja skriva om mode (4:4:4).

4:4:4 – ‘_’*
*: Vilket betyder: Jag ber om ursäkt till eventuella modebloggare. Ni är inte alls oviktiga, tvärtom. Om inte ni fanns skulle kränkta människor inte ha något att ha på sig när de går till sin ombudsman. Och förresten! Vad är det för sexism!? En ‘ombudsman’! Här ser vi minsann hur accepterat patriarkatet är, hur utbredd maskulinitetens hegemoni är! Om en liten ärtig prinsessa blir kränkt av att få höra ”schyssta lökar, puman!” så måste hon vända sig till en ombudsman (som förnärvarande är en kvinna, men hon lever med ett falskt medvetande. Det är upprörande å alla kvinnors vägnar, fast jag är man, är jag kränkt. Kränkt! Hör ni det!?

5:5 – ‘_’*
*: vilket betyder: Svenskkunskaper är alltså kunskaper i svenska, det där som anses oviktigt vid Lärarhögskolan – åtminstone av dess studenter. Svenskkunskaper är alltså inte kunskaper om svensken, även om så kan tyckas. För att undanröja eventuella missförstånd bara, för att ingen ska bli kränkt, så: Svenskkunskaper är kunskaper i svenska. Inte om svenskar, vilka – som samtliga av ickenationell härkomst känner till – är rasister. Det är inte kränkande. Det är sant. Nästan sant. Ganska. Ibland. Kanske.

7:7 – Det kan tolkas som att jag anser Lärarhögskolans sudenter vara en skock illaluktande får som bräker på persiska. Så är inte alls fallet. Faktum är att de allra felsta bräker ‘kränkt‘ – på svenska.

8:8 – För att inte kränka religiösa, vill jag redan nu hävda att uttrycket ”som fan läser Bibeln” är ett gammalt, vedertaget folkligt uttryck, om än gravt färgat av en kristen-etisk maskilin hegemoni utan tillstymmelse till queertänkande … vilket diskvalificerar uttrycket. Härefter kommer det inte att användas, eftersom det är olämpligt. Vidare är det ett exkluderande begrepp för andra religioner och om det ska användas, bör även en passus (1:1) om Koranen, Torah och de vediska skrifterna införlivas. Vilket per automatik skulle innebära en kränkning av bland annat Hizbollah, vilket är djupt olyckligt. För: I Sverige går vi till domstol med våra kränkningar. I resten av världen används bomber för att få upprättelse. Således, att förändra det folkliga uttrycket ”som fan läser Bibeln” till ”som fan läser Bibeln, Koranen och andra heliga texter” skulle generera obehagliga repressalier. För övrigt är fan kränkande, eftersom det implikerar att Djävulen läser Bibeln – visserligen på fel sätt – och något sådant är otänkbart. Väl? Dessutom är det fult att svära.

9:9 – Särskrivningen är medveten. Det är av omtänksamhet och för att visa solidaritet med dyskalkyliker jag fördärvar mitt ägget spårk. Och voffo e de so svått att tavva te dylexi? (30:30)

30:30 – Den oförblommerade satiren och lyteskomiken i 9:9 är något jag härmed tar kraftfullt avstånd från. Vidare tar jag avstånd från ett fortsatt använande av fotnötter, med undantag för 33:33.

33:33 – En sista förklarande fotnot, för att förklara att jag har villat bort mig i fotnötter. För att eventuella ekorrar med mer än medelstora appendager inte ska bli kränkta, kommer jag därför att avsluta denna blogpost. Nu. Med punkt. En rund prick. Fast ‘prick’ kan uppfattas som kränkande om en engelskspråkig läser det här, så jag ska sluta använda prickar och helt enkelt bara låta allt ebba ut med:

– – – – –
Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

18 thoughts on “En rubrik tänkt att inte kränka någon

  1. Så elakt! Så roligt!
    Att skriva/läsa om det här känns befriande och djupt tabu samtidigt! Dags för folk att börja ta ansvar för sin egen existens känns det som!

  2. Hahahaha, man villar ju bort sig i alla dina vindlingar.

    Men för att vara lite seriös – Zarembas artiklar (två verkar det vara hittills när jag kollade DN) är ju skrämmande. Man blir mörkrädd.

  3. Det ska fan vara skribent när läsarna är så dumma i huvudet att de inte ens kan följa ett enkelt spår av nästlade fotnötter.

    Jag ska börja blogga om mode istället.

    😛

  4. Pingback: 00:40 « Mias

  5. Pingback: alltid något « the real mymlan

Kommentera

