Khaaan! Khaaan!

Mymlan utmanade mig på något … just ja, om vad som var 1970-talets bästa låt/artist. Nu hör det till saken att jag inte började lyssna på musik förrän 1989, då med detta,

för innan dess … lyssnade jag mest på Stig Järrel, på LP, när han läste Spöket På Canterville. Men!

1970-tal, i alla fall. Jag får väl erkänna, sent omsider, skam till sägandes, inklusive Canossavandring och säck och aska och viskat ”meas culpa, mea maxima culpa!” medan cilecen skär in i låret, att:

Det här! Det här, ni! Det här är 1970-talets bästa låt!*

Men ändå, Djingis Khan är inte riktigt rätt, för inget slår orginalet. Inget slår ett … ”Khaaan! Khaaan!”.

Sen, förstås … Om jag nu ska vara riktigt petig, så är varken Djingis Khan eller ens Star Trek II-ledmotivet det allra bästa som gjordes under 1970-talet. För, ser ni, och nu kommer jag att gå gruppstryk av bloggosfärens alla trekkers – ni vet vilka ni är – men:

Jag säger bara …

1977.

John Williams.

Enjoy.

– – – – –
*:Introt till själva låten, den där kortfilmsvarianten, är ganska … usel.

– – – – –
Intressant? Kanske.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

– – – – –
Skickar utmaningen vidare till: Kronberg Skrattar och LerNina, Djävulskattungen, Bloggen Bent, Basin City Blues och Teflonminne.

8 thoughts on “Khaaan! Khaaan!

  1. Nope, inte fler utmaningar!
    Har redan drabbats av en annan, ”vad jag går igång på”?!
    Gömmer mig även nu bakom virus (och tidsbrist) för att slippa undan.

  2. Nu lyckades jag lyssna också, min uppkoppling är lite hackig. Men märkligt val av Laibachlåt. Jag såg Laibach i Hultsfred just 1989, det var magiskt, en av de mest religiösa upplevelser jag haft.

  3. Vojna Poema, från Nova Akropola, var den första låt jag hörde av dem, 1989. Ja, jag hittade en av deras gamla skivor först, alltså – i alla fall var det som att bli drämd i huvudet med en slägga. Jag fick lägga ifrån mig boken jag läste och bara …

    Dreggla.

  4. Jag ska försöka svara så fort jag skakat av mig traumat av att du just dissade något som har med Star Trek att göra.

    (Haha, jag sa ”dissade”)

Kommentera

