Min handukstork är en dalek

Joy to the world!

Och hur den nu går, den där psalmen. I alla fall, för att återknyta lite till det förflutna, så har den muskulöse ynglingen jag mötte i hallen en morgon för några veckor sedan ställt tillbaka vad han snodde. Eller, nej, det har han inte alls. Typen snodde det gamla och sen var han en behagligt trevlig stöldare, som återkom med helt nya grejor. Bland annat en ny toastol, nya rör och ett helt nytt badrum. Jo, han hade ett helt gäng med sig, en veritabel liga!

Dessutom, som en ren bonus antar jag, kommer numer varmvatten ur kallvattenkranen och vice versa i ”de två behovens rum” – toaletten alltså. Eftersom jag är en välupfostrad gosse tar jag varken orden ”skit” eller … men Gud, vad säger jag!?

Det onämnbara rummet, i stort sett onämnbart, om det inte vore för den lilla skylten på dörren där en brittisk premiärminister uppenbarligen får delgivas eftervärldens åminnelse – WC, alltså – är således helt och hållet … nästan helt och hållet … nytt. Ny vit vomeringstelefon (om sådan behov krävs, vilket de inte gör utom vid sjudom, eftersom jag efter lång och trägen träning i konsten att dricka sig dyngrak har upptäckt att det faktiskt inte är något särdeles behagligt sätt att avsluta en trevlig kväll på lokal med alkoholutskänkning). Nya rör (varmt och kallt). Ett skumt plåtskåp med fler rör i (nya stammar).

Så har jag ett helt fantastiskt badrum också. Med badkar. Det dök upp en tidig morgon och väckte mig, det var lite Dirk Gently möter en blommig soffa över det hela. Där vacklar jag ut i hallen och möts av den muskulöse ynglingen med kollega – muskulös medelålders – och de bär på, ja, inte en blommig soffa men väl ett badkar.

4th doctorMitt badrum har en … grej. Jag tror det är en handdukstork. Det är en vit sak med en röd knapp som lyser om man trycker på den, och två runda knappar som jag inte vet vad de gör. Jag har ingen manual, ser ni. Grejen har böjda kromade rör. Det ser ut som en Dalek (nästan). En Dalek på dåligt humör efter att ha kraschat mot en tidsbarriär (förresten finns bara en riktig Dr Who, nämligen den fjärde doktorn, även känd som Tom Baker. Att han är min Doctor Who beror förstås på att det var honom jag stiftade bekantskap med första gången jag såg serien; på Super Channel, om någon kommer ihåg den? Det var … ett par år sen. 20, närmare bestämt. Tror jag.)

I alla fall, varje gång jag kliver in under rinnande sommarregnsljummet vatten för att tvaga min lekamen (med nödvändiga utensili… med duschcréme och sånt där skit) så slår det mig: Handdukstorken surrar. Som en ilsken Dalek. Där står man i rinnande vatten och bara väntar på att en distad röst ska bräka ”Destroy! Destroy! Destroy! Exterminate! Exterminate! Exterminate!”. Sen kommer jag underfund med att det inte är handdukstorken, utan badrumsskåpets lampsockel, som surrar. Varför vet jag inte, men den surrar likväl.

Således njuter jag numer av rinnande vatten samt vid förekommande fall – onomatopetik ur badrumsskåpets hemliga inkarnation, som en Dalek.

Tack för det, Rum i Rum.

(Helt ärligt – jag gillar mitt badrum, fast det surrar. Och knäpper. Och verkar … besatt.)

– – – – –

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

8 thoughts on “Min handukstork är en dalek

  1. ”The evil handukstork” för att inte tala om den surrande lampan…
    😀

    Joy to the world (!) jag är inte längre ensam om att ha ett besatt hem, vänta bara tills dina gardiner också börjar dråsa ner, bara för att de känner för det…

    Trevliga tjuvar du har, som inte bara återställer utan dessutom i förbättrat skick!

    (Förresten, petimetern i mig låter meddela att Gently aldrig mötte en blommig soffa, soffan hör hemma i liftaren.Eller är det jag som missat en metaforisk aspekt?)

  2. Jupp.Men det är i ”den holistiska detektivbyrån” och det är en Chesterfieldsoffa, som är beställd men som fastnar i trappan.
    Dock inte i Gentlys trappa.

    Den blommiga (chintz)soffan som dyker upp både här och där (b.l.a. på en cricketmatch) är från liftaren…

  3. Men var är tvålen?

    Undrar just…. hur mycket luftfuktighet det krävs för att lampsockeln ska kunna zappa dig? (jag skulle nog ta ett snack med värden)

  4. Var är tvålen, jo det är en bra fråga. Angående badrumsskåp så är det mer någon sorts Grej (?) som surrar, och den ska surra, tydligen. Tror jag.

  5. Klokbok.Surrande (elektriska) prylar i badrum, är illavarslande och potentiellt illvilligt.

    Jag hade faktiskt ringt husvärden, om jag hade varit du….du är elektrifierande nog i dig själv och behöver alls inte påspädning!

Kommentera

