Laibach – eller vad lite pukor kan göra …

Mymlan räknar upp 1980-talets slemmigaste låtar. Den där listan kan jag definitivt hålla med om – särskilt Lady in red, av Chris de Burgh, eller Mannen Som Gav Smör Ett Ansikte. Händelsevis finns en intressant detalj i listan, nämligen Opus – Life is Life. Lyssna på den här låten:

Smör, inte sant? Rentav lite motbjudande, som fjortisdisko med läskeblask och om någon har tur – en medhavd PET-flaska med enheter ur föräldrarnas blandade alkoholskåp.

Men … vad händer om vi låter några slovener gör en cover på den? (Höj. Volymen. Nu!)

Tänk vad lite pukor kan göra … för plötsligt är det inte en hyllning till vad Opus nu tänkte sig hylla, utan något helt annat.

Så när änglakörerna vi kan komma. Om ni frågar mig. Men det gör ni inte. Antar jag.

Det finns en annan version, på tyska, men mitt snabba youtuberesearch hittade inget mer än en … eh … slags serbisk nationalistvideo (?), eller möjligen serbisk satir, jag vet inte, jag kan inte serbiska. En bit in i den här videon dyker i alla fall Life is Life upp, på tyska.

Det är, vid sidan om Laibachs version av God Is God (från musikalen Jesus Christ Superstar), det bästa som NSK-kollektivet någonsin har gjort. Här är den, God Is God. (HÖJ VOLYMEN!!!)

En annan gång ska jag trakassera er med mer Laibach, men inte nu. Jag måste skriva om kvinnor i historien, medan Laibach exploderar i rummet jag sitter i.

– – – – –

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

10 thoughts on “Laibach – eller vad lite pukor kan göra …

  1. Leibach rockar fett! Plattan med en massa versioner av ”Sympathy for the devil” går inte av för hackor heller.

  2. Klokbok – du har inte sett dom live alltså? 🙂
    Det har jag. Och det var det bästa jag sett. Och jag orkar inte nån längre stund på skiva…

  3. Själv tycker jag att deras version av Rolling Stones ”Sympathy for the Devil” är helt fantastiskt bra. Jag får fortfarande rysningar såhär 15 år senare så fort jag hör den.

  4. Mr Jagger borde vara stolt över Laibachs cover. Det kanske han är, det vet jag inte.

    The Beatles borde också vara stolta, med tanke på hur deras Let It Be behandlades av de käcka slovenerna. För att inte tala om Maggie Mae – ompabompa á la Germanien så man formligen _ser_ de volumniösa fruntimren med dussinet ölstånkor i varje hand på väg till borden med bayrare på Oktoberfest.

  5. Nu är jag sådär petig igen, men låten heter faktiskt ”Live is life” och inget annat.

    …och den är en av 80-talets sugigaste låtar, helt avskyvärd… =P (Laibachversionen har jag inte hört (kommer inte åt youtube där jag sitter nu))

  6. Opus-låten heter ‘Live is Life’, Laibach-covern heter ‘Life is Life’, enligt en sån där snabb Googleresearch man gör vid internettvister 😉

    Så alla har rätt, på sitt sätt.

  7. Som Hr. Klokbok så riktigt påpekar heter låten Life is Life (Leben Heisst Leben) i Laibachs tappning. Sitter här med skivan i hand och betraktar deras underbara drift med det germanska. 😀

Kommentera

