Deus ex meteorit

(Ja, jag är osäker på latinet där ovan, men jag tror Gud förlåter mig.)

Har ni någonsin undrat vad Guds största misstag var? Bortsett från att skapa liv då. Gud skapade nämligen liv två gånger, så att säga; först med Adam och Steve – jamenar Eve – och sen med Noa och hans lilla båt, efter att Gud tröttnat på idioterna som rantade runt på jordytan och ömsom slog varandra i huvvet, ömsom byggde för höga byggnader.

Guds största misstag var nu inte att ge mänskligheten ännu en chans – därigenom, såsmåningom, ge upphov till det intressanta folket romare, som i sin iver att inte stirra Gud i ansiktet först hittade på sina egna gudar och sen, som om inte det vore nog, såg till att spika upp en snickarson på ett kors. Guds största misstag var att skriva ned det.

Eller – skriva och skriva. Gud lät andra skriva ner det, såsmåningom. Åsikterna går isär om huruvida den ena Heliga Skriften är Helig, eller den Andra, men det är egentligen mer en nyansskillnad. Kanske också ett bristande källkritiskt studium. Ibland lutar jag åt att tro på muslimerna – de har ju ändå Guds Ord direkt från källan, eller i alla fall via en pålitlig mellanhand, Gibril, ärkeängel och seraphim av högsta kasten och därmed så när Gud ett flygfä kan komma.

Men att skriva ner sina tankar, det var Guds största misstag. Saken är nämligen den, att Gud är på tok för smart för oss. Därför uppstår vissa problem, som till exempel att folk – vi alltså, tvåbeningar, arvegods från Adam och Steve, jamenar Eve, eller möjligen aminosyror – missförstår. Tolkar bokstavligt, som det här:

”Jag är ingen forskare, men jag behöver inte vara det för att förstå att denna världens vishet är dårskap för Gud, som det står i Bibeln.”

Så skriver apg29.com, apropå SvD-artikeln om hur forskare tycks ha upptäckt att inte mindre än två meteoriter – Adam och Steve, jamenar Eve – startade det som efter en lång tid skulle resultera i att vi sitter här. Nu. Mitt i skiten av aminosyror och gammal skämd urtidssoppa som börjat mögla och utveckla en egen intelligens.

Som bevis för att apg29.com har rätt för hen fram ännu ett citat, direkt (via mellanhänder) från Guds läppar:

”I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet. Gud sade: ”Varde ljus!” Och det blev ljus. Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Och det blev afton och det blev morgon. Det var den första dagen.”

Apg29 bryr sig nu inte petitesser som källhänvisningar, men citatet är från 1:1 Mos. Ni hittar den, tack vare påhittiga gudsmän, på nätet. Apg29.com kommer säkert att säga att det inte är rätt bibel, för Bibeln kommer i så många upplagor och versioner och tolkningar – och det enda alla utgåvorna har gemensamt är att just den som ligger bakom den anser det vara den rätta versionen. Allt annat är falsarier. (Där har islam en fördel; oavsett språk är Koranen faktiskt fortfarande i orginalutgåva. Sug på den, tempelriddare.)

Om nu denna världens vishet är dårskap för Gud, innebär det att visheten kring Guds ord också är dårskap. I alla fall så länge den inte kommer direkt från Gud, eller någon av Hens betrodda. Tolkningarna av Bibeln är trots allt mänsklig vishet, det vill säga denna världens vishet. Därmed – dårskap.

Appg29.com lever därmed som hen lär. För om nu mänsklig vishet är dårskap i Guds ögon – innebär inte alla dessa ständiga bibeltolkningar från Vi Som Vet Bäst att de faktiskt, när tiden kommer, inte behöver en ylletröja?

Gud skrattar i sin himmel. Jag antar att det aldrig var Guds mening med orsakförloppen att Adam och Steves – jamenar Eves – ättlingar skulle försöka förstå Henom. Gud, alltså.

Bonus: Två Idolporträtt!

Big Jee

Big Jee.

profeten

Big Em. 

– – – – –
Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Annonser

2 thoughts on “Deus ex meteorit

  1. Islam och vetenskap
    Islam är orättvist attackeras och alltid presenteras som en religion av underutveckling. i denna korta artikel kommer vi att visa de verkliga ansikte av islam och hur det, i motsats till antikens religioner, kan hyllades den religion vetenskap, det finns många verser som uppmanar muslimer att söka och läsa.
    Söker vetenskap inom islam finns huvudprioriteringen över en sak som annars borde det vara målet för alla muslimska sedan första början och det bör inte stoppas av någon anledning. profeten Mohummed säger: Sök vetenskap sedan Temne du är i vaggan till Temne när du dör ”

    Dessutom söker vetenskap betonas i Islam, den första avslöjade versen i den Heliga Quran är vers som säger ”Läs ….”, Även Allah (SWT) säger i den Heliga Quran vad betyder ”Nun. Med pennan andthat som de skriver (denna) ”Vetenskapen är Capstone of Islam, den första avslöjade vers: de första prioritet, i andra versen, Allah (SWT) svär som en av de arabiska bokstäverna” Nun ”och penna; bokstaven är en symbol för det språk och pennan är en symbol för kunskap. WhenAllah (SWT) svär, men han behöver inte svära, innebär det att han svär som bör ges stort intresse och uppmärksamhet.

    http://video.google.com/videoplay?docid=282105001717383226&q=miracle+of+koran+haron+yahya&ei=JyOSSOOlGoPWigLAtMSeDw

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s