24 frågor till Herr Klokboks Kollektion

Det tog en stund, men jag har slutligen tagit upp budkavlen och tänker svara på Teflonminnes utmaning om ”24 frågor”. Så, här går det:

1. Hur länge har du bloggat?

Sen 20070101. I alla fall på WordPress. Jag hängde runt på Passagen en månad eller två i slutet av 2006, men byttet till WordPress därför att … ja, därför att. Det var förrresten tack vare Björn på BloggenBent som jag började blogga. Innan han lobbifierade mig så var jag av samma åsikt som Ines Uusman var om Internet – bloggar var bara en fluga. Så … nu surrar jag också över dynghögen. Payback’s a bitch.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?

Dynghög.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Min egen 😀

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

Oj vad mycket formateringar jag använde mig av. Oj vad svårlästa de är, med alla formateringar. Somliga skulle säkert gnälla på längden också, men liksom wtf! Om ni är så jävla lata att ni inte orkar läsa femtusen ord på en skärm – börja motionera! Argumentet ”det tar sån tid” håller inte heller – ni har säkert ägnat timmar åt att plöja igenom diverse material om ditten och datten och ungarna kan väl för fan klara sig utan mat – så läs. Läs! Gnäll inte, era … eh …

Jag ber om ursäkt. Det där var ett oförsvarligt utbrott. Jag ska således ta av mig skorna och gå till Canossa.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?

En fem, sex stycken. På rak arm är de Bibtech142, BloggenBent, Djävulskattungen, Kronberg skrattar och ler, Opassande och Teflonminne.

Politiska bloggar med få undantag är faktiskt ganska tråkiga. Jag vill ha ranting n’ raving, ungefär som Enligt Min Humla!

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?

Öhm … Alltså helt seriöst – ni ber mig ange procent? Jag hade ffs tvåa i matte! Det är typ en, två – många.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?

Blondinbella.

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?

Teflonminne.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Mamma tycker attt det verkar som skitsnack. Brorsan vet inte riktigt vad det går ut på egentligen och min själs älskade bloggar själv (dessutom vet hon mer om teknik än vad jag gör, och vet mer om datorer än vad jag gör, vet mer om program än vad jag gör … å andra sidan vet jag mer om gardinuppsättningar, matlagning och 1700-talet … ähm, inte det senare … och drinkar än vad hon gör. Så vi uppfyller den hegemonibaserade konformistiska könskonservatistiska inneboende ådran inom oss alla. Fast vi gör tvärtom, förstås.
Där ska alltid finnas en smartstjärt.)

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Njaoemjanja …

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vare i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?

Ja. Sug på den ni!

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?

Mina personuppgifter och vad jag egentligen tycker om bibliotekens klassificeringssystem. Ni får inte veta varför.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?

%. Jag kan inget om procent!

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Ja.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?

Ja.

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Ja. Alex Schulman borde inte blogga.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?

Nej.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Nej. Mja. Nja … Mjaoeee … Jao.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Prestationsångest, kreativ stress, tidsbrist, missbruk, ligga som skakande vrak p åen bänk på Fridhemsplan och fråga folk som går förbi med bruten stämma ”har ni nåt att blogga om!?” … Och käs meningsbyggnad. Det är itne folk som går förbi som har bruten stämma, utan jag. Jag kunde ha ändrat det, men jag hade brist på tid. Och ångest.

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?

Ja. Men då bloggar jag bara om dammsugare, i alla fall om jag får betalt för att blogga om dammsugare. Annars så bloggar jag om, eh … Ja. Mig. Eller Lars Norén. Fast om två år så kommer folk inte veta vem Larsan är, men mig …

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

Ja. Synergieffekten av bloggarna ser vi redan nu med allt från marknadsföring till jobbhaverier och politiska scoops.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

Självkänsla.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Nä.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.

Ähm … Nu blir det knepigt va, för jag vet inte om fem bloggare vill svara. Men jag kan i alla fall nämna två (jag har aldrig tyckt om regelsystem, så därför bryter jag mot dem):

Djävulskattungen och Kronberg skrattar och ler.

– – – – –

Kanske en Intressant utmaning

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 thoughts on “24 frågor till Herr Klokboks Kollektion

Kommentera

