Svenskan är ett fantastiskt språk

Eftersom det med en förkrossande bloggmajoritet förekommer sjukt feta dissar av bland annat IFPI och Antipiratbyrån känner jag mig nödgad att spela lite advocatus diaboli – och ge dem lite cred. De, som ser till att shunnar inte baxar estradörers surt förvärvade cash, alltså. Kulturell utarmning – inte minst genom en degenerering av hederligt svennejidder – är ett stort problem. Det hänger förstås ihop med fildelning och upphovsrätt och, det här är lite förvånande, med Jens Lapidus.

Om lennen inte hade börjat fnula med språket skulle den här tragikomiska internetbaserade dagbokspostningen aldrig ha blivit skriven. Men nu så, nu när jag ger mig hän i en grotesk excess med vissa satiriska inslag för att likt Boromir (eller möjligen någon annan shunne från antiblattelandet Gondor) …

Ja, ni ser. Vackra meningar förvanskas. Keffa ord dyker upp som någon jäkla kicker från hooden. Vart är den lingvistiska aina när man behöver henom!? Det här är faktiskt sjukt … och Jensan är inte ens min habibi.

Jag skulle sålunda träda till de hårt jobbande låtsaspolisernas försvar istället för att pressa gannen i käften på dem och trycka av (som vissa bloggare tycks göra). Istället rasar jag ned i ett moras, ett träsk, av oförsvarligt slarvigt språkbruk där kastas om meningar. Typ. Grammatik är för fuckers. Eller – din mamma!

Det är inte lätt att vara est, men det är balt. Eh … jag menar – det är inte lätt att vara en av dem, som jobbar för ”vår säkerhets skull”. Särskilt inte numer när Bandidos fildelar och Pirate Bay försöker bilda politiskt parti. Eller hur det nu var. Något om pyramider. Fast nu när jag läser igenom det här så verkar jag ha valsat ut i någon slags K-inducerad hallucination – och klockan är inte ens lunch än.

Det är Jens Lapidus fel. Om tjommen hade fortsatt advokatera och inte fuskat med litterära eskapadrer medan han softade chillish hemma, skulle De Andras språk ha varit skilt Från Oss. Men nu uppstod istället en presumtiv integration av två språkstammar; Kattfisk? Capisce?

Nä, det gör ni inte. Det gör inte jag heller. För här försöker jag hitta trovärdiga argument för att försvara upphovsrättsorganisationen Hells Ange… IFPI – så jiddrar jag förortsbetong möter Kharma istället. Eller möjligen Kungliga Biblioteket.

Det här är nämligen dadaism (vilket är ett finare ord för att låta som man nyss tog en blunt). Stream of consciousness, att haspla ur sig va som faller en in utan större kontroll över vare sig sin tunga eller … nåt.

Dada!

(IFPI gör ett bra jobb. Men det gör Hells Angels med.)

FISK!

– – – – –

(Det här var inte intressant, så ni får bara låtsas att det är en Intressant-länk här).

Vid närmare eftertanke tror jag att jag struntar i att tipsa om andra bloggar också …

Eller, äh … ah. Fuck it:

Intressant? Du skojar med mig, kompis?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

16 thoughts on “Svenskan är ett fantastiskt språk

  1. Disclaimer:

    Ovanstående text tillkom i ett tillstånd av koffein. Absolut inget annat, som börjar på K. Utom Kaffe. och Korv (som låg på smörgåsen).

  2. Jörgen L:

    ”suck” är ju redan ett onomatopoetiskt ord så en djup suck får du väl ta och peta in lite fler u:n i helt enkelt. 😀

  3. Nja, fast ”suck” är egentligen för dåligt ljudhärmande. Jag skulle vilja hitta ett uttryck för själv ljudet, den långamma inandningen, följd av en mera forcerad utandning som i sig är ett i svalget väsande h-ljud…

Kommentera

