Solsting är billig fylla.

Solsting är billig fylla, men det rekommenderas inte. Effekten av överhettning är, så här i eftertankens kranka blekhet (vilken påminner om den kranka blekhet jag uppvisade igår), fascinerande. När jag tittar tillbaka på i förrgår och inser att min sammanlagda vistelse i temperaturer upp till trettio grader i skuggan (sextio grader i solen*) tillgick med ett vätskeintag som låg någonstans kring en liter, utslaget på cirka fem timmar utomhus … så blir jag lite rädd. Så dumt, va? Det hade ju varit världens enklaste sak att tjacka en flaska Ramlösa eller något, men nähä. Jag var inte törstig. Jag var het som en brinnande kolvagn men inte törstig. Antagligen hade den delen av min hjärna tagit semester. Den kom igång en stund inne på Livrustkammaren men efteråt drack jag öl, inte vatten. En öl, på 45 cl.

90 cl vätska på fem timmar. Till lunchen dracks också en Coca Cola. Innan begivenheterna på stadens gator (som bland annat innebar inköp av Cujo och en chokladkaka) drack jag ett glas kaffe, cirka 40 cl. Sen vid hemkomst drack jag entt glas vatten och en läsk.

Kanske, totalt, 1.5 liter vätska på hela dagen, i temperaturer på upp till sextio grader (pendeltåg blir varma).

Inte undra på att jag var full som en alika hela påföljande dag. Taket var golv, golvet var tak, omväxlande med väggar och vinklar jag inte ens visste fanns! Det var som att befinna sig i en Escher-målning. Jag rekommenderar det inte.

Idag är jag bara lite lagom salongsberusad – det vill säga lätt surrig med en yrsel som håller sig kring bakhuvudet, men utan illamående eller abnorm trötthet. Igår sov jag 23 timmar.

Men, jag är en erfarenhet rikare och så fick jag se Livrustkammaren och Ostindiefararen🙂

EDIT: Det var inte riktigt solsting, bara nästan. Ett slags förstadium, en varning kanske. Framför all vätskebrist. Det var dock tillräckligt scary för att ge mig alla möjliga hypokondriska mardrömmar! :O

– – – – – fotnot – – – – –
*: Det kändes i vart fall så. Egentligen var det bara 28 grader. Sa en termometer. Visade, termometern sa det inte.

– – – – –
Intressant … för vissa, kanske.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 thoughts on “Solsting är billig fylla.

  1. Nja, när det räcker med att lyssna efter om Klokboken lever genom att pausa musiken så har det övergått från snusningar till timmerstockar.

    Men det är charmerande timmerstockar. Utan tvekan.

Kommentera

