Intressant på en minut

För en tid sen undersökte jag hur perceptionen av nyhetsflödet blir om man bara bryr sig om rubrikerna. Om jag får säga det själv så var det en ganska bra blogpost och idén fastnade, kan man säga. Så därför tänker jag upprepa mig.

Den här gången funderar jag dock på … vad man kan få lära sig om dagsaktuella frågor endast via bloggar. Mer specifikt – rubrikerna på en populär bloggportal. Så därför ger jag er …

Intressant på en minut (enligt rubrikerna den 24 juni 2008):

Just nu är det mest intressant att SD, Sverigedemokraterna alltså, stöder FRA-avlyssningen. Det här är förstås allvarligt, så pass allvarligt att nyliberalerna skakar om (m), (fp), (c) och (kd). Vilka slutsatser drar allianspartiernas ledningar av FRA-debatten?

Ledningar – det är ju såna som ska avlyssnas. Alltså, såvitt vad jag förstår, kommer FRA att avlyssna regeringens partier. Det är visserligen demokratiskt, för om folket avlyssnas så borde regeringen vara ett gott föredöme, men är det inte lite orväckande ändå … nå, det var en eftertanke från mig – synpunkter från dig?

Inga alls, tydligen. Så typiskt. FRA-lagen och dess motståndare påminner mig om att Forsman hade gjort likadant på ARLA, vem nu Forsman är. Jag tror, utifrån vad jag ser på rubrikerna, att han, den där Forsman, inte är så god vän med Fredrick Federley, men det är inte Svensson heller. Så Federley får skylla sig själv.

Men allvarligt talat – det här är som Jehovas Vittnen! Ja, alltså, det här med att alla måste hålla med om samma sak. Att FRA är fruktansvärt. FRA-debatten orsakar förändringar i bloggosfären och det tycker jag är allvarligt. Vart ska man få tips på hansväskor och erotiska noveller om man inte får läsa något annat än FRA, det undrar jag … Fast jag ska kanske vara tyst. Att vara tyst är att hålla med.

Jag vill så gärna hålla med. Nu när det pågår en gigantisk vänsterkonspiration mot Fredrick Federley! Men vänta, men stopp ett tag nu – näste man till rakning enligt min humla är Rick Falkvinge. Kryptering är inte lösningen när ett nytt liberalt parti är i startgroparna.

Så undgår alla förstås att finna den _allra största nyheten_! Att Keanu Reeves är på promo-turné till Gotland. Ja, för Matrix-trilogin då. Neo är dagens största nyhet på Gotland – och det var ju vad hans rollperson hette i Matrix, Neo alltså. Besynnerligt …

Tänk va, alla pratar istället om FRA när vi har celebert besök. I och för sig så vet vi också att Tommy K Johansson pratar om något helt annat – ”Asus Eee PC 900: Just nu på mitt skrivbord!”, utbrister han. Lite så där lagom tekniknördigt. Hear hear, old chap!

Det är därför bloggmyteriet har startat. Det vet jag bestämt, det står ju så i rubrikerna. Nedräkningen är över. En FRA-moståndare är född och så tar du bort det nya adressfältet i Firefox 3. Det där … är lite svårförsteligt, men jag fundear på det. Jag tror att det handlar om FRA.

Ska FRA ta bort våra adressfält nu också!? Nä nu jävlar!

– – – – –
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

6 thoughts on “Intressant på en minut

  1. ”Just nu är det mest intressant att SD, Sverigedemokraterna alltså, stöder FRA-avlyssningen.”

    Det är inte riktigt sant. Sd, i alla fall partiledaren Jimmie Åkesson, har ungefär samma inställning som vänsterpartiet och socialdemokraterna. Men det är många av oss sd-väljare som vill ha ett principiellt nej till FRA-lagen.

    http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/akesson/2008/06/17/utvecklingen_gar_fra_mat
    http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/akesson/2008/06/23/ingen_fra_lag_i_sverigedemokraternas_sve

  2. Mjo, men Klokbok har bara gjort en sammanställning av rubrikerna från intressant.se. Det har förmodligen ingen som helst verklighetsanknytning, det mesta. En del.🙂

  3. Det här var inte bara satir utan också ett litet elakt test på hur väl eller oväl vi tar till oss information. Bara genom att läsa rubrikerna på Intressant.se – och rubriker är något majoriteten bloggläsare på portaler läser – bildar vi oss en uppfattning om blogginlägg och artiklar.

    Men om vi bara bryr oss om rubrikerna – vad händer då med informationen i artiklarna?

    SD är förmodligen lika splittrade i frågan som alla andra, men _rubriksättningen_ den 23/6 till en bloggpost som pingades via Intressant var ”SD stödjer FRA-avlyssningen” (en rubrik satt av någon som förmodligen inte ären vän av SD).

    Hänger ni med🙂 ?

  4. Det är alltid intressant hur partier ska ställa sig, när nya frågor dyker upp.

    Jag är alltså sverigedemokrat och jag slog bakut direkt när jag hörde talas om FRA-förslaget. Det berodde på förslagets utformning, inte på att jag automatiskt skulle vara emot varje form av integritetseftergift. Men varje åtgärd i den riktningen måste matcha en starkt ökad säkerhet för riket och medborgarna för att vara motiverad. Jag kan inte se hur det klubbade FRA-förslaget skulle kunna förhindra brottslighet och terrorism, vilket var förespråkarnas argument för lagen. Ovanpå kränkt integritet riskerar vi dessutom att invaggas i en falsk känsla av säkerhet (samt andra ”petitesser” som stark internationell kritik och att företag hotar fly landet).

    Detta är min personliga uppfattning i en fråga där olika uppfattningar skär åtminstone genom andra partier, så varför inte även genom Sd? Jag upplever dock att jag har mitt parti med mig och som jag skrev, att enigheten emot lagen bland företrädare och sympatisörer är stor.

Kommentera

