j’Accuse, del II!

Lavesson! Vem var det som stod med pekfingret i vädret före valet? Sossarna – eller Alliansen? Jag läser din försvarsblogg för att ha röstat mot sina väljares vilja och trummat igenom Lex Orwell. Lavesson, den fotogeniske operafantasten, tycks vara hemskt förtjust i sillmjölkemetaforer, som ”med ett blött finger uppstucket i opinionsvindarna”.

Värre är det med själva försvarstalet, ett säg det här-kit från resten av riksdagsgruppen eller dess misslyckde PR-firma. Att grabben sitter i presstödsnämnden och operahögskolans styrelse struntar jag i (om än det får mig att fundera över en del jäv-frågor; kommer FRA-kritiska tidskrifter att få presstöd härefter? Kommer vi bara att få se skit, som Puccini, på Operan?).

Lavesson vill framstå som en parlamentarisk demokrat. Han lägger sig vinn om snälla formlueringar som ”Samtidigt som jag känner stor respekt för det stora engagemanget” och ”Det går inte att utlova att rösta precis som alla vill i alla voteringar. Istället får man lyssna på olika argument och infallsvinklar och sedan fatta ett eget beslut.” Han säger han också ”Jag har alltid försökt jobba efter det enkla mottot att vara lojal mot mig själv och mina värderingar.”

Du är folkvald, din idiot!

Du ska inte göra som du själv vill! Du ska göra som folket vill! Folket

Folket, det är vi. Vi som röstade på dig och dina hejdukar. Själv röstade jag på Lars Leijonborg (och vad fan fick jag för det!?). Du är inte Olof Lavesson, riksdagsman. Du är folkets riksdagsman. Dina väljares.Men du kanske använder dig av samma säkerställda statistiska och demografiskt korrekta underlag som Göran Petterson (m) använder sig av? Han säger här att

”Efter att ha samtalat med ett antal av mina väljare hemma i Norrtälje är jag av uppfattningen att jag inte bara röstat efter min övertygelse utan också i enlighet med majoriteten av mina väljares.”

Ett antal väljare … Ett antal (som kan vara allt från 2 till 500 000 eller mer) står som garant för att han ha satt Sveriges befolknings säkerhet och trygghet före allt annat. FRA – och andra (följ länkspåret) – vill skydda oss från ”terrorismen”, som ni vet.

Du får ursäkta mig, Göran – och du med Olof, men …

NI FÖRETRÄDER INTE FOLKET.

I fråga om Olof Lavesson tänker jag (fördomsfullt förstås; jag liksom många andra är fyllda av politikerförakt dessa dagar), att enda orsaken till att han sitter där i voteringskammaren är för att ha råd med champagnen. Skit samma att du är bög, Olof – jag är bi, så vi ingår i samma kollektiv. Men du har svikit mig. Du – och större delen av den ”parlamentariska demokratin”.

Du har svikit mig. Frederik har svikit mig, Lars, Göran, Maud – alla utom Fredrick och Camilla – har svikit mig. De två sistnämnda gjorde det bästa av situationen. Det är, ytligt sett, ett svek att rösta ja istället för nej, men ett ja med förbehåll, som Federleys, är bättre än ett ja. Men du, Olof … Du har svikit mig. Svikit mig. Svikit mig som medborgare i konungariket Sverige. Ibland önskar ja att vi hade haft en totalitär monarki á la Gustav Vasa, då hade vi aldrig fått veta att vi ska bli avlyssnade. Tänk va – ditt parti skulle ha fått min röst i nästa val, men … Fuck off. Kom val, så får Lasse Röding min röst. Om inte annat så bara för att jävlas med regeringen. Det som inte dödar än stärker än, som Zarathustra sa. Det vet ni också vad det betyder, bara ni var någorlunda vakna på lektionerna, vilket kanske är för mycket begärt efter alla politisk broiler-fester.

Jag är,som Teflonminne uttrycker det, BESVIKEN. Nej, jag är mer än besviken. Jag är ARG.

ARG!

Arga människor tar till de medel de har för att göra sig hörda. Somliga – och detta är onekligen ett stort problem som FRA inte kan lösa – tar till nävarna och slår av käken på frugan. Andra – och detta är ett problem FRA kommer att lösa, ge dem tid – använder sig av en kvällstidning för att visa sitt missnöje med vad de ”folkvalda” gör.

SKÄMS, ALLIANSEN! SKÄMS DUBBELFALLT!

”Jag tror att irritationen tar överhand i stället när man inte hittar de mejl man behöver för sitt dagliga arbete.”

skriver Anne-Marie Ekström (som jag hittade till via Opassande).

Vad tror du, Anne-Marie, att irritationen gör med ”vanligt folk” (de som inte har 50 K SEK i månadslön för att vara våra talesmän i parlamentet)? Arga människor … är farliga. Minns det. Bader Meinhof var hemskt arga på Systemet. al Qaida är rosenrasande mest hela tiden. Arga människor är farliga. Skydda oss mot dem, fuckers. (Okej då … Bader Meinhof är ett minne blott så dem behöver nog inte FRA avlyssna … )

Olof, och Göran, och Maj-Britt, vet ni vad? Det här påminner mig om ”elevdemokrati”, där eleverna ska få vara med om att bestämma färgen på gardinerna till bamban och vill ha dem gula – så blir de gröna. Vad än elevkårsordföranden och andra elevrådsmedlemmar (inklusive lekamannaexperter) har sagt och försökt få fram till rektorn. Tyget till gardinerna är redan uppsytt, beslutet är fattat av förre studierektorn, nuvarande studierektorn och rektorns … hund.

Resten – demokratin – är … Potjemkinkulisser. Jag hoppas att ni, herrar och damer folkvalda, är så allmänbildade att ni vet vad det betyder. Annars är det illa, mycket illa. Ni har röstat igenom en lag som ska ge legalitet åt en organisation som inte ens kan hålla tätt.

Jag märker redan nu att det står illa till med vad ni egentligen lärde er i plugget. Demokrati utgår från folket, av folket, inte från 347.5 folk-folk. Alla medborgare är lika, men 349 är mer lika än andra. Ni, du, Göran, en hejdundrande hoper politiker från kommuner upp till riksdagsgrupper, oroar er för att så få vill bli politiker. Det kanske är därför ni höjer era löner; en morot för de dåraktiga, så vi kan dansa lydigt efter er pipa. Stannar ni någonsin upp och frågar er varför ingen vill bli politiker?

Det här är skrivet i affekt. Jag ber inte om ursäkt för det, tvärtom. Ur ilska föds ibland det bästa motståndet. Dessutom funkar jag bäst som demagog, särskilt kring politiska spörsmål. Jag har dock långsamt blod och lång stubin, men blodet börjar sjuda och stubinen är snart oroväckande kort. Riksdagen har en förbannad tur att medborgare, som jag, är infödda eller vana vid ett kallt klimat där blodet flyter långsamt. Vill ni ha en ny Stora Daldansen!?

Ja, det där vet ni också vad jag menar med om ni är en smula allmänbildade. Ni har tur, folkvalda. Att vi bor i norr där mörkret numer inte bara sträcker sig mellan september och maj, utan året om. Söderut påstås blodet vara hett och lättflutet. Det är därför franska bönder tömmer dynga över politiker, medan svenskar nöjer sig med att skriva insändare. Ännu längre söderut, i det riktigt varma länderna, åker trotylen fram.

Ni skruvar upp temperaturen, herrar och damer riksdagsledamöter, höjer gaslågan under tryckkokaren någon har stämplat ”demokrati” på. Tro mig – ni vill inte ha en explosion. Definivt inte. Vad ni sett än så länge är bara pipet ur ångventilen. Brace yourselves …

Politikerförakt har fått en helt ny innebörd. Förr om åren betydde det att väljarna föraktade politikerna. Nu är det tvärtom; en nyadel har trätt fram, alltigenom fotogenisk (nästan).

Bröd och skådespel. Medan Sverige fick däng på gräsplanen lurade ni igenom en sällan skådad galenskap, en galenskap den österrikiske korpralen Schickelgruber skulle ha varit grön av avund för. Googla, eller wikia. Men gör det snabbt – 2009 är det övervakat.

Är ni nöjda? Ni är 347 föraktade och hatade människor (med bra lön). Är ni nöjda!?

Är du nöjd, Olof? Känner du dig tillfreds när du går till sängs, tänker du att du har gjort ett bra jobb? Har du tänkt i Principiis obsta, finem respice-termer? Jag hoppas att du, medan du log självgott åt kameran, tänkte inte på din riksdagsmannalön utan på vad som händer om ett par år, dagen då Sverige får ett konservativt parti som får Moderaterna att framstå som KPML(r) i riksdagen. Brace yourselves …

Jag är i affekt. Arg. ARG. Och uppgiven, för kommer mina protester att göra något? Kommer de att höras? Kommer någon att höra mig?

Inte fan. ”Inte fan” är grogrunden för uppgivenhetens sista, slutliga vapen, Olof. Och Maj-Britt. Och Göran. Och Frederik. Och Ingvar. Och Thomas, Lars, Göran, Maud. Och alla andra. Gissa vilket vapen?

Det ni vill skydda oss mot.

– – – – –

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

11 thoughts on “j’Accuse, del II!

  1. Pingback: Rick Falkvinge (pp) » Blog Archive » Vårt privatliv såldes för drinkar

  2. Pingback: Sila mygg och svälja kameler. « Ur Hjärtat

  3. Ja, dina protester har betydelse.

    I denna fråga så växer protesterna hela tiden och varje människa påverkar frågan. Tillsammans (över partigränserna vill jag tillägga) kommer vi att vara så många att FRA-lagen rivs upp så att den inte innefattar massavlyssning av hela svenska folket.

  4. Pingback: Du är kartlagd « Aktivdemokrati’s blogg

  5. Pingback: Sila mygg och svälja kameler. « [ri-sajklat]

Kommentera

