En åsikt om hästhuvuden:

Överstelöjtnant (pens.) Gustaf von Bromsklouss har ordet:

Jag läser i Aftonbladet och minns när jag var fem år och far min, general Oliwer Cromwell Frans-Ferdinand Gustav ”Pompe” Bromsklouss, ity min farfar Karl Germund Acceptabel Bromsklouss (vars tredjenamn var min farfarsfars mors fel, enär hon hade en liten vokabulär som spände från ”Horbock!” till, just, ”Acceptabel”; min farfars föräldrar, Karl Johan Frederik von Rein und Feldt Bromsklouss samt Germynta Pippinella Petronella Lovisa Ullrica Västergöhl-Bromsklouss, ville nu inte döpa sin lille gosse när det begav sig till Karl Germund Horbock, så … ), få se …

Min farfar tyckte om Oliver Cromwell! Och det var därför hans, min farfars son min far inte Oliver Cromwell, fick heta just Oliver Cromwell Frans-Ferdinand Gustav ”Pompe” Bromsklouss, enär min farfar också var en varm anhängare av det österrikisk-ungerska imperiet. I alla fall tills det av en princip (det är en ordvits, ni får tråckla ut den om ni önskar) gick under.

Min far tog en dag med mig till Austerlitz. Eller egentligen var det fotbollsplanen bakom Hallunda Centrum, där vi då residerade eftersom sossemaskinen hade följt i reduktionens fotspår och stulit vårt hemman, borgen Skräckhof vid sjön Vetern i … kommer inte ihåg om det var Uppland eller Västergötland. Det kan ha varit Åmål, i traken av. Nåväl – Hallunda!

Föreningen Anakronismens Upphöjare iscensatte där en dag det fantastiska fältslaget Austerlitz, vid vilket ryssen fick så mycket fransk kuk … Nä, det var min själ en annan episod, det var när jag låg som frivillig i femte skyttepluton för Främlingslegionen. En härlig tid!

Det var då, i trakten av Novosemljimirsk, en kall vinternatt 1943 (jag hade blivit tillfångatagen a en SS Panzerdivision men eftersom jag kunde imitera Sarah Leander lät de mig leva och gav mig till och med en uniform, jag tror jag har den kvar såvida inte min systerson Sten har tatt den; han är kommunpolitiker i Landskrona eller om det var Neues Nürnberg – ah, det är någonstans i Skåne. Svensk är han, Sten. Och demokrat också. Jag förstår mig inte på det där med politik – vad ska demokrati vara bra för? Räcker det inte om alla gör som jag säger?).

Det var ruskigt kallt, så kallt att störtbombarna föll från himlen som småfåglar. Ja, ryssens natthäxor hade förstås en del med det att göra, men mest var det nog kylan. I alla fall så såg jag ett hästhuvud då. Jag var fem år när jag såg ett hästarsel för första gången, men det som chockade mig mest var hästhuvudet.

Horn hade det också! Senare har min intelligenta släkt förklarat för mig att jag egentligen såg en ren, men det var en häst.

Det daltas för mycket i samhället! Visa ungjävlarna både lite porr och några bögar och vi ska nog göra folk av dem med. Bögarna alltså. Nej, jag menar förstås barnen – man kan bli bög för mindre. Jag har ändå imiterat Sarah Leander och klär stundligen ut mig till kyckling medan min hushållerska kliver omkring med slaktarförkläde och frågar om jag har varit en stygg gosse, så …

Det daltas. Endera är det de där radikalerna på ena kanten som vill stoppa en ärevördig institution som Försvarets Radioanstalt – ypperligt folk där, jag har supit med många av dem under min tid i OSE när jag spanade på tyskar på hotel Adlon nere vid Centralen – så det är inget fel på lite radioamatörer, inget fel alls. Integritet schmintegritet, som min gamle gode vän Rabbi Kohl sa apropå protesterna mot en polsk semesteranläggning i närheten av … Krakow? Tror jag det var. Trevlig grabb, det där. Jag undrar vad det blev av honom? Har inte hört nåt av honom sen 1941, då ett vykort där han skrev ”Nu kommer de, de slår in dörrarna, allt är förlorat!”. Jag har ofta undrat vad han menade.

Sen har vi förstås föräldrar. såna är allt en sort för sig. Jag vill minnas att jag tidigare har talt om min fader? General Oliwer Cromwell Frans-Ferdinand Gustav ”Pompe” Bromsklouss? Han som kastade mig genom isen en sen vinter, men då bodde vi i Tungajökul, Island. Farsan var posterad där för att upprätthålla god kristen ordning i kamp med hedningarna – ja, jag är nu lite till åren kommen.

I alla fall – dalt! Dalt hit och dalt dit! Det daltas med kvinnfolk, de får för många friheter om ni frågar mig. Ja, jag vet att det är en impopulär sak att säga, men – det här med feminism? Ska det vara bra, det? Jag säger som min gode vän överste Percival Stamhurst Jr III sa, apropå den gång vi fick order att i närheten av Assanassarahipinnan inbryta i en pågående änkebränning: ”Ge dem lite rösträtt och de tar snart jobben från oss!”. Så sa han. Sen sköt han änkan. Det är nu mer humant än att låta dem brinna, även om principen är alldeles korrekt. Land ska med lag byggas – och kvinnor borde inte få rösträtt, jag motsätter mig det bestämt! De är helt enkelt inte skapta för politik (även om hon den där Maria Wetterstrand är ganska fin; en back pilsner och en natt med henne och jävlar i mig vad nykter jag skulle va’!).

Så – hästhuvuden. Det finns en hel del att säga om dem, mestadels gott. Dessutom är hästhuvud gott – fråga järven. Jag drar mig till minnes hur jag, klädd i paljettklänning och nynnande på ”Vill ni se en stjärna … ” följde med de där käcka tyska gossarna medan de genomförde en taktisk framstöt bakåt från fronten vid Stalingrad, hur vi, då … Ja, då åt vi hästhuvud. Och det var gott.

Nu ska jag gå och spela tennis med kamraterna på hemmet!

– – – – –
Möjligen Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

9 thoughts on “En åsikt om hästhuvuden:

  1. Mrrhöh!

    Det är alldeles sant det. Om nu bara den där spolingen på Helgeandsholmen eller vad fan den där ön i mitten av Stokcholm heter kunde träda tillbaka till förmån för Män Av Kraft så skulle Sverige snart sluta vid gränsen mot New Hampshire (jag har minsann inte glömt vår koloni i Delaware) i väster och vid Lop Nor-sjön i öster.

    Nackdelen skulle vara att vi skulle behöva åka så långt söderut som till Milano för att slippa gå på Systembolaget, men lite får man väl tåla?

  2. Ja, jag orkade inte läsa allt så värst noga, men var det inte mest namedropping i invecklade haranger mest syftande att visa på den skrivande författarens stora vetande (eller stora wikipedias vetande)?
    För någon poäng såg jag inte till, även om andra uppenbarligen gjort det.
    Ursäkta kritiken.

  3. Bah!

    Det här är satir på högsta nivå!

    (Okej då … Bromsklouss är en väldigt osammanhängande bloggare, men jag är under strikt övervakning från den gamle officeren att återge allt exakt som han uttalar det.)
    😉

Kommentera

