Tystnad

Ibland får jag känslan av att bloggosfären består av röster, där var och en egentligen har mycket lite att säga men säger det ändå – eftersom Tystnaden är mer skrämmande än något annat. Fast egentligen skriver jag det här bara för att ha något att blogga om. Så jag gör samma sak – babblar, så det inte ska bli tyst.

Samtidigt är det nästan helt tyst. Från utomhus hörs ett avlägset sus av trafik. Någonstans i huset knackas det orytmiskt i en vägg. Och det smattrar lite av plast mot plast från tangentbordet. Kaffebryggaren gurglade förut, men den har tysnat nu (vilket är en indikation på att jag måste hämta kaffe).

Det är väldigt mycket ljud i vår värld. Aldrig riktigt tyst. Det susar och väser och bankar och dunsar och tutar och piper och slamrar och larmar. Alla skräpljud omkring oss – gnisslande tunnelbanevägnar, skrikande barn, mobiltelefon-”diddi diidi”-ljud – stör oss så pass mycket att vi … höjer volymen på våra bärbara ljudmaskiner. Bara för att få lite ro. Tystnad.

Tystnad enligt 2000-talet är avsaknaden av störande ljud. Inte avsaknaden av ljud.

Min öron är inte världens bästa. De tenderar att svullna och klägga igen – ibland så totalt att det är som om jag tagit på mig ett par tättslutande hörselskydd. Känslan av övertryck i huvudet är lite nojig, det är den – men …

Det är tyst.

Alldeles tyst.

Inga larm. Inga bildäck. Inget grus mot asfalt. Inga dunkande tåg mot järnvägsrälsskarvar. Inga oljud, inga ljud – bara en omfamnande, allomslutande … tystnad. Vore det itne för känslan av att sitta med huvudet i ett skruvstäd skulle jag låta öronlocket sitta kvar, bli kroniskt. För att få lite tystnad.

Istället kluckar jag öronen rena, så där som man gör efter att ha utsatts för till exempel en flygresa. Och så höjer jag volymen för att slippa det där knakdunket i väggarna, ett ljud som säkert är helt ofarligt men ändå ganska irriterande.

Ibland får jag känslan av att tystnad har blivit något exotiskt. Rentav något – skrämmande.

It’s time to scream when things doesn’t go ”bump!” in the night …

– – – – –
Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

6 thoughts on “Tystnad

  1. Tja… – Tystnaden uppnår ju bara dom som helt förstört sin förmåga att höra – med t ex DecibelOljud ifrån musik.

    Dock – dom flesta av dom hamnar ej i den ”lyckliga situationen” – utan får dras med livsvariga tinnitusoljud i sitt hörselsinne, tyvärr tyvärr…

  2. Pingback: Sagt blir strax osagt « PaljettenQ

  3. …det är väl heller inte ett direkt sundhetstecken för samhället att barnaskrik räknas i samma kategori skräpljud som spårvagnsgnissel och mobiltelefoner…

  4. Suck, även jag är på jakt efter den tystnad som flytt.
    Håller på att bli tokig på att det – inte ens på småtimmarna – är ens någorlunda tyst där jag har (oturen) att bo?!

    Återigen verkar en exil i Öfre Tibet, bakom bergets rötter, som ytterst tilltalande, om inte annat så för att få skrivro.

    (Förresten, finns det el i Öfre Tibet?R.s.v.p. á ”orolig i Malmö”)

Kommentera

