Kapitel 1, Bok-SM och De Redan Döda

Efter viss vånda på grund av de definitivt basala formateringsmöjligheter som finns på  Kapitel 1, så har jag så äntligen slutfört vad jag satte mig ut för att göra. Nämligen att lägga upp en bok, just där. De Redan Döda.

Nu är Kapitel 1 ett samarbete med bland annat Piratförlaget som inblandade, så vissa fundamentalistiska Guillou-hatare kommer antagligen se mig som en svikare. Well, tough luck, motherfuckers.

Pengar luktar inte, som någon gammal romare lär ha sagt. Om jag råkar vinna bok-SM med mitt bidrag så ska jag skratta hela vägen till banken. I annat fall har ni en alldeles gratis bok att läsa – och det går ju inte att konkurera med gratis, eller hur det nu var. Förresten, bara för att hora lite extra för mina läsare, så är jag också medlem i Piratpartiet – så det dräller av pirater i mitt liv, så att säga. Piratförlaget och Piratpartiet har dock inget med varandra att göra, förutom att de senare gärna ser att de förras böcker går att ladda ner.

För er som inte är fundamentalister finns i alla fall boken att läsa på http://www.kapitel1.se/joakim-andersson/de-redan-doda .

Så här är baksidan:

I skuggan av dramatiska händelser kring en gård i Uppland försöker Linda Persson pussla ihop bitarna av sig själv. Polis, skottskadad krigsveteran, ett förflutet som på nytt hemsöker henne – ett pussel hon knappt klarar av att lägga.

Hemsöks hon verkligen av sin döda syster Maria?

Steg för steg närmar hon sig undergången. I ett sista desperat försök att komma på rätt köl återupptar Linda kontakten med sin gamla pluton. Somliga finns inte längre, andra vill inte prata.

Mark Hamel – en man hon älskat och kanske ännu älskar – blir det allra sista halmstrået. De återupptar både sin kontakt och sitt förhållande, men det är försent för Linda.

I skuggan av ett liv som i grunden krossats försöker Mark Hamel finna någon sorts stabil grund. Medan han ännu återhämtar sig från en svår brännskada han ådrog sig under sin tid i Utlandsstyrkan skakar hans tillvaro sakta sönder.

Är vålnaderna som jagar honom verkligen där? Törs han i så fall följa dem – och vart?

Hoppet om räddning flämtar svagare för varje hjärtslag. Det enda som håller honom hjälpligt uppe är hans hemliga, kanske skamliga, fritidsintressen.

De är överlevare, var och en. Men bara de redan döda överlever, men lever inte.

Och vem kan motstå en bok som börjar med meningen: ”Bilbrandsrökar målar svarta streck mot en grå pannå.”? Eller som innehåller underbara meningar som

”Tusen meter död i glänsande mynt.”

Inte jag. Och jag har ändå skrivit den!😀

Gå in och rösta. Vinner jag så är ni alla bjudna på festen (jag tänker bjuda Liza Marklund med, så då kommer ändå inte nio tiondelar av er. Tough luck, igen, motherfuckers.)

– – – – –
Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

3 thoughts on “Kapitel 1, Bok-SM och De Redan Döda

  1. Du ligger i alla fall inte sist längre😀

    Med tanke på hur illa de flesta i toppen skriver hade det kanske varit vettigt att lägga upp boken lite tidigare. Känns som att ”längst på plats” och ”flest vänner” vinner.

Kommentera

