En scen ur vår snara verklighet?

”Sitter du här och fildelar igen, din jävel!?”
”Ja?”
”Nämen vaffan! Du vet väl ändå var du jobbar!?”
”Jo, men … ”
”Det går väl inte att du sitter här och bryter mot lagen heller!? Vad ska Anders säga!?”
”Men … ”
”Men och men! Vad är du, nån jävla men-iska!?”
”Faktiskt så … ”
”Ä vaffan! Så där kan du väl inte hålla på! Det är ju OLAGLIGT!!!”
”Nja, alltså, jag-”
”Säger du emot mig också din jävla jävel!?”
”Men j–”
”Hörrnu, nu ska jag faen i mig säga dig en sanning, ett sanningens ord i rätt tid!”
”J–”
”DET ÄR OLAGLIGT ATT FILDELA!!!”
”Nej.”
”Nej!?”
”Nä, alltså, d–”
”Nu håller du käft! Du bryter mot lagen din jävla jävel! Mitt på AP:s kontor också!”
”Men jag tar ju bara ner en patch för ett mmorpg? Det är min lunchrast nu också, så j–”
”Men hit och Men dit! Vaffan! Du delar ju med dig av nåt du inte äger!”
”Men ja–”
”Visa mig ett jävla kvitto, ETT ENDA JÄVLA KVITTO!!!”

*prassel prassel*

”Vaffan är det HÄR!?”
”Ett kvitto.”
”Webhallen!? Vad är det för jävla fildelningsliga!?”
”Faktum är att de, eh, de ä–”
”Nu håller du käft!”
”M–”
”Håll käft sa jag!”
”M–”
”ANDERS!!!”

”Så ni, den anklagade, _har_ faktiskt köpt det här spelet? Ett onlinespel?”
”Ja, herr domare.”
”Var ni, under någon gång under köpet, medveten om at ni köpte en legal utgåva av en mjukvara ämnad för förstörelse vars produktutveckling var helt beroende av en tjänst som presumtivt sett, givet kärandens eventuella tekniska inkompetens, var olaglig?”
”Är käranden olaglig?”
”Därom tvista de lärde, men ni sitter här för att ni har tagit ner en .. vad heter det … en patch,”
”Det är en teknisk uppdatering av existerande mjukvara, herr domare.”
”Tack, notarius, jag antecknar. En … Förbättring?”
”En förbättring, i bästa fall.”
”Tack, herr notarius, men … Säg mig, notarius … ”
”Ja?”
”Ni verkar vara väldigt förtrogen med sådan här teknik?”
”Jag, eh … herr domare, jag … ”
”VAKT!!!”
”Ja, herr domare?”
”Notarius verkar vara mer teknisk bevandrad än både mig själv och mina … Östen, vakna! Mina nämndemän. Var vänlig för bort honom.”
”Okej. Jahapp, Östen, då gå–”
”Inte Östen, din idiot!”
”Notarius?”
”Just han!”

*tunga steg, snyftningar från Notarius*

”Nåväl. Alltså! ni erkänner er skyldig!?”
”J–”
”Då dömes ni till yxa och bål, i vart fall stora skadestånd! Nästa!”

Domstolarnas kompetens är förmodligen större än så här. Så ock Antipiratbyråns. Får vi hoppas.

– – – – –
Intressant satir?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Läs även andra bloggares åsikter om

Kommentera

