En spökhistoria (arbetstitel) smygtitt

Lotta Olsson skriver om moderna den tidens Kulla-Gulla. Ungdomslitteratur riktad mot tjejer, just tjejer, alltså. Efter att ha harvat igenom ett antal ungdomsböcker själv – enär det ingår i mitt sporadiska yrke att ha koll på vad ungdomar läser – så kom jag härom månaden på en Fantastisk Idé!

Jag ska skriva en flickbok för fula flickor. Inte fina flickor, inte de som alla flickor önskar att de vore, som hjältinnan i Twilight … utan fula flickor. De som tar för sig, de som råkar illa ut – för det gör fula flickor – och de som inte bryr sig ett jävla skit om normer.

Problemet, upptäckte jag ganska snart, var … att för att denna idé skulle kunna lyckas, så behövde hjältan vara död. För fula flickor dör. Dör. Vi har lärt oss det ända sen Friday 13:th-filmerna; där är det ”den fula flickan” som dör även om hon är vacker.

Blondiner blir alltid slaktade.

Brunetter klarar livhanken – men spänns i slutet fast på bår, vansinniga.

Iaf, det här nedan – läs om ni vill – är början på vad jag kallar … ”en spökhistoria”.

Och ja. Hjältan … är förstås … död.

Så här dör hon:

– – – – –
Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Kommentera

