De redan döda redan refuserad

Idag var skottet i Sarajevo för mitt förhållande med den gamla förlagsbranschen. Först fick jag ett refuseringsbrev, sen en sammanräkning av antal försålda exemplar från förlaget jag en gång blev publicerad på. Under förra året sålde jag faktiskt 1233 böcker, men … ja. 3 böcker köptes av konsumenter, resten köptes upp av en ”distributör” – dvs med all sannolikhet brändes de.

Ettusentvåhundratrettio stycken. Av min bok.

Ettusentvåhundratrettio.

Sen 2006 har jag faktiskt levt lite på känslan av att kånka hem tio kilo böcker – mina friexemplar, runt 150 stycken. Efter många, långa års kamp, en konstant strid mot både mig själv och samhällets normer, en strid som kostade mig både tårar och en totalt havererad ekonomi, kom jag ändå i mål. Och fick se mig själv. I bokform. Boken, det är den där till höger. Den går fortfarande att beställa från AdLibris … hur länge vet jag inte.

Idag fick jag beskedet att min livslånga dröm har sålts till ett bokbål. Jag kommer att tänka på var Tomas Mann sa …

Men!

Så tänker jag att … vaffan, Aragorn spottade ut tänderna och började springa. Legolas drog ett djupt andetag och grep tag i Gimlis skägg – och så sprang de. Sprang, fastän det från början måste ha känts tämligen utsiktslöst att avverka femtio mil till fots bara för att rädda Merry och Pippin …

Så jag ger itne upp. Fast mina böcker brinner. Så jag ger inte upp. Fast jag, en gång till, blivit refuserad. Måhända stångar jag mig blodig, men blodsmak är underbart vid vissa tillfällen.

Jag ger gammelförlagen en chans till, men den här gången tänker jag hålla i yxan: Så om de inte vill ha mig, vill säkert NI ha mig. Allt jag behöver göra nu är att lära mig lite ny teknik. Och hitta någon som vet hur i helskotta ljud- och e-böcker skapas.

Jag tänker därför så snart jag kan släppa min roman De Redan Dödani kan läsa den här, om ni vill – som antingen ljudbok eller E-bok, eller bådadera. Om Vulkan.se var bättre än vad de utger sig för att vara skulle jag också kunna vända mig dit, men … kritiken är svidande, den jag har tagit del av. Har ni andra en annan uppfattning och kan ni få mig att ändra mig?

Praktiska tips kring ljud- och/eller E-bokframställning mottages således tacksamt.

(Jag lovar att rösta på PP om ni hjälper till.)

– – – – –
Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

6 thoughts on “De redan döda redan refuserad

  1. anna troberg har säkert något att säga om saken. och jag läste ganska nyligen på en blogg som jag inte kommer ihåg att ngn frågade efter ljudboksinspelare… gällande e-böcker är det väl bara att göra en pdf och se till att så många som möjligt får läsa den, med en länk till var de kan köpa pappersversionen/donera. fast jag är ingen expert som du kanske märker :p

  2. Det var ett tag sedan jag var inne. Missat en hel del, verkar det.

    Klokbok är död – leve klokbok.

    Lite OT så stötte jag på dig hos Laakso där du sa: ”Ett parti som tar till Cancermannen-retorik är liksom … mjae … lite Illuminati över det”

    Detta från mannen som referrerade till Cthulhu i ett tidigare inlägg? Smoke and mirrors and cloaks and daggers…

    DU är en av DEM!

    ^^

  3. Jag är så ledsen för att ”de redan döda” blev refuserad!

    Att ställa till med bokbål på ”Recept för domedagen”, är inget mindre en skandalöst!

    Det är – än idag – en av mina favoritböcker, jag älskar den, son älskar den, sons halvbror äskar den o.s.v. det är obegripligt att detta sker?!😦

Kommentera

