En åsikt om Vellinge och Östermalm

Överstelöjtnant (pens.) Gustaf von Bromsklouss har ordet:

Mrrhöh höh!

Nu när jag har suttit på hemmet en, som löjtnant Karlsson sa efter attt han slapp ut ur cellen efter att ha slagit överste Oskar von Platten i schack, en jäkla lång tid så inser jag att Östermalm, där jag bor, minsann har blivit nerlusat med … Ja, ni vet. De där.

Grannen i mitt hus heter Pascalidou. Det låter inte alls svenskt, tvärtom. Nå,, jag har nu inget emot invandrare – men varför måste de bo så nära mig!? Så därför har jag efter moget övervägande bestämt mig för att flytta. Sånt tär på en, ska ni veta. Jag har i alla fall bott på Östermalm sen 1872, eller om det var 1981. Nåväl! Jag har bott på Östermalm så länge att jag har sett Östermalmstanterna springa omkring i små små klänningar med sängkammarblick! Tanterna, alltså. Inte klänningarna. När jag var ung så åkte klänningen av väldigt raskt, inte minst när löjtnant Karlsson dök upp.

Jag bad således min sonson … son … son? Jag bad Frederick Bromsklouss, han är numer piratpartist eftersom han upptäckte att det går att få en bättrelö n i EU än i Framfab, jag bad honom att hitta mig en ny bostad. Nyligen installerade han något jagvetintevaddetheter brandvägg eller trådlöst eller … Ha… doopi?

Han vet i alla fall vad jag vill. Han ser allt jag skriver, i realtid. Som han säger, gossen. Jag säger det jag, att vore han inte släkt med mig fast han kommer från Huntabuntaland (han är en sån där svenskatrapp, en sån där svensk som riktiga svenskar inte kan få till därför att det är nåt fel på kärringen eller att mannen är bög, så de importerar; som jag med min senaste fru – hon var från Thailand).

Han, löjtnant Karlsson, han hade en fru som var från Tyskland. Fast det var senare. Då hade han blivit kapten, eller som det hette då – unterscharführer eller nåt sånt. sån där jäkla rotvälska är inte gott att förstå sig på, som det där eviga vadheterdet twittrandet. Eller heter det swahili?

Mousavi! Det är en go’ gubbe det! Jag minns så väl när jag låg i ett dike med han den där engelsmannen, Lawrence, och så kom det en get gående. Och Lawrence, han tvekade inte en sekund, han! Han lade an och KABOOM!!! Vi skötte en 37:a då, men där fanns inga flygplan i närheten. Men getter däremot, getmotorerna dånade, höh höh!

Nå, nu ska jag i alla fall flytta. Först tänkte jag på det mytomspunna Persien, men det varförl ångt, för varmt och dessutom hade visst de persiska myndigheterna någon notering om mig, något om Bromsklouss ad portam. Så det blev inte Persien – eller Iran, som det heter numer – utan det blev en ypperlig liten landsbygdsavkrok för såna som mig.

Vellinge.

Med lite tur kan jag få bättre handikapp också. Hästar rör jag inte sen jag råkade ta fel på löjtnant Karlsson och hingsten Stursker i mörkret på Revinge Hed. Det tog flera dagar att bli av med smaken och inte hadej ag en aning om att jag var så stor i käften.

Min hemhjälp … hushållerska … Shulamit heter hon … Hon säger att jag borde vara lite försiktig med hur jag uttrycker mig. En del pigor vill inte bli kallade pigor, ser ni. Märkligt. Nåväl – sådant slipper jag när jag har flyttat. Och dessutom slipper jag de där förortsungarna, som inisterar på att flytta till gamla hederliga malmen. Ni vet … Abdul och såna där. Pascalidous.

Åh helvetes jävlar! Det bor en Abdul i Vellinge!

Var ska jag bo då?

(Via Badlands Hyena och PaoloPissoffi)

*****TÄVLING!*****

Vill du illustrera vem Bromsklouss är? Och vinna, ehm … Ära! Rita en fin Bromsklouss och blogga om den så lovar jag … Bromsklouss … att länka tillbaka. Läsarna får avgöra vem Bromsklouss egentligen är, deal?

– – – – –
Intressant … kanske … näe …

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

One thought on “En åsikt om Vellinge och Östermalm

Kommentera

