Öppet brev till herr Fredrik Reinfeldt

Broder!

Mitt namn är ”Herr Klokbok”, ålder 40. Innan jag går in på min bakgrund och varför jag anser mig lämpad för en praktikplats som inpiskare (eller förlåt, det heter ju presstalesman) vill jag berömma Er för den insats ni har gjort för Riket. Om ni får fortsatt förtroende under lika lång tid som Er företrädare, Göran Persson, hade folkets förtroende, kan vi nog snart återannektera Delaware. Du vet väl att det var svenskt, långt innan Barack Obama ens var … tja, född?

När vi kommit dithän behöver ni nog en guvernör. Det Nya Sveriges första guvernör hette visst Björnsson, hans närmaste man hette har jag för mig Papegoja – men det är historia. Det Nynya Sveriges guvernör skulle faktiskt kunna heta Andersson (hint hint).

Iofs, han kommer förmodligen heta Littorin, men det är, som de där låtsassvenskarna säger, tough luck. Ja, mrs Anka och mr Lundgren, alltså. Vi har ju redan halva inne ”over there”, s as. Så en Andersson … tja, varför inte? Bättre någon med något i hylsan, huh? I och för sig har jag frisedel, men jag har spelat FPS:er i snart femton år, så ett och annat har jag snappat upp.

(Om det hjälper tycker jag om att titta på ”the Wire”, så jag kan prata med både politiker och gangsters. Somliga anser där inte vara någon skillnad, men jag vet att gangsters ropar ”Five O!”, medan politiker viskar ”the media”. Så, där. Det comes naturellt, som mrs Anka kanske skulle säga till Gavlan. Ska inte hon bli kristdemokrat?)

Fast det är långt dit, förstås … det Nynya Sverige. Och en guvernör måste ju kunna saker … till exempel hur man får nya medborgare till den nya kolonien. Det går ju inte an, tydligen, att betala andra människors medlemskap i ett parti de i alla fall ska rösta på (särskilt som valet är att rösta på Ilmar Ree… på socialdemokraterna). Den gamla metoden – att hota hugga huvudet av folk om de inte emigrerar fungerar bara i Malm… Nå, det är kanske inte längre ”politiskt gångbart”. Dessutom skulle det Nynya Sverige bara bestå av fildelare – och vi har väl redan nog med skurkstater. Acta er för sådana, herr R!

Så för att Er nye guvernör ska kunna sin sak behövs praktik. Praktiskt arbete i en stor organisation (och om Ni inte vill upplåta en plats så kan jag fråga Mona, jag är inte knusslig, bara jag får en ersättning jag kan köpa öl och gamecards för).

Jag tänkte mig alltså en plats i Er administration. Det ligger t om i ”arbetslinjen” – och den ska ju gälla, inte sant? För Ni önskar ju nu att Staten ska ta hand om det som De Andra har misslyckats med, menar jag. De Andra är alltså de som förlorade valet. Så därför är jag inte knusslig, för …

Herr Statminister, jag är ett egentligen hopplöst fall. Saken är den att jag faktiskt har fuckat upp rätt mycket av mitt liv. Missförstå mig rätt nu – jag har aldrig köpt röster och aldrig (vad jag kommer ihåg) druckit för myck… använt narkotika. Jag har ett ganska tomt ”rap sheet” (även om det någonstans i Sverige ligger ett band och skräpar där jag rappar). För länge sen var jag misstänkt för bilstöld eftersom vittnen hade sett en ung man i ljusa kläder på cykel. Men det var länge sen, innan polisen hade kommit ur sitt Kling och Klang-stadium …

Har de väl?

Å andra sidan har jag aldrig åkt dit för koppleri – trots att jag är man, OCH feminist.

Mina formella meriter … lämnar en del att önska. En mer utförlig genomgång av dem hittar Ni här:

länk

(Ni kan placera muspekaren, den vita handen, över den blå understrukna texten och klicka en gång med vänster musknapp på det understrukna. Det är svårt i början, eftersom man måste låta Vänstern göra jobbet, men … när Ni lärt Er det, kan Ni sen gå vidare till mer grundläggande tekniker. Eller så frågar ni Rick Falkvinge, som vet en hel del om datorer, eller möjligen Thomas Bodström, som vet en hel del om hur man avlyssnar datorer.)

I händelse av att någon av Era underhuggare – jag tänker närmast på arbetsförmedlare och/eller företagsledare eller personalchefer inom ”den privata sektorn” – läser det här samt föregående länk, följer en kort summering av mitt curiculum vitae (CV … meritförteckning … ”Saker jag gjorde på mitt sommarlov”-ish):

Grundskola: Ja.
Gymnasium. Ja. Två och en halv gång (ett år natur, två år social, ett år ekonomisk komplettering. Men det sista var egentligen bara för att få CSN och slippa jobba. Hey! Jag var Ungdom! Ungdom vill inte jobba. Ungdom vill knulla! Fast jag skrev mest, iofs … bleh.)
Höskola: Mjaoee… mjodå. Absolut. Kulturgeograf, fritidspedagog, genusvetare *dam di dam di dam*
Övrigt: Fil mag i autodidakt allmänvetenskap. Självlärd inom samtliga områden utom, eh … matematik.

(I fråga om praktikplats … Kanske kan vi hoppa över Finansdepartementet? Jag vill inte gärna köpa en liter mjölk med en container selmor, du vet … )

Däremellan har jag arbetat som säljare av etiketter, säljare av kabel-TV och bibliotekari… biblioteksassistent (vilket är intressant, eftersom yrket inte ens ”finns”, längre. Inga utbildningar för sådana, bara jobbiga typer som nästlar sig in i bibliotek och sen blir bibblan inte av med dem förrän efter omorganisationer – och det eviga, allomförklarande godtagbara ”meriter”).

Har jag sagt att jag är lite bitter, ibland?

Fast herr R, jag slår mig i backen på att också Ni är lite bitter, emellanåt. Det är ett jävla jobb att vara statsminister, inte sant? Dessutom att bli det efter en karriär inte helt olik min egen … för Ni var också ute i kylan. Fråga Bildt, han vet.

I alla fall …

Bättre än så där kan vi göra, numer. Eder forna kontrahent om makten är ju trots allt en i gänget, så förmodligen har Ni lydit ”invandrarministerns” ord. Nej, jag menar inte Nyamko Sabuni.

Så därför! Improvise, adapt, overcome! För att citera hårdingen Clint Eastwood i ”Heartbreak Ridge”. Eller kanske ännu bättre, för att återknyta till USA – men med en parafras:

”Ask not what I can do for you, mr Prime Minister. Ask what you can do for me.

(Ge mig ett halvår och jag ger er min röst. Bäst av allt – ni behöver inte ens betala min medlemsavgift. Och jag vet hur man kokar kaffe, köpe kaffebröd och … eh … kopierar. Man trycker på Peter Eriksson, alltså den gröna knappen, inte sant?)

I händelse av att hr R eller möjligen fru (fröken?) S vill höra av sig återfinns mins kontaktadress under ”kontakt”. Eller okej då …

LFM 25 man JOB OPENING (must know tac link ach)
– – – – –
Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Kommentera

