Magdalena Ribbing goes WoW

Jag följer med visst intresse etik(ett)experten Magdalena Ribbings krönikor, alltså på engelska FUCKS (FAQ’s), i Dagens Nyheter.

Eftersom jag också är en ihärdig deltagare av World of Warcraft tänkte jag att … undrar hur det blir om Maggan var en NPC, till vilken frustrerade WoW:are kunde vända sig?

T ex:

”Lyxtystnad?

Fråga: Min granne har för vana att ha radion på, på mycket hög volym. Den överröstar min teve. Det är inte så att han är hörselskadad, han är bara klumpig och tar plats. En annan av hans ovanor är att slänga igen ytterdörren så min hallspegel skallrar. Den kommer att trilla ned vilken dag som helst, vilket tvingar mig att regelbundet flytta kroken den hänger på.”

WoW-Maggans svar:

”Kill him. Make sure he’s at least green, so you get XP.”

Eller:

”Okramande

Fråga: / – – -/

Är det bara jag som är känslig eller är detta ett lite väl intimt sätt att hälsa på folk?”

WoW-Maggans svar:

”Kill them. Make sure they’re at least green, so you get XP.”

Eller:

”Bakelsefel?

Fråga: Jag arbetar på ett kafé som bland annat saluför bakverk som gäster ibland väljer att referera till som ”negerbollar”, gärna upprepade gånger. Mina arbetskamrater och jag tycker att detta är ett undantag från regeln ”kunden har alltid rätt” och vill på ett hövligt men bestämt sätt gentemot gästerna markera att vi ogillar detta språkbruk. Har du några förslag på vad vi kan säga?”

WoW-Maggans svar:

Enkelt. ”The vendor does not like that item.” Alla vet att en Mag’harboll är nedsättande. Vänta tills köparen vill ha en ”ThrallBall”. Eller också ”Kill him. Make sure he’s at least green, so you get XP.”

Eller:

”Presentvinsartighet?

Fråga: Jag har en liten fråga som jag och min älskade fru inte är riktigt överens om. Det gäller när vi har fest och gästerna har med sig flaskor av vin istället för en blomma eller annan present. Jag hävdar att eftersom vi bjuder skall vi stå för vinet. Min fru tycker att vi mycket väl kan använda det nytillkomna vinet till middagen. OBS! Inget knytkalas.”

WoW-Maggans svar:

”Kill them. Make sure they’re at least green, so you get XP.”

Eller:

”Handhostarförbud?

”Fråga: Jag ser allt oftare hur framförallt äldre människor i pensionärsåldern och andra s.k ”äldre och klokare” människor hostar/nyser i sin egen knutna näve. / – – – – /

Är det ohyfsat eller otrevligt att be den knytnävshostande personen att hosta i armvecket istället?”

WoW-Maggans svar:

”BLOOD!!!”

(Alternativt: ”Kill them. Make sure they’re at least green, so you get XP.”)

(Vilket enligt första svaret implikerar att Magdalena Ribbing torde vara Horde, men ska jag vara helt ärlig så missstänler jag att hon är Alliance … för Ribbing är en mycket välrenomerad adelssläkt … ungefär som kung Wrynn.

Så OM Ribbing är Alliance torde det andra svaret vara representativt.

Det är då en jädrans tur att Ribbing inte är Draenei. För då hade hon horn.)

Eller:

”Förlovningskalasgåva?

Fråga: Jag är bjuden till en förlovningsfest där en av mina bättre killkompisar, med släkt och vänner, vill fira att han har förlovat sig. Ska jag köpa en present till paret?”

WoW-Maggans svar:

”Kill them. Make sure they’re at least green, so you get XP. Or … make them join ur guild. Then kill them.”

Azeroth är en så mycket enklare värld än vår. Oavsett kulturella skillnader kan all multikulturalism överbryggas med att helt enkelt sänka en Frostmourne i huvvet på en kontrahent.

Något för Ilmar Reepalu, malmös egen Lich King, att tänka på, kanske?

– – – – –
Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Kommentera

