Är jag också en falsk profet?

Den falske profeten Siewert Öholm går ut med ett frontalangrepp på den enligt Öholm falske profeten Jonas Gardell, på Newsmill. Efter att kort ha studerat bägges invokationer framstår det hela som … ja, faktiskt, det här:

Vem skrikhalsen i lera är, det är upp till den som lyssnar. För om Jesus – frid vare med Honom – sa en enda sak, så var det:

Lyssna.

Nu var Big Jee inte alldeles pedagogisk, för Han gillade tanken att vi kunde tänka själva. Han hade iaf växt upp i ett samhälle där att ”tänka själv” var i värsta fall belagt med dödsstraff. Dessutom fanns det sällan tid att tänka själv, såvida man inte var farise eller romersk prokurator. Den stora majoriteten av befolkningen hade fullt upp med att tänka på vad de höll på med; uppror, skohandel, hålla sig undan alla som ansåg att man Hade Fel.

Big Jee var en man av sin tid – OCH en man FÖRE sin tid. Eftersom Han litade mer till människans intellekt än människans lag. För Honom var det viktigaste en Egen Åsikt, så på så sätt var Jesus världens första piratpartist (förlåt, Rick).

Sen träffade skiten fläkten.

En golare ur den organiserade brottsligheten gjorde en deal med Aina, som ganska snart släppte en tungt kriminell till förmån för det politiska mordet på den som, faktiskt, hade kunnat göra Världen till en bättre plats. Följden blev att Farsan – Anden, alltså, eller möjligen demirugen Jehova – lackade ur och drämde till med en jordbävning och natt mitt på dagen.

Vilket fick en hel kader av de romerska legionärerna, som tidigare varit övertygade mithraister, att bli kristna. Dvs monoteistiska, som judarna … som hade det ungefär lika kämpigt i Jerusalem då, som de har i Malmö nu.

Under tiden undrade Big Jee vad som hade gått fel … för allt Han ville göra var ju att föra Gud närmare människan. Deus ex humanitas, för att dra till med pidgin latin.

Fast forward.

Plötsligt en dag har vi Öholm, som (kanske) p ga sin religion skapar ett numer klassiskt TV-inslag i Sveriges Television:

(*: en inte objektiv Youtube-video, men den enda jag hittar; inslaget finns inte i SVT:s ”öppna” arkiv.)

Och sen har vi Jonas Gardell:

Av någon orsak så … ser jag den här bilden, när Jonas Gardell beskriver sin bandoms Jesus:

Så vad är problemet?

Problemet är att Jesus är Guds Son. Som sådan är Jesus därmed överställd all mänsklig degeneration – undernäring, tandlöshet, fett hår, vild fanatisk blick … som blicken hos den här mannen:

… och ändå får jag inte bilden ur huvudet, hur Jesus – min frälsare – såg ut vid Bergspredikan. Stod Han kanske och mumlade, som en präst i talarstolen? Eller tog han i från diafragman, tog i så att han när talet var slut knappt kunde andas därför att han använt all energi. Öppnade Han munnen och ROPADE, på arameiska.

Såg han ut så här? På berget?

Jesus, min Jesus. För oavsett vad ni fått för er så TROR jag på Jesus, att Jesus är vår frälsare – en av många, för Gud rör sig på mystiska vägar. Är det här den bild jag vill förknippa med den som när dagen lider ska säga ”välkommen, kören är där borta”?

Nej.

Fast ja … för säga vad man vill om ”muslim zealots”, de TROR i alla fall. Det är ingen halvmesyr där inte, det är all in. Det är inte katolska kyrkans ständiga sidsteppande av obekväma ämnen som AIDS eller kondomer eller Stephen Fry (lång video).

Det är inte protestanternas käbbel om dualism, om Helvetet finns, om kvinnor ska får vara präster, om Jesus ens har funnits och om han har funnits är det Jesus en Han eller bara en han eller t om en hen.

Det är Know Your Fucking Lore, Noob.

Jag vill nog hellre bli välkomnad av någon som faktiskt visste, inte bara tog sig makten att Påstå Att Han Visste.

Ovansagda uppmaning ställs alltså till Siewert Öholm, som vill få mig att tro att HANS Sanning är MIN Sanning. Faktum är att jag är mer bekväm med att bli frälst (om jag inte redan vore det av egen hand) av APg29 än Siwan.

Apg29 VET, även om jag stundligen ifrågasätter hans Vetenskap. Apg29 är en man att beundra. Han har, kort sagt, TRO. Oavsett vad skit som hände så VET han att Jesus finns där. Hur än Jesus ser ut; tandlös med fett hår och galen blick, eller mild lammkramare. Jesus finns. Jesus lever! Till och med i pastej.

En ihärdig cyniker som jag delar Apg29′s uppfattning. Jesus finns. Sant, vi har helt skilda förhållningssätt till Vår Frälsare. Jag intar en mer … gnostisk … synvinkel. Jag sväljer itne allt utan att fråga. Jag är en sån där irriterande lärjunge som ständigt ska höja ena handen och säga ”kan du vidareutveckla det där om vetekornen?”, medan Apg29 är en … snäll elev. En som har haft det väldigt motigt.

Vem av oss som är Bäst Kristen är en tolkningsfråga. I alla fall skulle Apg29 ha undvikit stupstocken för en 300 år sen, men jag hade hamnat där ganska bums. Och fast jag inte är överens med allt Apg29 myntar i ord, så beundrar jag honom.

Jag beundrar hans övertygelse, hans patos, hans ivrighet att fastän livet skitit på honom ändå hålla fast vid en enda sak, som säkerligen räddat livet på honom.

Hans tro.

Det här är SJÄLVA GREJEN med tro. Christer Sturmark, jag hoppas att du läser det här. Det här är SJÄLVA GREJEN med tro:

I slutänden spelar det ingen roll HUR vi tror, så länge vi TROR. Det är ILLUSIONEN – fast vi rationellt VET att det är en illusion – som ger oss styrka. Att tro på Gud och veta att Gud enligt alla kända naturvetenskapliga ekvationer inte finns, DET är människan.

En irationell rationalitetsmodul i ett evigt, vansinnigt mönster av konfliktfyllda ”vetenskapliga” lagar. Teorier faller gång på gång – men TRON består, diversifierad ja, men den BESTÅR. Somliga tror på Sturmark, andra på Gud, en del på Satan. Eller Wicca, eller Nerthus, eller Tor, eller t om på ”the Force”.

Få verkar dock tro på politiker, men å andra sidan var det få som trodde att Pontius Pilatus var helt oskyldig till det politiska mordet på Yeshua från Nasaret, så …

För Tro, vet ni, är vad som sätter hjärnan i rörelse. Det är TRO som får oss att utforska. Om Newton inte hade trott på alkemi skulle han inte, som sägnen påstår, ha satt sig under ett äppelträd för att försöka klura ut med ren tankeverksamhet hur De Vises Sten kan hittas eller skapas … och sen halka in på något mer Förnuftigt (gravitation, naturvetenskap). Om Muhammed inte hade somnat i en grotta skulle Gabril aldrig ha uppstått inför honom, om Jesus …

Och om Einstein aldrig hade TROTT att han hade rätt skulle han förmodligen ha gått till historien som en tämligen medioker man med sinne för siffor och krumelurer.

TRO ÄR VETENSKAP.

Hardcore-ateister TROR att de har rätt … fast de påstår att de VET att de har rätt, baserat på empiriska naturvetenskapliga data, vilka i sin tur vilar på att någon enskild forskare en gång i tiden TRODDE att de hade rätt … VISSTE att de hade rätt …

Jesus VISSTE hade Han hade rätt.

Jag är en lekman i det här. Jag har inga universitetsdiplom att visa upp, det jag vill veta tar jag reda på själv och kanske är jag lite för skeptisk mot … tja, det mesta. Så ni får ta den här ranten för vad den är. En obildad ynklig liten troende i skenet av Enorma Supernovor av kunskap om Hur Det Ligger Till.

Ert problem är dock att tanken på att Jesus finns där för mig, även om jag ifrågasätter snubben och ibland när jag läser Bibeln hojtar ”what the fuck!?” – ert problem är att ni aldrig, någonsin, kan rubba mig ur den vidskepelse som räddat livet på mig. Bokstavligt talat.

Att jag inte tog det där extra steget ut från pendeltågsperrongen år 2001 på Skogås pendeltågstation beror på …

Satan?

Skrivande?

Newton?

Gardell?

Öholm?

Jesus?

Allah?

… U decide.

Kanske är det här det allra svåraste att förmedla: Den kombinerade glädjen i, och rädslan för, att genom att begå något oåterkalleligt, bevisas ens egen övertygelse.

Har ni tänkt på vilket mod det krävs för att spränga sig själv i luften?

- – - – -
Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

About these ads

4 reaktioner på “Är jag också en falsk profet?

  1. Ehh, jaaa det kan man ju verkligen lugnt säga, detta är för mig slöseri av tid o tar upp så mycket onödig energi hos dig som du hade behövt lägga på evighetsfrågan istället, då bleknar allt annat i dess jämförelse. Jag skrattar inte åt dig o ditt oförstånd o är intresserad av att vinna någon debatt om vem som har rätt. Jag hade inte önskat att någon skrattade åt mig tidigare i mitt liv före jag fick lära känna Jesus, det hade inneburit en katastrof för mig om jag inte fick veta vem som är Herre över vår jord, när jag faktiskt inte viste det. Tiden är knapp o vi närmar oss en mycket mörk o fruktansvärd tid o det finns inte längre tid för att sitta i sin vrå o diskutera o vända ut o in på saker o ting som om du hade en evighet att försöka förstå Gud, endast ett gäller, din frälsning, inget annat betyder nåt överhuvudtaget. Det är inte av någon vikt huruvida du tror att du kommer att förstå Gud, bara han kan låta sig lära kännas genom att vi går hans väg o ingens annan, det valet är ditt o den möjligheten får du bara för att du är en guds skapelse o han vill att du vänder tillbaka hem till honom, det e det enda han vill o önskar, för bara där finner du svaren du så innerligt söker. Folk sitter idag i hög utsträckning o bara pratar onödigt strunt via datorn för att de vill ha kontakt med människor o ha nåt o snacka om helt enkelt, men vad de inte märker är hur mycket energi detta tar o egentligen blir de inte ett dugg klokare av detta diskuterande o vändande på guds ord o existens, närmare mer förvirrade o kommer längre från sanningen. Jag diskuterar inte med folk jag manar dem att omvända sig till Jesus o inget annat, hur du kommer att göra det rent praktiskt blir din egen sak o du kommer att veta själv när du bestämmer dig för att ge upp dina egna ideér o följa Jesus. Jag önskar att du får frid med Gud o inte förblir hans ovän, då är hoppet ute med dig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s