LFM ICC 25 man Hard Mode … not

Så här ser det ut när en svensk intresseorganisation med tydligt fokus på jämställdhet promoverar svensk modern ny-industri, dvs datorspel:

(Bilder är skärmdumpar från Aftonbladets web-TV respektive Press2Play)

Och så här sade Dataspelsbranschens främste företrädare, Per Strömbäck, appropå en debatt om jämställdhet, objektifiering och sexism i datorspel och datorspelsbranschen:

Åsa Roos kritiserar (Second Opinion 26 augusti) Dataspelsbranschen för att ge en stereotyp bild av kvinnors dataspelande. Den kritiken är både förvånande och obefogad.

I sitt svar, som finns publicerat på intresseorganisationens hemsida, pekar också Per Strömbäck på, citat:

Dataspelsbranschen har ingen ambition att klämma in kvinnliga spelare i någon mall.

och:

Det som hänt sedan dess är att branschen genomfört exakt det som Roos själv förespråkar: genom att producera bra spel utan tydlig könsstämpel kan man attrahera både kvinnor och män.

Nähä!?

För att hamna rätt i debatten redan från början vill jag klargöra följande:

* Sexighet i kombination med kvinnor och offentliga tillställningar á la galor är implicit inte ett problem. M ao förespråkar varken jag eller någon annan att vi istället för blondiner i latex-tights ska få oss en recitation av Valerie Solanas via Gudrun Schyman.

* ”Show” betyder något utöver det vanliga, t ex glitter och glamour. I rättvisans namn ska också heterosexuella få trakteras med ovanstående och inte bara Pride-besökare, en gång om året.

* Jag hatar inte sexiga kvinnor, tvärtom. Jag är näst intill gift med en, så – där. Okej då, det är inget argument … men nu har jag faktiskt lyckats vara saklig i fler än femton meningar. Kom ihåg att jag är demagog! (Det rimmar, f övr).

Så. Nu slipper ni hänga upp er på det.

Det ska också sägas att jag på Datapelsbranschens egen sida har försökt finna något om deras jämställdhetsarbete. En pamflett, ett pressmeddelande – något. Vilken förening som helst har ju numer information om sitt ”jämställdhetsarbete”.

Men inget … vilket i sig inte betyder att det är en bunt slapptaskar med PS3-tumme som sitter där på kontoret. Kanske vet jag helt enkelt för lite om deras design-vision bakom deras site?Men en tydligt placerad ”sökfunktion” hade varit ganska användarvänligt … för tänk om Nyamko Sabuni hade önskat veta lite utan att behöva ringa er?

Däremot vet jag att Dataspelsbranschen (och Nyamko, annars skulle hon väl inte dykt upp?) arbetar aktivt för jämställdhet. För det säger dom. Och jag måste väl tro på dem, de är ju i alla fall en myndigh… en intresseorganisation.

Så … Var fan kom alla boot babes från?

Dataspelsbranschen har ingen ambition att klämma in kvinnliga spelare i någon mall”, säger Per Strömbäck i sitt svar på speldesignern Åsa Roos kritik, förra året. Och den ambitionen är således att använda sig av en dansuppvisning av kvinnor för en i huvudsak manlig publik? Utan något konceptuellt tänk bakom, t ex visualisering av klassiska datorspel?

(Kanske är svensk spelbransch – FPS ftw! fookin nooob Sims Kasual!! – helt enkelt för korkad för att förstå sig på en balett baserad på Pacman eller Pong, vad vet jag … )

Fast egentligen ger jag blanka fan i både boot babsen och Dice. De förra var nästan intressanta (och jag HAR faktiskt en hemlig latex- och strassfetisch!), de senare gör för mig jättetråkiga produkter. De, boot babeson stage alltså, är, s as, icing on the cake. Och kakan – the Cake – är den genomgående objektifieringsstruktur som hur än Dataspelsbranschen vrider och vänder på sina pressmeddelanden finns inom det media Dataspelsbranschen lobbar – intresserar – er för.

Eller, som Dataspelsbranschen via Per Strömbäck uttrycker det i en kommentar på Åsa Roos Second Opinion-artikel:

Diskussionen har dock ytterligare aktualiserat jämställdhetsfrågan och även om det hittills saknats konstruktiva förslag så kommer jag att ta fram förslag på en strukturerad process för utvecklat jämställdhetsarbete. Återkommer om det i annat forum.

Nähä?

Vilket forum? OM det vore en VIKTIG fråga – varför i helvetes jävlar inte vara TRANSPARENT med den!!? Vadå fucking ”annat forum”!? Är det industrihemligheter, den här tanken att gamers vill bli betraktade som gamers och inte ”gamers” eller ”kvinnliga gamers” (märk prefixet)?

Jämställdhet är inte något för ”ett annat forum”. Jämställdhet är något För Oss Konsumenter. Och det är i slutänden vi som betalar er lön, så RTFM, noob.

Misstänkliggörande nu: Är ni rädda för att grabbarna på Dice ska tycka att ni har dekat ner er i feminism, Pelle-mannen? För ”feminism” har ju numer blivit ett Hot-ord, något organisationer fasar för … till skillnad från ”jämställdhet” (som egentligen betyder ”lika villkor på mäns villkor”).

(Kom ihåg att jag är demagog!)

Jag försöker verkligen undvika misskreditering och misstänkliggörande, eftersom härskartekniker fungerar åt bägge håll. Jag försöker. På samma sätt som Dataspelsbranschen arbetar för jämställdhetsfrågor genom att visa upp objektet kvinna i Förförisk Dans.

Det var faen i mig MILF-varning på det.

Med tanke på hur svårt det är, för en lekman och en som inte är en ”i branschen”, att hitta information om vilket seriöst arbete Dataspelsbranschen ägnar åt jämställdhet och nedmonteringen av unken sexism, undrar jag … stilla, så där grekiskt filosofiskt … om ni gör något? Mer än att ta det i ett ”annat forum”? Isf – är också jag välkommen till det forumet, eller är det mer en ”grabbarna Grus”-tillställning i bastun med le Corvousier och yoghurt?

Var är verkstaden, Dataspelbranschen? Det var mycket snack förra året – så var är hammaren? Och städet? Och var är er jämställdhetens BFG? Har ni några cohones?

Har ni ens levlat upp än?

Medan resten av samhället gör sitt bästa för att hitta rätt gear för ICC 25 hard mode, står ni fortfarande och stampar på den röda jorden i the Den, eller möjligen gömmer er för Azuremysts muterade harar.

Om ni är gamers fattar ni metaforen.

– – – – –
Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

– – – – –
Bonus-läsning:

”Kvinnosynen är också minst lika gammal som mytologin spelet bygger på. Det naturliga tillståndet är en manlig dominans och frånvaro av kvinnor. Kvinnorna, när de väl dyker upp, är passiva, förföriska och klena. Männen å sin sida glorifieras som de modiga, starka och mäktiga. Medan mannen har politisk kontroll är kvinnan hjälplös och sexualiserad. Som bäst används hon som ett objektifierat verktyg – som att Kratos använder den döda Hera för att lägga pussel. Det är en unken och pinsam struktur vars lågvattenmärke är spelarens möjlighet att styra en sexscen med Afrodite. Spelets utformning förminskar kvinnornas betydelse i den grekiska mytologin och står för en inskränkt syn på manligt och kvinnligt.”

(SvD, och Vincere vel mori)

Annonser

4 thoughts on “LFM ICC 25 man Hard Mode … not

  1. Fantastisk läsning! Och otroligt viktigt, jag väntar också på när ska det egentligen hända något? Det är för mycket snack och lite hockey!

  2. Pingback: discordia » Apropå spelgalan…

  3. Så otroligt bra skrivet att jag nästan blir helt rörd. Blir så glad över att det finns så vettiga människor som uttrycker sina åsikter i ämnet. Tack! 🙂

  4. Pingback: Del 0: Kvinnor, spel och cirkeldebatt | Mindspark

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s