En åsikt om Gröna Lund:

Överstelöjtnant (pens.) Gustaf von Bromsklouss har ordet:

Jag läser med alltmer upphänga ögonbryn att MITT namn minsann inte står med i den digra knapadellistan över ”Djurgårdens försvarare”. Detta är, mina herrar, skandal!

Och damer. Min systerdotter Varga, negroid på det biologiska mödernet och en hottentott på det faderliga, numer etnisk svensk enligt någon sorts adoption till min systers dotter Sigryn Vendela och hennes make … maka … Aniara, nå – de vill påpeka, som de säger, att ”men onkel Botte! Inte glömmer väl onkel bort kvinnorna? Onkel, som är så medveten om samhället!”.

Så – damer.

Mitt namn står inte med. Beijer står med, Bond finns, Bonde – en av de enda verkliga adelsnamnen – är där. Och Bratt (som jag först misstog för min brorsons son Ossian, som enligt egen utsago är ”reklamare” och ”brat”. Nej vänta, ”reclaimare” var det ja. Han brukar komma till sit-ins på Kungsgatan med Crystal och Ralph Lauren. Han är inte så populär.)

Carlén vet jag inte vem det är, men jag hade en förvaltare en gång som först hetter Karlsson men sen bytte namn när statsystemet tack vare Moberg gick i graven och jag fick lära mig att köra traktor själv. Karlsson/Carlén brukade dricka sprit på arbetstid – och han var inte ens adlig.

Holst … nä-ää. Ringer ingen klocka. Det var en fältryttare på REvinge Hed som hette Holst, han och jag brukade gå ut i hagen och … Nåja, hmmrrrmmph!

Hellsing är en målarkludd. Jag vill minnas att jag en gång lät min proffesionelle shoppare köpa en Hellsing-bok åt ett av mina barnbarnsbarns barn … eller ett barn för mycket där … men jag tyckte inte om boken. Det var inget för en liten gosse att läsa, om, om … Om Sånt Där!

Usch!

(Som min granne här på ”hemmet”, en förtjusande dam med anor från Grekland och som hon säger ibland ”dra åt helvete så möts vi där, jag ska värma upp grillspetten din kanalje!”. Hon kallas Mormor, men jag har sett i vårdarnas anteckningar att de tänker på henne som ”den elaka fittan på rum tre”.

Det är ett kommunalt äldreboende, förresten.)

O. H. Johansson. Nämen, alltså – släpper vi numer in vad för patrask som helst på Kungliga Djurgården? En Johansson!? Det känns minsann att vi går mot moderna tider. Härom dagen var det en slyngel som sade sig vara kränkt över att inte längre få springa över den där fuskprinsessans ägor, hon med sin hunk … Han den där Westling.

Ni får ursäkta mig, men vi har inte haft en riktig kung sen Gustavs dagar. Den tredje, alltså, inte det här importerade franska patrasket vi ärovördiga Riddarhusmedlemmar numer måste titulera ”Hens majestät”; nya PM, förstår ni, bestämmer att kungahuset skall vara genusneutralt. Det ska ju vara neutralt i alla andra frågor så varför inte också könlöst?

Lind finns där. Om Lind säger jag inget. Jag har för mig att jag under min tid som utlokaliserad militärattaché till Istanbul hade ett intressant möte med en ryss vid namn Olgakov under en lind, eller möjligen en cypress. I vart fall kunde jag inte sitta i sadeln på nästan en vecka. Det var först då jag började inse den rätta betydelsen av hur Sovjetunionen var en stormakt.

Och så har vi förstås gamla flamman Jenny Lind, som returnerade mina pärlörhängen med den behagliga ursäkten att jag på inga sätt alls motsvarade det mått på vilken hon vägde manskönet. Sen dess har jag ätit en indiansk ört som gjort mig både yr i bollen och storväxt. Och färgerna omkring mig är alldeles … fantastiska.

Peyote ftw! Som ett av mina yngre flarn skulle säga!

Lindkvist. Människan kan inte ens stava med ”q”! Det är faen i mig värre än en Johansson! Om det finns något jag tycker illa om så är det när PATRASK vill vara ADEL! Hör du det, Reinfeldt! När får jag se en Göran Persson i regering… hmmmhmm! Hrrömmmph! Hörm, hörm.

Lombard … en taskspelare, förstås. Liksom Luckhaus. Jag vill minnas att jag kamperade med en prickskytt i Stalingrad vid namn Luckhaus, men de här nya medecinerna jag får går inte så bra ihop med peyote, så han kan ha hetat Nilsson också.

Lundström, jaha ja. Så snart kommer väl en Andersson och Petterson också? Och sen jag? Usch!

Meschke, ah en utmärkt människa! Känner honom mycket väl! Han är, som han brukar säga, ”den som drar i trådarna”. Det vore något för alla departementsråd och han den där Åkesson, inte vinet alltså utan spionchefen, att ta upp!

Dra i trådar … ja jag vill minnas en hel rad trådar jag drog i, då när jag var på dekis och gick brandvakt i Marseille. Det var där jag träffade en underbar man, människa. Fassbinder hette han. Han gjorde visst en film om mig sen.

Murray … nä-ääe? Ringer ingen klocka. Jag vet att jag förlorade ett parti wist mot en Murray, men han förlorade sen på ett parti Chemin de Fere, så han gick ut på balkongen och sköt sig. Så kan det gå när man är ung och innan vi hade nätpoker.

Riedel. Jag har aldrig tyckt om judar. Jag vill minnas att jag nämnde det för en man från Malmö-regionen en gång, han sade visst att han höll med mig – fast aldrig så journalisterna fick veta det. Hoppsan jävlar, nu sa jag visst nåt galet!

Tham, di dam di dam … Jag förstår att han är före detta statsråd, med ett sånt jävla namn. Adel ska heta Bromsklouss! Eller möjligen af Knott. ”Knottet” är en utmärkt människa, han bor bred
vid mig. Vissa lördagar spelar vi Canasta, om vi kan komma ihåg reglerna efter all konjak och peyote. Han suger. Ehm, på Canasta.

Wästberg?

Vem är Wästberg?

Jasså. Han.

Jag har kära barndomsminnen från Gröna Lund. Det var där som min far en gång tog upp mig på övervåningen till ett schweizeri och sade ”SKA DU VETA VAD I HELVET FRITT FALL ÄR; DIN BORTSKÄMDA SLYNGEL!!?”

Jag tror att det var där idén föddes till att släppa människor från hustak, bara på skoj.

Om jag tog någon skada?

Höh! En riktig man klarar väl av Fritt Fall!?

– – – – –
Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

One thought on “En åsikt om Gröna Lund:

  1. Pingback: Bevara oss för bevarandelobbyn « No size fits all

Kommentera

