Götterdämmerung! Eller – vad vill Bo Rothstein?

Statsvetaren Bo Rothstein* målar i en debattartikel hos Expressen upp ett katastrofscenario av wagnerska proportioner. Det rör sig om utbidning, om hur unga kvinnor börja bli mer studiebenägna och högpresterande än unga män, och vad detta kan komma leda till. Rothstein ser framför sig en framtid som inte är särskilt ljus för andra än ”extremistgrupper”.

Bo Rothstein är noga med att inte föreslå några lösningar. Men vad vill karln, egentligen? Till och med utan genusglasögon träder en sorts konservatism fram, som i brist på andra förklaringar bara kan tolkas som värdebevarande.

Om jag, som en medlem av bloggträsket och därtill en (ung) man utan utbildning, tillåts tolka Rothsteins visdom så är lösningen denna:

Kvinnor måste bli sämre än unga outbildade män. Annars får vi snart ett samhälle där extremistgrupperna växer sig starka och allt går åt helvete. För om män inte hittar någon att knulla med – förlåt, bilda familj med – så blir de nynazister. Eller generiska extremister.

Nu är jag förstås inte kvalificerad att utläsa en statsvetares djupa insikter. Jag står i relation till Rothstein på samma nivå som en ung outbildad man i förhållande till den akademiskt skolade drömkvinnan (som, f övr, just nu sitter på sin kammare vägg i vägg med min kammare och fördjupar sig i speldynamik och spelmekanik, inte sällan med ett feministiskt anslag). Dessutom är jag en av bloggosfären – och den tillför ingenting. Snarare tvärtom.

I alla fall enligt Rothstein.

Men trots min sorgfälliga brist på utbildning (som i det akadem-meritokratiska samhällssystemet också innebär brist på bildning) får jag uppfattningen att Bo Rothstein mycket försiktigt trampar in på den värdkonservativa arenan och sniffar i luften. Vad annat betyder hans avslutande ord på artikeln?

”Många ser i dag kvinnornas starka frammarsch inom utbildningssystemet som ett sätt att åtgärda en historisk orättvisa där kvinnor varit underordnade och män varit överordnade. Men man glömmer då bort vad mäns och kvinnors olika partnerselektion innebär för de utsorterade unga männens framtida livssituation. Dagens generation skolpojkar bär ju rimligen inget ansvar för den brist på jämställdhet som råder, men såsom skolan fungerar i dag kommer en stor grupp av dem att få leva sitt liv som tillhörande gruppen ”de dubbelt ratade”.

(källa: Expressen, 20100404, länk i början av denna post)

Jag har fortfarande förra veckans snackis i bakhuvudet. Språkvetaren och familjeexperten Eva Sternbergs** brasklapp om män, också i Expressen (20100325). Att jag också nyligen än en gång plöjt igenom Susan Faludi färgar kanske också min tolkning. Jag är ju trots allt utan utbildning så antagligen har jag fått allt om bakfoten. Jag borde hålla mig Let’s Dance istället.

Både Rothstein och Sternberg är ju feminister. Of sorts. Att den senare påminner om essentialisten Ellen Key (som med kraft försvarade de småborgerliga idealen och sjöng hemmafrun lov och därmed gick på tvärs mot, t ex, Elin Wägner) är förstås oviktigt. Antar jag, så där som jag ligger här i den outbildade rännstenen. Eva Sternberg är ju också sjuttio år, en merit hon ofta framhåller. Jag är ju bara 41.

Ändå infinner sig den fadda smaken av reaktionär konservatism i sinnet vid Bo Rothsteins varning till denna vår tids samhällsbyggare (vilka f övr hemfallit åt feodaltidens justis). Tag er i akt!

Om inte den grasserande utbildningstrenden bland unga kvinnor hejdas får vi ett samhälle med grov kriminalitet i organiserad form och välbeväpnade terrororganisationer med platsannons hos Arbetsförmedlingen. Den framtida generationens naturligt skapade barn kommer alla att dö efter olyckor i hemmiljön och endast de välutbildade (lesbiska?) kvinnorna skaffar barn.

Kan det bli mer misstänkliggörande än så?

– – – – – Fotnötter – – – – –
*B la känd för att 2008 ha slagit fast att bloggosfären var ett träsk av extremism och på tok för smusigt för Rothstein. Det är därför han inte har en blogg, utan en hemsida.
**: b la känd för att vara en pigg sjuttioåring i förkläde och en gång startat Kvinnor Kan.

– – – – –
Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

One thought on “Götterdämmerung! Eller – vad vill Bo Rothstein?

Kommentera

