Folkhälsoinstitutets rapport om datorspel och DN

… som inte alls handlade särskilt mycket om datorspel. Men, nåväl – lite får vi gå gammelmedia till viljes.

DN hävdar att Folhälsoinstitutet hävdar i en rapport om ungdomars konsumtion av frukt och grönt (rapport som pdf), att ungdomar (15-åringar) ägnar fem timmar om dagen åt datorspel (fast bara fjortiskillar, brudarna hänger på Facebook). Och där finns en sorts indignant ton i artikeln … en ton som, erkännes, kanske finns där därför att jag, som subjektiv läsare, väljer den. Något om att datorspel inte är så … bra. Vilket i sig är en förbättring, eftersom datorspel för bara några år sen ansågs som inkörtsporten till vidare utforskning av nätets mörkare sidor, som tortyr, Chalmers, våldtäkt och studentdebakler vid ett av Sveriges baksidas största universitet.

I alla fall så tänkte jag som vuxen (41 år gammal, som ägnar i snitt 12-18 timmar om dagen åt datorspel*) att kanske är min uppfattning om Folkhälsoinstitutets rapport inte helt … korrekt. Så, eftersom jag ändå spenderar nästan ett dygn framför datorn och ändå inte är kutryggig eller överviktig letade jag upp rapporten, laddade ned den och läste den. Sittande ”framför datorn” (till synes improduktiv**).

Det är faktiskt riktigt glädjande läsning. Ungdomar äter frukt, ofta. Vilket bäddar för att vi har en god och sund arbetsmassa den dag jag som level 80 behöver blöja. Tänka sig att man skulle få uppleva den dag då en l80 behöver be en l15 noob om hjälp. Om de nu inte blivit försoffade under tiden … å andra sidan så är det mest pojkar som ägnar sig åt improduktiva sysselsättningar, som datorspel***.

Dock ökar godis- och läsk-konsumtionen men högst varierande i åldrar men vad jag förstår generellt ju äldre man blir. Och det stämmer förstås, för jag har ätit Anton Berg till frukost och sköljt ned den med kranvatten samt kaffe. Och öl … vilket förstås är en lyx man kan kosta på sig som vuxen. Ingen ungdom dricker väl öl? Iaf inte till fru… *fick nåt i halsen*.

Pojkar, dvs män som ännu inte har blivit pennaliserade av Arga Kvinnor (dvs feminister), är mer ohälsosamma än flickor (vilka självfallet måste kontrollera sitt läskintag såvida de inte vill bli feminister eller överviktiga lesbiska white trash i leopardbody från Ellos).

Glädjande nog är den fysiska aktiviteten bland både pojkar och flickor förhållandevis god. Dock minskar den dagliga fysiska aktiviteten (att man rört sig för att framkalla ångest … andhämtning … och kallsvett … transpiration … minst en timme om dagen****) i takt med åldern. Så någon som går i mellis rör sig mer än en som går i högis, vilket kanske beror på att de som går i mellis måste springa för sitt liv när de ser ett gäng från högis, men …

Wtf. Det är ju motion!

Men nu till cred-delen till Folkhälsoinstitutet. Så här förklarar de i sin text om att ungdomar spenderar minst fem timmar dagligen framför datorn:

”Det är inte möjligt att slå ihop de olika stillasittande aktiviteterna då tv/dvd, chattande och data- och tv-spel kan ske samtidigt.”

Jag blev faktiskt lite förvånad. Vilket visar vilken fördomsfull jävel jag är, som utgick från att jag skulle hitta demonisering av datorspel i rapporten. Faktum är att den där meningen tar udden av hela mitt tänkta blogginlägg – som jag tänkte ut medan ”jag” knullade med Leliana, än en gång******.

Folkhälsoinstitutet drar förstås, i sin sammanfattning, en rad ”oroade” slutsatser. T ex att det är av vikt att fortsatt bevaka ungdomars liv. Jag vill inte uttala mig kritiskt mot en rapport som i grunden är positiv, men ändå får jag känslan av ”oroade vuxna med pannan i djupa veck”. Jag är säker på att många av dem som sammanställde enkäterna och statistiken själva är föräldrar, själva har tonårsbarn. Själva köper ett sexpack om tvåliters cola till helgen, eftersom ”det tar slut på några dagar”. I skenet av en sådan faktor är deras neutrala arbete om ungdomars hälsa imponerande professionellt. En och annan av dem har säkert varit ung själv.

Men ändå finns det den där mästrande, uppfostrande tonen … Så på nåt sätt känns det som om klyftan mellan ”vuxna” och ”ungdomar” ytterligare ökar, hur gärna vi (vuxna) än vill förstå omvärlden. Där finns en kall statistisk ton av att ungdomar helt enkelt inte kan ta hand om sig själva (trots att vi vuxna själva varit i samma sits; är det ett ”mina barn ska inte upprepa mina misstag” som finns i bakgrunden hos statistikerna och sociologerna?).

Jag tror, mellan tummen och pekfingret, att alla de ungdomar som besvarat de här enkäterna som ligger till grund för rapporten har gjort sitt bästa utifrån förutsättningarna, men att den definierande tanken bakom somliga frågor kanske inte är helt applicerbar på frågans målgrupp. Å andra sidan är det svårt och kanske omöjligt att sammanställa statistik utifrån frågor riktade mot individer, så därför rör vi oss med grupper. Statistiska abstraktioner rör kanske till det övergripande budskapet.

Men hur stor påverkan har situationen i vilken enkäten lämnades fram haft? Hur stor påverkan har lärare, kuratorer, skolsköterskor haft? Bör man ens ta hänsyn till möjligheten att de som svarar, svarar som _de tror att Auktoriteten vill ha svaret_ för att få bättre betyg (eller bättre status)?

Medias, dvs DN:s, vinkling på den här rapporten är förstås föga förvånande. ”Dataspel” är ju fortfarande en Nyhet, särskilt missbruk eller risk för missbruk av dem. Det hade inte blivit mycket till rubrik om den lydit ”Folkhälsoinstitutet: Ungdomar äter mer frukt”. Bättre då med ”Många spelar fem timmar om dagen”.

Normlöshet är ju trots allt en större nyhet än normtillfredställelse. Och vi ska Ju Röra På Oss. Annars är vi in Produktiva. Inte sant?

Eller så skjuter vi dem. Ungdomarna alltså. En sorts ”Children of Men”. För ska vi vara helt ärliga nu så är ju den genomgående trenden i alla mediabevakning att ungdomar är ett Hot. De fildelar, våldtar, kastar sten på polisen och super. Hela tiden. Och gör de inte det så stör de mig på tunnelbanan så där högljutt som bara den kan, som ännu inte lärt sig att på Tunnelbanan Sitter Vi Tysta!

Ungdomar. Bhöh! De äter inte ens tillräckligt med morötter.

– – – – – fotnötter – – – – –
* Vilket i sig betyder att andelen improduktiv fysisk aktivitet ökar exponentiellt från och med femtonårsåldern. Jag minns i alla fall att när jag var femton år så ägnade jag tio till tolv timmar om dagen åt att sitta framför en skrivmaskin. En skrivmaskin är som en dator, fast utan moderkort Intel-processor,bildskärm eller grafik. Det går att spela spel på en skrivmaskin, men bara Sänka Skepp eller Luffarschack; då får man en häftig ljudupplevelse också – ”DING!!!”.

Varje gång man byter rad.

Tekniska Museet har säkert skrivmaskiner. Om inte kan ni fråga någon äldre släkting, typ morfar eller farmor eller Onkel Som Vi Inte Talar Om.

Men Hur i herrajestanes namn klarar jag av 18 timmar framför datorn per dag!? Ett: Jag är arbetslös. Två: Jag ser inte på TV. Tre: Jag ägnar hellre 18 timmar åt ett interaktivt medium som ofta inbegriper social interaktion med mäniskor i helt andra länder, än 18 timmar av Let’s Dance och Kanal5. Å andra sidan går jag miste om Rapport och Aktuellt, men jag surfar ibland in på Aktuell Rapport så jag missar inte så mycket. Och vill jag verkligen veta vad som händer i världen går jag till SVT play, dagstidningarna, kvällstidningarna, CNN, BBC, UsaToday, Haaretz, al Jazeera och dussinet andra publikationer. Jag tittar tom in hos Piratpartiet ibland, bara för att kunna följa den senaste händelseutvecklingen i dokusåpan kring Rick Falkvinge och partiets påstådda interndemokrati.

Allt detta gör jag medan jag ”sitter vid datorn”.

Nu så, OM jag hoppade och lekte ute – vilket jag skulle kunna, eftersom ja inte har ett jobb att gå till – skulle jag visserligen få bra kondition men å andra sidan vara helt ovetande om vad som händer i världen. Så jag ser det som ett sorts omnipotentval: Jag vet hellre vad som händer i världen än att få starka ben. OM jag behöver starka ben har jag tid att förbereda mig, därför att jag vet vad som händer i världen.

Idag har jag ätit en morot.

**: Samtidigt i ett annat fönster hade jag en lista med sökbara arbeten, och i Open Office ett dokument med min CV. Medan jag ”satt vid datorn”. Dessutom pratade jag med min partner, fast hen är på jobbet i Kista.

Jag är vuxen, förstås. Jag _får_ göra så här, sitta helt som en tjobiak framför datorn och vara social i min relation. Vore jag femton skulle jag hoppa och leka ute (fast det brukar å andra sidan vara misstänkt vandalism, iaf om man är femton år och hoppar och leker bland allmänheten, för ungdomar är FARLIGA. De blir FARLIGA därför att de lär sig döda och kommunicera med hjälp av datorspel … och FAcebook. Se på Bjästa. Den första hatguppen som bildades, bildades av en vuxen kvinna. Det är ungdomarnas fel.

*** Det heter DATORSPEL!!! Inte DATASPEL!!! DATA är den information som får DATORspelet att fungera. Ja har som användare ingen stor nytta av all DATA, som DATORN hanterar, såvida jag inte vill hacka, tweaka eller modda. Då behver jag DATA, och en DATOR. DATORN hanterar DATA, och eftersom ett DAOTORSPEL består av DATA via en DATOR, heter det DATORSPEL. RTFM, FFS NOOB!!! 1337 RULEZ!!!

Ja, jag lovar. Jag är 41. HElt säkert. BomBiS. *ler* Dock är ja 41, med 20 år i datorvärlden. Vilket betyder att jag är 15 (41-20; this equation is a stub).

**** För somliga är en timmes fysisk aktivitet en evighet. Iaf om vi tänker på skolbjuden fysisk aktivitet, dvs ”idrott”. Men Folkhälsinstitutet har kanske inte tagit hänsyn till den statistiska anomali, som vi vanligen kallar ”gymskolkare” – de överviktiga, de underviktiga, de kortväxta, storväxta, de som inte drar jämnt med friskvårdsfascisten, de som inte kan visa sig i kortbyxor … nåja. Ska vi ta hänsyn till alla jävlar i skolan så får vi ju ingen som vill legitimera den strukturella fascism idrottsundervisning innebär.

Jag ber om ursäkt till eventuella Duktiga Idrottslärare. Det finns säkert någon där ute som lider ett Morgan Freeman-patos som i 187 och vill rädda en sparris från World of Warcraft-hooden.

****** Jag finner jakten på booty nästan mer intressant än kampen mot the Blight, vilket antingen vittnar om enorm sexuell frustration eller ett enormt behov av att få vara mänsklig i episka datorspel. Återstår att få Morrigan, Alistair och Zevran som ett jack i läderbältet … Ohren är bara äcklig och Sten verkar fullkomligt asexuell. Hunden går bort och jag vet inte hur det ligger till med Shale, men … jag menar, jag kan ju inte kuttra inför honom för då mosar han mig, som den fågelfobiska golem han är.

– – – – –

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Folkhälsoinstitutets rapport om datorspel och DN

Kommentera

