Är Facebook-mannen på riktigt?

Det var ett tweet som fick mig att titta in hos den, som alltid, Duktiga och Intelligenta Tanja Suhinina. Sen trillade jag av stolen. Metaforiskt sagt, förstås. IRL utbrast jag i ett ”men vad tusan!” (jag sa något grövre, men man får inte svära på internet). Vad i helvete, typ! (Nu svorde jag ändå. Fan också.)

När jag därpå letat mig fram till StoppaLangningen.info och därifrån hittar till deras krypin på Facebook, så måste jag återigen låta underkäken falla än längre ned än den redan hänger (jag andas genom munnen numer, eftersom det är vår och min näsa är proffesionell pollenhatare). Eftersom jag är en nyfiken jäkel beslutade jag mig också för att undersöka om där finns lagstöd för tillvägagångsättet somliga föräldrar anammat för att hejda den grasserande epidemin av deflorering – ehm, tonårsfylla.

Brottsbalken, 4 kap §6:

” Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter. / — / Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.”

Brottsbalken 17 kap §15:

”Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader.”

(källor)

Jag är ingen jurist, så jag kan ha helt fel. Kanske finns speciella regler för tonårsföräldrar, vilka avkräver medmänniskor legitimation och därpå snor deras sprit. Beslagtar, menar jag. Men det vore intressant att få en juridiskt sakkunnigs syn på saken.

Men åter till reklampelaren. Eh … Hur tänkte ni där, StoppaLangningen.info? Nog för att man i dessa massmediala tider måste profilera sig för att synas, men att falla tillbaka på något som låter som en halmgubbe uttalad med dundrande röst från en predikstol på 1950-talet?

Jag blir påmind om John Elfströms präst i Arne Mattsons Hon dansade en sommar ser ni. John Elfström är förresten mest känd som Åsa Nisse, vilket StoppaLangningen.info också påminner om.

Vem är målgruppen för buskapet? Det stora budskapet förstår jag – langning är ett problem. Men i fallet med den uppmärksammade affischen?

Och det är nu det slår mig … att kanske ser vi en sorts reklamens Lars Vilks in action? Eller så är jag notoriskt misstänksam mot sociala medier och reklambyråer.

Men Facebook-kommentaren? Den är på något sätt så far out att jag nästan tror att mannen inte är på riktigt. Som om Bacill Produktion via Bulldozer tänkt till (klart de har, de är ju trots allt ”reklamare”).

Eller så är Facebook-mannen på riktigt – och det är det blir riktigt ruggigt. Glöm SÄPO och FRA när det finns medborgargarden på jakt efter icke 20-åringar som luktar sprit.

Uppdatering: Via No Size Fits All får jag reda på att Simon Kågedal gjort en liten reverse image search med hjälp av TinEye på Facebook-gubbens bild.

Facebook-gubben finns inte. Typ.

– – – – –
Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

One thought on “Är Facebook-mannen på riktigt?

  1. Pingback: Skattefinansierad hederskultur « No size fits all

Kommentera

