En stilla fundering kring Slaget vid Ostagar

Efter att ha rage-quittat två toons i rad i World of Warcraft, därför att Herr Tråk teamade upp med Fröken Nyfiken* och övertygade mig om att rulla först en druid, sen en rogue … varav bägge gick mig på nerverna redan efter level 2 … och drog sig tillbaka 15 levlar senare för att bli värdshusvärdar** …

I alla fall!

Jag är Wow-bränd, helt enkelt. Att med min senaste pally jaga fatt på både Exalted- och Loremaster-titeln (och i farten dinga level 80 plus en del andra intressantheter) gjorde mig lite … less. Vid WoW. Iaf spelmässigt. Skvallret, inte minst på Wow.com, är fortfarande en källa till både frustration och skratt, ity det blandas allt från beta-info till Konstiga Idéer Om MMO:er (varav den senaste utgår från en leet, som anser att den ultimata spelupplevelsen är någon sorts sadistisk preussisk disciplin á la ”punish the player”; få utom andra leets verkade hålla med om denna premiss). Men WoW, just nu, går på sparlåga. Jag har inte ens loggat in på … två dagar. Eller om det är fyra.

Istället har jag sett på film. Eller ja, jag har spelat Dragon Age: Origins*** (fantasylångflmen förklädd till datorspel). Jag har harvat upp en ilsken dvärg-rogue till slutstriden med Ärkedemonen och dumpat dvärgen p ga logistiska problem (15 lesser health potions och ingen Wynne), kommit halvvägs med en krigare men tröttnat därför att hon gjorde sig ovän med alla utom sin hund (och möjligen nakenråttan Schmooples).

Så, som ett tvärt kast i min sedvanliga toon-rullning har jag embarkerat på en Ny Färd. Den här gången med en chasind-liknande rogue (vars ”föräldrar” är uppenbart vita, vilket fått mig att karaktärisera min nya toon som någon sorts bitter bortbyting, vilket ställt till problem med Alistair men å andra sidan fått halva inne med Morrigan; by the maker! Det är som att läsa löpet på Hänt Extra!).

Nå, något som stör mig och har stört mig genom alla mina toons (inklusive mina gamla magiker och misantropiska alver) är kung Cailans absoluta fadäs vid Ostagar. Till saken hör att jag är ganska intresserad av militärhistoria och dessutom en stundligt ivrig brädspelare av ”taktiska brädspel” (som, t ex, Squad Leader). Att jag läst Klauswitz gör inte saken bättre, för varje gång jag likt en svältfödd iller tittar igenom den där cutscenen om Slaget vid Ostagar så vill jag bara utbrista i ett ”MEN DIN JÄVLA IDIOT!!!”.

Titta på den själva, får ni se. Finn fem fel.

Få se nu … Ett av DA:O’s egna tooltips säger något om att placera fällor i ”chokepoints”, alltså en mycket trång passage där fienden kommer att tvingas pressa sig igenom. Och där, vid Ostagar, har vi ett mäktigt fort med en enda passage upp till Ferelden, en passage fullproppad av Cailans trupper. På bron ovanför står det mängder av bågskyttar (nåja, femton stycken). Och framför fortet finns ett stort öppet fält …

Och så går den dumma jäveln och gör en Pickets Charge!

Gah! Inte undra på att Teyrn Loghain slår till reträtt!

Jag vet, jag hänger upp mig på smådetaljer. Jag borde fokusera på ”den episka historien”, men vaffan! Duncan, din idiot! Du är för bövelen medlem av en orden, som t om blatten Sten av Qunari respekterar för dess strategiska tänk – och så går du med på … nåt sånt? Bara för att en imbecill kungslyngel i guldrustning kommit på det!?

Snälla lilla vän, hur tusan kunde ni rädda Ferelden från de andra Blight-angreppen? Inte undra på att alla kungar hatar oss, om höjden av the Grey Wardens stategiska tänkande är ”Ours not to reason why”.

Varför står alla era ballistas inomhus, i ett torn!? Varför lämnar en underlägsen armé skyddet av en ointaglig fästning för att möta de där jädrans orch-wannabee Blighten (som är tio gånger så många) på ett öppet fält? Nä ni vet att de har … Ogres (som dessutom är smartare än medelmåtte-ogret i Azeroth; de där i Outland räknas inte, eftersom de käkar kristaller)!?

Inte undra på att vi förlorar. Vi är fan värda att bli uppätna.

Jag vill kunna rulla en genlock nästa gång, Bioware. Så jag får vinna.

Hen ska heta ”Schmooples”.

– – – – – Fotnötter – – – – –
*: Herr Tråk är Den Där Rösten alla gamers har i sitt huvud, den som säger vid (ofta) olämpligt tillfälle att
”kanske skulle du prova … något nytt? Nu har du ju spelat det här i nästan en hel timme …” följt av en djup suck . Fröken Nyfiken säger samma sak, men med den skillnaden att hon viftar med ögonfransarna och utlovar två gånger så mycket mindre rustning på alla female chars som tidigare. Eftersom jag har kuk går jag på det. Varje Gång.

**: Alla spelpersoner som överges slutar som värdshusvärd, vilket är intressant eftersom det sällan finns fler än ett värdshus i varje by man kommer till. Dessutom delar alla värdshus samma generiska meny av rökt skinka och kokta rovor, även om det är en cantina eller vattenfarmare i Galaxen Långtborta. SKillnaden är att i Galaxen Långtborta körs den rökta skinkan och de kokta rovorna först genom en mixer.

***: Jag har en antipati mot konsoler, därför spelar jag det på PC. Det beror på mina tummar. Och mitt närminne. Jag gav mig lös på Bioschock en gång, på Xbox. Två minuter in i spelet frågade jag min nuvarande sambo (då var jag fortfarande gäst hos henne och det är hennes Xbox) ”var det den här knappen?” En och en halv timme senare sa hon, en än gång men denna gång något mer frustrerad, ”Nej, det är DEN HÄR KNAPPEN!!!”. Då hade jag nyss lyckats lämna den första hallen. Fråga mig inte om Guitar Hero

WASD ftw, m ao.

– – – – –
Ointressant spelrant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 thoughts on “En stilla fundering kring Slaget vid Ostagar

  1. Jag hoppades att Loghain skulle kasta fram några spydiga kommentarer i bästa Black Adder-stil. Icke.

    Sådant hade höjt det här spelet i mina ögon från ganska mediokert till riktigt bra.

  2. Pingback: discordia » Gamerliv – en antologi om spelkultur, genus och spelglädje

Kommentera

