Men vaddÃ¥rÃ¥, ska vi FÖRBJUDA FRA!!?

(Hej FRA. Den här posten innehåller fotnötter.)

”Att sitta framför datorn och raljera lite grand kan vem som helst göra.”

Marcus Svensson, ledarskribent på Smålandsposten bloggar högt och lågt och lyckas ofta hålla en utmärkt tonart i den opera vi kan kalla Raljanteristens Klagan. Han skriver också, i posten Drottningsylt, att

”Jag slutar aldrig förundras över hur texter landar hos läsarna, hur meningar fÃ¥r eget liv och hur tonen kan övergÃ¥ i melodier och helt nya verser.”

Jag förundras ocksÃ¥, inte minst hur han lyckas med konststycket att raljerande raljera över Opassandes blogg, som enligt Marcus är raljant*. Jag är sÃ¥ledes en läsare, en av dem som han förundras över (kanske förundras han mest över att nÃ¥gon läser SmÃ¥landsposten). Och jag är inte bara en läsare, jag är ocksÃ¥ demagog** – jag kan ocksÃ¥ raljera.

Det är därför jag pÃ¥minns om ”Men vaddÃ¥rÃ¥, ska vi FÖRBJUDA [valfritt tema]”-argumentet, inte sällan använt i till exempel feministiska sammanhang. Om nÃ¥gon säger ”porr är ett uttryck för ett patriarkalt hegemonitänkande” sÃ¥ dröjer det fem sekunder innan nÃ¥gon antifeminist indignerat ryter ”Men vaddÃ¥rÃ¥, ska vi FÖRBJUDA porr!!?”.

Guilt by association.

Förvisso är det bara en ledarblogg Marcus Svensson, herr M pÃ¥ SMP, har – han ledarkrönika finns i den riktiga tidningen – och en blogg … tja. Vad bloggar till största delen handlar om har herr M pÃ¥ SMP redan förklarat för oss. SÃ¥ vad han skriver borde alltsÃ¥ tas med en nypa natronsalt. Det är ju sÃ¥ han gör. Med bloggar.

Men han är ledarskribent. Vad han skriver pÃ¥ bloggen uppfattas av läsarna som en ledarskribents ledare. Jag, som nytillkommen läsare av hans ledarblogg, trodde att det var ledartexter. Detta eftersom jag – som alla andra internetläsare – blev blind för headers, blinkande reklam och en massa annat lulllull. Det är ju texten som är det viktiga, ni vet. SÃ¥ var det förr i alla fall***.

SÃ¥ när herr M pÃ¥ SMP bloggar om … Ni Vet Vad (det börjar pÃ¥ F) … tror läsarna att det är SMP:s officiella hÃ¥llning. Vilket det säkert är, eller ocksÃ¥ inte. Därför blir det lite extra bekymmersamt när herr M pÃ¥ SMP gör en Schulman och pÃ¥ sin blogg offentligt raljerar kring andra bloggare.

För läsaren tror att det är SmÃ¥landsposten, som tidning, som raljerar. Raljanta tidningar har vi redan ett par stycken av – FHM, bland annat. Och ja, nu ska jag vara snäll – SmÃ¥landsposten är rena rama the Times i jämförelse med FHM, men ändÃ¥ – hey, mr tambourine man! Herr M pÃ¥ SMP alltsÃ¥ – kom igen, ffs?

Lägg lite krut på att försvara din ställning som underrättelsetjänstens utsände motvall i bloggosfären istället för att dissa andra. Det går att göra på några minuter. Jag har ägnat halva den här bloggposten åt att dissa dig (på ett raljant sätt). Visst är jag snäll?

Jag, som läsare, kräver lite mer av en ledarskribent. Även om hen bara bloggar. Jag kräver lite mer je nais se quois. Bildning, kanske? Istället för lite sÃ¥nt där obetalt obildat svamlande amatörskrivande (som alla vet att bloggande är … eller hur det nu var).

Det är fucking easy att vara elak i textform. Se pÃ¥ mig, jag är en mean son of a bitch sÃ¥ fort det kommer till bokstäver (men snäll som en pitbull pÃ¥ bedövningsmedel IRL). Det är lite svÃ¥rare att vara … objektiv. SÃ¥ att dra till med ett

”Ska Sverige bli det enda landet i världen utan underrättelsetjänst?”

tangerar det där jag nyss sa – ”Men vaddÃ¥rÃ¥, ska vi FÖRBJUDA [FRA]!!?”. Tangerar och tangerar, förresten. Det är ett ”Men vaddÃ¥rÃ¥, ska vi FÖRBJUDA [FRA]!!?”. Bättre kan väl en ledarskribent? Även om hen bloggar?

För … det handlar inte om att ”rebellerna” inte vill ha svenska spioner. Det handlar om att ”rebellerna” inte vill ha svenska spioner som spionerar pÃ¥ svenskar, som inte är svenska spioner, även om en del svenska spioner gömmer sig bland svenskar, som generellt sett inte är svenska spioner. Eller i alla fall lite lagom rättsrötade, sÃ¥ som vi alla är. Har DU rent mjöl i pÃ¥sen, herr M pÃ¥ SMP? Inga lik i garderoben? Fildelat, mmm? Inte?

”SÃ¥ klä er i svart, eller vad ni vill den 17 juni. Det förändrar inte att ansvarsfulla borgerliga riksdagsledamöter den dagen tar klivet in i plenisalen och röstar för ett förslag i tiden och för det gemensamma bästa.”

avslutar herr M pÃ¥ SMP. Tja, jag klär mig nästan jämt i svart (ibland beige ocksÃ¥), sÃ¥ där gÃ¥r jag säker. Huruvida vÃ¥ra ”ansvarsfulla borgerliga riksdagsledamöter” röstar för framtiden, för vÃ¥rt eget bästa … de är ju trots allt folkvalda …

Gör de verkligen det?

Om Somaliska Folkfronten för Folkets Frihet bestämmer sig för att hämnas pÃ¥ Sverige genom att spränga nÃ¥got sÃ¥ är jag tämligen övertygad om att de inte hanterar planeringen via epost, eller mobilsamtal****. Om Svenska MotstÃ¥ndsrörelsen gör slag i saken och startar sitt raskrig sÃ¥ är jag helt säker pÃ¥ att de planerar det hos varandra, face to face****. Talibanerna i Afghanistan lär inte använda sig av epost pÃ¥ svensk mark för att planera eldöverfall mot Utlandsstyrkan. De har redan gott om vapen i Afghanistan. De behöver inte använda sig av svenska förhÃ¥llanden. Hells Angels kommer inte att ringa sina polers i Danmark innan de bestämmer sig för att en gÃ¥ng för alla göra Bandidos laglydiga****. BankrÃ¥nare samordnar säkert sina tillslag via epost, SMS och mobilsamtal**** – men är det rimligt att svensk underättelsetjänst ska filtrera samtlig kommunikation för att fÃ¥ tag pÃ¥ Dynamitharry?

Uh-uh.

Författaren William Gibson skriver i sin novelette Johnny Mnemonic:

”If they think your crude, go technical. If they think you’re technical, go crude.”

Jag är benägen att tro pÃ¥ den regeln. Jag är benägen att tro pÃ¥ att terroristerna tror pÃ¥ den regeln. SÃ¥ medan FRA filtrerar tonvis med ”ska jag köpa mjölk pÃ¥ veg häm?” och ”jag sjunker ned framför dina höfter och biter sönder dina trosor med tänderna/blev du kÃ¥t nu?” och ”Hamas är HJÄLTAR!!!” (det sista fastnar säkert pÃ¥ metkroken), sÃ¥ … bygger nÃ¥gra Mystiska Män en bomb i en lägenhet i Jönköping. Ingredienserna – gödningsmedel, salpeter och lite annat smÃ¥tt och gott – har de köpt kontant hos Odal. Recepten har de fÃ¥tt under en ”semesterresa” till utlandet, där de druckit kaffe med en ”apotekare” pÃ¥ ett café. Eller sÃ¥ gogglade de pÃ¥ ”bombrecept” … fast dÃ¥ kanske FRA hittar dem*****.

By the pricking of my thumb, something wicked this way comes …

När smällen kommer kan FRA förklara för det svenska folket varför de inte hittade bombarna innan det var försent. Storbritannien, ett av Europas mest övervakade länder, fick jättefina bilder via CCTV pÃ¥ tunnelbane- och bussterroristerna 2005 – men först efter att det hade hänt.

Borde inte ett skydd mot terrorism betyda att vi ska skyddas före, inte efter?

Svara på det du, herr M på SMP.

– – – – – fotnötter – – – – –
*: Skulle jag vara elak kunde jag peka pÃ¥ Ã¥tminstone ett par härskartekniker ocksÃ¥, men dÃ¥ skulle herr M pÃ¥ SMP säkert beskylla mig för att vara feminist … eh … men det är jag ju?
**: det är fult att vara en demagog, jag vet, men nÃ¥gon mÃ¥ste vara det ocksÃ¥ och det var det enda jobbet som var ledigt i bloggosfären … dessutom tycker jag om fotnötter, man kan säga sÃ¥ mycket i dem!
***: Okej dÃ¥ … Illuminationerna i medeltida biblar och böcker, och Gutenbergs bibel när boktryckandet kommit igÃ¥ng – det var ocksÃ¥ lullull. Men
någon stackars jävel läste säkert texten.
****: Och om de gör det använder de säkert kontantkort … och förstör SIM-kortet efterÃ¥t … eller använder nÃ¥gon annans mobil, Pelle Nilssons kanske, som blev av med sin mobbe i ett tonÃ¥rsrÃ¥n. Get my drift, hoss?
*****: Doh!

– – – – –
Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Andra bloggar (mer förnuftigt) om FRA: Opassande, Teflonminne, Rick Falkvinge, SmÃ¥landsposten … äh, jag bara skojar!, Federley, Mina Moderata Karameller, Cynism, Bloggen Bent, Erik Laakso, Attila, Opassande, Anna Troberg, Enligt min humla och mÃ¥nga fler.

29 tankar om “Men vaddÃ¥rÃ¥, ska vi FÖRBJUDA FRA!!?

  1. Hahaha, fullständigt lysande skrivet. Inser just att jag har suttit med ett brett flin klistrat över hela ansiktet när jag läste detta.

    En absolut höjdare vore att se detta bemötas på något vettigt vis av Marcus Svensson. Det lär emellertid knappast inträffa.

  2. Pingback: Rick Falkvinge (pp) » Blog Archive » Gammelmedia vaknar om FRA

  3. Pingback: Rick Falkvinge (pp) » Blog Archive » Radiodebatter idag

  4. Hmmm… – FRA är intressant – men frÃ¥gan är ifall IT-smogen ej är ännu intressantare för den som ids sätta sig in i det ämnet.

    Mer om det under rubrik ”IT-SMOG = STRESS” – som Du finner pÃ¥ ett klick pÃ¥ mitt namn, troligast…

    Lycka till ! 🙂 /önskar IT-smogs-vännen Josef

  5. Pingback: opassande » Blog Archive » 4 dagar kvar tills riksdagen kan stÃ¥ upp för svenska folket

  6. Pingback: Erik Laakso | PÃ¥ Uppstuds » Han ska läsa din e-post

  7. Pingback: Rick Falkvinge (pp) » Blog Archive » Uppsprättat brev till riksdagsledamöter

  8. Pingback: Henrik Sjöholm » Tidningen Dagen tar ledningen i granskande journalistik

  9. Pingback: Reaktioner « Dexion

  10. Pingback: Är inte det verkligt stora hotet en feg politiker? « WitchBitch

  11. Pingback: Bloggen Bent - Blogginläggen » Dags att kvalificera stöd till riksdagsledamöter?

  12. Pingback: FRA-listan « Joakim Hörsing

  13. Pingback: Rick Falkvinge (pp) » Blog Archive » Vilka var det som försökte förrÃ¥da demokratin?

  14. Pingback: Gester…med ord » Blog Archive » Om FRA

  15. Pingback: opassande » Blog Archive » 3 dagar kvar tills riksdagen kan stÃ¥ upp för svenska folket

  16. Pingback: Henrik Sjöholm » Tidningskrönika för centerpartister

  17. Pingback: Hultins tankegÃ¥ng » Medierna och FRA

  18. Pingback: Yrvaket ser sig gammelmedia kring « Herr Klokboks Kollektion

  19. Pingback: FRA-lag hindrar sossarnas FRA-lag « Badlands Hyena

  20. Pingback: Öppnade och granskade brev till riksdagsledamöter « TantraBlog

  21. Pingback: FRA hotar den personliga integriteten, 1984 lurar bakom hörnet

  22. Pingback: FRA ska förstöra all nationellt avlyssnad kommunikation - Avancemang

  23. Pingback: Förvirrande uttalanden om FRA-lagen | Aspiebloggen

Lämna en kommentar